בזמן הדיון בקבינט: פרטי ההסכם על הגבול הימי עם לבנון נחשפים

על פי עיקרי ההסכם, לא יהיה שינוי בקו הגבול הימי ללא הסכמת הצדדים ולבנון תכיר בקו המצופים הישראלי | המדינה הבהירה כי החלטת הממשלה שתתקבל היום אינה סופית

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/10/22 12:41 יז בתשרי התשפג

בזמן הדיון בקבינט: פרטי ההסכם על הגבול הימי עם לבנון נחשפים
צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

בעקבות הסכם הגבול הימי בין מדינת ישראל ללבנון, ועדת השרים השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני), התכנסה היום (ד') בלשכתו של ראש הממשלה בירושלים כדי לאשר את ההסכם ובהמשך להביא אותו לאישור הממשלה.

על פי עיקרי ההסכם, לא יהיה שינוי בקו הגבול הימי ללא הסכמת הצדדים, לבנון תכיר בקו המצופים הישראלי שאורכו 5 ק"מ כגבול הימי בין המדינות והעברת פיצוי כספי לישראל מהכנסות מאגר צידון,  בהתאם למשא ומתן שלה מול חברת טוטאל.

המדינה לבג"ץ: החלטת הממשלה שתתקבל היום אינה סופית

בתגובה לעתירות שהוגשו מטעם הארגונים 'קהלת' ו'לביא', המדינה הבהירה היום לבג"ץ כי ההסכם עם לבנון לא יאושר היום בישיבות הממשלה והקבינט. "החלטת הממשלה שתתקבל היום אינה בגדר סוף פסוק, אלא רק התנעת הליך אישור ההסכם, ובכל מקרה, הממשלה אמורה להידרש בהמשך פעם נוספת להסכם".

"כך, אם תחליט הממשלה להביא את ההסכם לידיעת הכנסת בהתאם לסעיף 10(א) לתקנון הממשלה, ממילא צפויה להתקיים בחלוף שבועיים ישיבת ממשלה נוספת בה ניתן יהיה לקיים דיון, בין היתר, בהערות הכנסת, ורק לאחר מכן תחליט הממשלה האם לאשר את ההסכם", נכתב בהודעה.

היועמ"שית: "על ההסכם לא חלות הוראות חוק משאל עם"

כזכור, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, פרסמה אמש את חוות דעתה בנוגע להסכם עם לבנון לגבי דרך אישורו. לדבריה, יש קושי באישור ההסכם על ידי ממשלה בזמן בחירות, אך אין שום מניעה משפטית.

גלי בהרב מיארה

גלי בהרב מיארה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנוסף, היא קבעה שחוק יסוד משאל עם אינו חל על המקרה הנוכחי והוסיפה כי "הבאת ההסכם לאישור הכנסת היא זו שהולמת, את התכליות שביסוד דיני הבחירות אך אין מניעה בחלופה שהיא החלטת ממשלה".

עיקרי ההסכם:

  • קו הגבול בים בין ישראל ללבנון: קו המצופים יוכר כסטטוס קוו ולא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים. 
  • לאחר קו המצופים, הקו הימי יתבסס על קו 23.
  • ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון בהתאם למשא ומתן שלה מול חברת טוטאל.

על פי אותם גורמים, אלו הישגי ההסכם:

  1. הסכם היסטורי עם מדינת לבנון ששומר על כלל האינטרסים הביטחוניים של ישראל ועונה על כל דרישות מערכת הביטחון.
  2. ההסכם יביא עימו יציבות אסטרטגית אזורית והוא יאפשר ללבנון להקים אסדה, כך שבסופו של יום יהיו שתי אסדות האחת מול השניה: בצד הלבנוני וכריש בצד הישראלי.
  3. ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה - יש סנקציות אמריקאיות ברורות בנושא הזה.
  4. ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק ממאגר צידון ותמלוגים עתידיים מההפקה ובכך ישמרו האינטרסים הכלכליים שלה. ללא הסכם בין ישראל לחברה המפתחת, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר.