אמילי עמרוסי קוראת להקמת עזרת משפחות: "למה שהילד החמוד שלי יתפלל ליד איש זר ולא ליד אמא?"

אחרי המכתב של הרב מיכה הלוי שקרא לגלות חמלה לילדי משפחות גרושות בבית הכנסת, האושייה הסרוגה בפתרון משלה: הקמת עזרת משפחות בה יוכלו הורים להתפלל עם ילד מהמגדר השני | "זה לא יפריע, זה לא יהיה מדרון חלקלק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/09/22 20:29 כד באלול התשפב

אמילי עמרוסי קוראת להקמת עזרת משפחות: "למה שהילד החמוד שלי יתפלל ליד איש זר ולא ליד אמא?"
עזרת נשים, צילום: David Cohen/Flash90

החלטה של הורים לפרק את נישואיהם לא משפיעה רק עליהם, אלא גם על ילדיהם. בעולם הדתי ישנן סוגיות רבות שבהן עולה הצורך בליווי של אב, כמו למשל הגעה לבית הכנסת והדרכה בזמן התפילה, ליווי שילדים להורים גרושים לא מקבלים באופן רציף. הם נאלצים להתמודד עם סיטואציות מורכבות ולא תמיד מציעים להם עזרה.

הפתרון של אמילי עמרוסי

במכתב שנשלח בימים האחרונים פנה הרב מיכה הלוי לבתי הכנסת בעירו פתח תקווה וכתב: "אבקש להסב את תשומת ליבכם על ילדים ונערים הבאים בשערי בית הכנסת בלא אביהם הנלווה אליהם". האושייה הסרוגה אמילי עמרוסי, שהתגרשה בעבר, טוענת כי הדברים שכתב הרב הלוי יפים ומרגשים אך לא מספקים.

באינסטגרם היא כתבה: "אחוז מטורף מבין הילדים הדתיים להורים גרושים יוצאים בשאלה. שיעור גבוה פי כמה משיעורם בשאר החברה הדתית. בין היתר, כי הפיצול בין ההורים גורם לכך שבחצי מהשבתות אין להם מקום בבית כנסת. במקום לרחם ולחבק, במקום להביך את הילדים ב'מקום לשבת ומקום בלב', איש זר מחבק בן 11 ומראה לו איפה לפתוח בסידור".

תנו להם מקום אמיתי בבית הכנסת לצד ההורה שלהם

הפתרון שלה הוא הקמת עזרת משפחות. "במקום להדגיש את בדידותם המעליבה: לילדים האלה יש גם אמא. ולילדות האלה, שלא מוצאות את מקומן בעזרת נשים לאחר גירושי ההורים, יש גם אבא. רק 'עזרת משפחות' שמיועדת למשפחות שבורות, מפוצלות, כאובות ובה יישבו ילד עם אמו וילדה עם אביה - תשאיר אותם בתוך עולם התפילה. בעזרת המשפחות יהיה מקום לאלמניםות, גרושיםות, אבות ואמהות יחידניים".

אמילי עמרוסי

אמילי עמרוסי. פתרון לילדי הגרושים | צילום: שרון גבאי

לפי עמרוסי, תפילה בבית כנסת זה אירוע משפחתי וכל הילדים יושבים ליד אבא שלהם. "למה שהילד החמוד שלי יישב ליד איש זר ולא ליד אמא?". היא טוענת כי המהלך לא יפגע בהווי האורתודוקסי בבתי הכנסת: "זה לא יפריע לשאר הקהל להתפלל בהפרדה. זה לא יהיה מדרון חלקלק כי מי ירצה להצטרף למצורעים. וזה ישאיר את הילדים האלה מחוברים לתפילה ולקהילה. בבקשה. תנו להם מקום אמיתי בבית הכנסת. לצד ההורה שלהם. לא לצד שכנה חייכנית או שכן חביב. עשו צדק. לא צדקה".