שגריר ארצות הברית: "אנחנו רוצים שישראל תימנע מהרג חפים מפשע"

טום ניידס התייחס הבוקר לפרשת מותה של שירין אבו עאקלה, ואמר כי ישראל והרשות צריכות לעשות יותר כדי למנוע אלימות | על הביקורת כלפי ההתערבות האמריקאית במדיניות הישראלית: "כמו שאנחנו בוחנים את עצמנו כך אנחנו מעודדים את ישראל לבדוק את עצמה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/09/22 07:35 יט באלול התשפב

שגריר ארצות הברית: "אנחנו רוצים שישראל תימנע מהרג חפים מפשע"
טום ניידס, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לאחרונה הציג מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס,  לרמטכ"ל אביב כוכבי, את המסקנות הסופיות של התחקיר בעניין אירועי הירי שהביאו למותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, ומהן עלה כי בסבירות גבוהה יותר שהעיתונאית הפלשתינית נהרגה מירי צה"ל. בראיון שנערך עמו הבוקר (ה') התייחס שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס לדברים. 

תחילה נשאל בראיון שנערך ב"כאן רשת ב", כיצד התקבלה בארצות הברית הביקורת של לפיד בעקבות הניסיון להתערב לצה"ל בנהלי הפתיחה באש. ניידס השיב: "יש לי הערכה עמוקה לראש הממשלה לפיד. הוא דיבר עם בני משפחתה של אבו עאקלה וגם בממשל מבינים שהירי היה בשוגג. כמו שאנחנו בוחנים את עצמנו כך אנחנו מעודדים את ישראל לבדוק את עצמה".

מחאה בעקבות מות העיתונאית

מחאה בעקבות מות העיתונאית | צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

ביום שלישי בלילה נהרג קצין צה"ל, רב סרן בר פלח, מירי מחבלים ערבים סמוך למעבר ג'למה שבחטיבת מנשה. לשאלה האם הרשות הפלשתינית עושה מספיק כדי לעצור את ההסלמה ביהודה ושומרון, השיב השגריר האמריקאי: "כולם צריכים לעשות יותר, גם הרשות, אבל גם צה"ל צריך לעשות יותר. אנחנו רוצים שהרשות הפלשתינית תעשה יותר כדי למנוע אלימות, ושישראל תימנע מהרג חפים מפשע". עוד הוא אמר: "הבענו את רצוננו שהתשלומים למשפחות מחבלים ייפסקו".

תיעוד ממצלמות גוף של הלוחמים בג’נין:

כוכבי: "המחבלים הפלשתינים פועלים בחסות האוכלוסייה הפלשתינית ומסכנים אותה"

הרמטכ"ל כוכבי סיכם את התחקיר שבוצע ואמר כי היה זה תחקיר יסודי ומקיף, וכי צוותי התחקור הפכו כל אבן במטרה להגיע לחקר האמת. בנוסף קבע הרמטכ"ל בהמשך לממצאי התחקיר כי בשום שלב לא זוהתה העיתונאית, וכמו כן לא בוצע ירי מכוון של לוחמי צה"ל באופן שנועד לפגוע בעיתונאית.

"מותה של שירין אבו עאקלה הוא אירוע מצער. האירוע התרחש במהלך פעילות מבצעית לסיכול טרור פלשתיני, המבקש לפגוע באזרחי מדינת ישראל. הכתבת שהתה בזירה מאוימת בעיצומה של לחימה שנמשכה קרוב לשעה. במסגרת הלחימה ירו המחבלים הפלשתינים ירי כבד שסיכן את חיילי צה"ל ובכלל זה ירי חסר הבחנה לכל עבר".

עוד הוא אמר כי "צה"ל פועל במקומות המורכבים ביותר ביהודה ושומרון מידי יום ומוכיח רמת ביצוע מקצועית וערכית גבוהה ביותר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל משקיע בכך מאמצים גדולים, ובתוך כך פועל לאפשר סיקור עיתונאי וחופש עיתונות.

"המחבלים הפלשתינים מסתתרים בתוך אוכלוסייה, ופעמים רבות פועלים בחסות האוכלוסייה הפלשתינית ומסכנים אותה באופן קבוע. זהו אתגר לכוחות צה"ל, אך חובתנו המקצועית והמוסרית לפגוע בטרור ולסכל אותו בכל מקום, וחובתנו לממש את ייעודנו – הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה".