לפני סיום תפקידו: כוכבי צפוי להכריז על הצלחת הפיילוט לשילוב נשים

הרמטכ"ל צפוי לסכם ולהכריז בשבוע הבא כי הפיילוט לשילוב נשים בחיל השריון הצליח | המשמעות היא שצה"ל יתחיל לגייס באופן קבוע נשים לחיל לתפקידי לוחמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/10/22 22:35 כח בתשרי התשפג

לפני סיום תפקידו: כוכבי צפוי להכריז על הצלחת הפיילוט לשילוב נשים
צילום: אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

רגע לפני תום כהונתו: הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, צפוי בשבוע הבא לסכם את פיילוט הנשים בשריון ולהכריז שהוא הוכתר בהצלחה. המשמעות היא שמרגע ההחלטה, צה"ל יגייס נשים לתפקידי לוחמה בשריון, כך על פי פרסום של הכתב לענייני צבא וביטחון של התאגיד, רועי שרון.

הפיילוט של שילוב נשים לתפקידי לוחמה בשריון החל לפני ששנתיים וההחלטה הסופית לגביו נדחתה פעם אחר פעם. כוכבי לא מתכוון לדחות ולהשאיר את ההחלטה בנושא לרמטכ"ל הבא, הרצי הלוי, שמיניו שאושר היום בממשלה והוא צפוי להתחיל את תפקידו בינואר הקרוב. הנשים שיתגייסו לתפקידי לוחמה בשריון צפויות לשרת בגבול מצרים.

רב אלוף אביב כוכבי

רב אלוף אביב כוכבי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אביב כוכבי: "צה"ל מאייש את שורותיו, על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד"

כזכור, ביוני האחרון, החליט  אביב כוכבי, על פתיחת התנסויות לשירות נשים בתפקידי לחימה משמעותיים, ביחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר 669, ביחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם) של חיל ההנדסה הקרבית ובמחלקת ניוד בחטיבת חי"ר. כיום, 88 אחוזים מהמקצועות הצבאיים פתוחים לשירות נשים ו-18 אחוזים מסדר כוחות המערך הלוחם הסדיר מורכב מנשים נכון לשנת 2021.

בעקבות ההחלטה, לבג"ץ נמסרה הודעה מעדכנת בעניין עבודת הצוות, המלצותיו ומסקנותיו, ובעניין החלטות הרמטכ"ל, במסגרת עמדת המדינה וצה"ל ביחס לעתירות שהוגשו בנושא.  בעלי התפקידים הרלוונטיים בצה"ל כבר החלו לפעול למימוש החלטות הרמטכ"ל. 

"צה"ל הוא צבא העם, וכחלק מכך הוא מאפשר שירות משמעותי לכולם", בירך כוכבי, "אך בראש ובראשונה הוא מחויב לקבלת החלטות מקצועיות, מבצעיות וענייניות. צה"ל מאייש את שורותיו, על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד, ובהתאם לצורך המבצעי בשדה הקרב, תוך מיצוי מיטבי של גברים ונשים למרב התפקידים. השיקול המקצועי, הוא הגורם המשפיע ביותר בקבלת ההחלטה. אמות המידה שנבחנו, היו יכולות פיזיולוגיות, התאמה למרכיבי התפקיד ושמירה על בריאות הלוחמות. לנגד ענינו, עומדת אחריות מרחיבה לשמירה על בריאות המשרתים, מתוך חובה מקצועית ומוסרית. צה"ל ימשיך לשמור על אופיו הייחודי, כצבא ממלכתי, המחויב גם לפקודת השירות המשותף".