השמיטה ה-14: כך חגגו בשעלבים עם ותיק הקיבוץ ששבר את השיא

בקיבוץ שעלבים מקפידים כבר שנים לשמור על שנת השמיטה ולא לעבוד את האדמה. אחד מוותיקי הקיבוץ ד"ר משה זקס סיים לשמור את השמיטה ה- 14 שלו, חבריו בקיבוץ לא נשארו אדישים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/09/22 12:09 ג בתשרי התשפג

השמיטה ה-14: כך חגגו בשעלבים עם ותיק הקיבוץ ששבר את השיא
שדה , צילום: Anat Hermony/Flash90

בקיבוץ שעלבים גאים בכל שנת שמיטה בכך שהם שומרים על המצווה כהלכה ולא נוגעים בקרקע. גם בשנת השמיטה שהסתיימה זה מכבר, הקפידו בקיבוץת על המצווה, ועל הגדרות בשדות הקיבוץ נתלו השלטים 'כאן שומרים שמיטה'. עבור ד"ר משה זקס זו הייתה שמיטה מיוחדת, זקס  בן ה -94 שבר שיא, כאשר זו השמיטה ה 14 שהוא שומר ברציפות.

צפו בתושבי שעלבים חוגגים 14 שנות שמיטה למשה זקס:

שמיטה מספר 14

היום, עם תחילת השנה החדשה, חזרו חברי הקיבוץ לשדות במטרה לשוב ולעבוד את האדמה. ד"ר משה זקס, בן 94, אגרונום ואיש חקלאות, שזו השמיטה ה-14 שהוא שומר בחייו ומלווה מבחינה מקצועית בקיבוץ שעלבים חזר אף הוא לשדה כשסביבו רוקדים חבריו לקיבוץ שעלבים, יחד עם ילדיהם.

שטר פרוזבול. ארכיון

שטר פרוזבול. ארכיון צילום: Shlomi Cohen/Flash90

המכון לחקר החקלאות על פי התורה

משה חיים זקס הוא דוקטור לבוטניקה, אגרונום, ממקימי קיבוץ שעלבים. אחר סיום לימודי התואר השני בשנת 1957 הקים את 'המכון לחקר החקלאות על פי התורה' במסגרתו פעל למציאת פתרונות הלכתיים לחקלאי הדתי. נושאים כמו: חשש עורלה, השמדת פריחה, קביעת עורלה במיני שיחים, איסור כלאיים וגם נושאים כמו: חליבה בשבת, איסוף ביצים, זריעה מוקדמת של גידולי חורף, גידולים דו שנתיים ודו עונתיים, גידול סורגום, ירקות, זמירת גפנים, מצע מנותק ועוד נושאים רבים.