הפתרון של בית המלוכה לקהילה היהודית בהכתרת המלך צ'ארלס

הרב אפרים מירוויס יוכל להשתתף בהכתרה הרשמית של המלך צ'ארלס על אף שתיערך בשבת פרשת אמור, כאשר יהיה אורחו הרשמי של המלך בבית קלרנס ויוכל לצעוד ברגל למנזר ווסטימנטר

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 28/10/22 12:46 ג בחשון התשפג

הפתרון של בית המלוכה לקהילה היהודית בהכתרת המלך צ'ארלס
צילום: shutterstock

הרב הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס, אכן יוכל להשתתף בהכתרה של מלך בריטניה, צ'ארלס, שתיערך בחודש מאי, כך עולה מדיווח באתר THE JC. כזכור, צ'ארלס השלישי הוכרז באופן רשמי כמלך בריטניה בטקס היסטורי בארמון סנט ג'יימס, אחרי מותה של המלכה אליזבת' וקיבל את כס המלכות כשהוא בן 73. 

כלי תקשורת בבריטניה דיווחו כי ההכתרה, המתכוננת לעוד חצי שנה, עתידה לחול ביום שבת הקדוש ליהודים. התאריך שנבחר הוא השישי למאי, ובארמון סירבו לומר אם העניין עלה לדיון כשנידון תאריך ההכתרה. גם מלשכת הרב הראשי לבריטניה, הרב אפרים מירוויס, לא הגיבו. אולם כאמור עתה מתברר כי הרב מירוויס יהיה אורחו הרשמי של המלך בבית קלרנס בליל שבת פרשת אמור, הנמצא במרחק של פחות מקילומטר ממנזר ווסטימנטר, כך שיוכל להשתתף בטקס ללא חילול שבת בהגעה למקום. לא מדובר בפעם הראשונה שבה הארמון מתחשב בצרכי הקהילה היהודית, כאשר לאחר מות המלכה הוקדמה קבלת הפנים למלך החדש כך שהרב מירוויס יספיק להשתתף בה לפני השבת. 

למעשה, מדובר בפתרון פשוט שארגן בית המלוכה כבר לפני שנית רבות. הרב הרמן אדלר השתתף גם הוא בהכתרת המלך אדוארד השביעי שהתקיימה בשבת בשנת 1902. הוא התארח בבית כנסת סמוך ואז צעד ברגל למנזר לצורך הטקס. 

הקהילה היהודית בבריטניה נפרדה מהמלכה

הרב יוסף דווק, הרב הראשי של הקהילה הספרדית בבריטניה וחבר הוועדה המתמדת של ועידת רבני אירופה סיפר על הידידות ארוכת השנים עם המלך החדש: "המלך צ'ארלס סייע בשיפוץ בית הכנסת העתיק של הקהילה והיה ערב לקהילה היהודית בזמן שנאמרו אמירות אנטישמיות על ידי מפלגת הלייבור בראשות קורבין. בימיה של המלכה, בריטניה הייתה טובה ליהודים ואנו צופים שהמגמה הזו תימשך גם בימי המלך צ'ארלס". הקהילה היהודית נפרדת מהמלכה אליזבת ונושאת את עיניה אל המלך צ'ארלס. היום ואתמול נערכו בבתי הכנסת של הקהילות היהודיות בממלכה טקסים מיוחדים לזכרה של המלכה, שכללו תפילות ונשיאת דברים לזכרה ולכבודו של המלך החדש צ'רלס השלישי.