לפיד במסר לארצות הברית: "אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש"

ראש הממשלה יאיר השתתף בטקס סיום קורס חובלים בבסיס חיל הים וגיבה את חיילי צה"ל לאחר שארצות הברית דרשה לשנות את נהלי הפתיחה באש: "אני לא אתן שיעמידו לדין לוחם שהגן על חייו מירי של טרוריסטים רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחו"ל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/09/22 19:16 יא באלול התשפב

לפיד במסר לארצות הברית: "אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש"
צילום: קובי גדעון/ לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד השתתף היום (ד'), בטקס סיום קורס חובלים בבסיס חיל הים, חיפה. הטקס התקיים במעמד הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, מפקד חיל הים אלוף דוד סלמה, המזכיר הצבאי לראש הממשלה אלוף אבי גיל ובוגרי ובוגרות קורס 145. בנאומו, התייחס לפיד לדרישה של ארצות הברית לבחון מחדש את נהלי הפתיחה באש בעקבות התחקיר הצבאי על מותה של שירין אבו עקאלה.

לפיד: ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל

"החל מהיום תפקידכם להגן עלינו, אבל גם תפקידה של המדינה להגן עליכם. אני שומע את התביעות להעמיד לדין חיילי צה״ל בעקבות מותה של שירין אבו עאקְלֶה. אני שומע את התביעות לשנות את הוראות הפתיחה באש שלנו.זוהי טרגדיה שקרתה באמצע תקרית שבה נורתה אש כבדה בידי טרוריסטים. צה"ל לעולם אינו יורה במכוון על חפים מפשע"

לפיד הבהיר שלמרות המקרה, הוא לא ישנה את הוראות הפתיחה באש. "אנחנו מחויבים לחופש העיתונות ולכללי פתיחה באש מהמחמירים בעולם, אבל שיהיה ברור: אני לא אתן שיעמידו לדין לוחם בצה"ל שהגן על חייו מירי של טרוריסטים רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחו"ל. אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל".

הבית הלבן

הבית הלבן צילום: shutterstock

גנץ מבהיר לארצות הברית: "הרמטכ"ל הוא זה קובע את הוראות הפתיחה באש"

מוקדם יותר, ביקר שר הביטחון בני גנץ באגף המודיעין ביחד עם ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, רח"ט מחקר, רח"ט הפעלה באמ"ן. בעקבות התחקיר הצבאי על מותה של שירין אבו עקאלה, התייחס גנץ לדרישה של ארצות הברית לבחון מחדש את נהלי הפתיחה באש והבהיר כי רק הרמטכ"ל הוא זה שקובע את ההוראות ומגבה את חיילי צה"ל.

גנץ והרמטכ"ל הנבחר

גנץ והרמטכ"ל הנבחר צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

"הרמטכ"ל והוא בלבד, קובע וימשיך לקבוע את הוראות הפתיחה באש בהתאם לצורך המבצעי ולערכי צה"ל, ובהם גם טוהר הנשק. את ההוראות מיישמים המפקדים והחיילים בהקפדה. לא הייתה ולא תהיה מעורבות פוליטית בנושא. לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא לבצע את משימתם", אמר גנץ.