הוועדה לחקר אסון מירון שלחה מכתבי אזהרה לנתניהו ולמפכ"ל: "עלולים להיפגע"

ועדת החקירה הממלכתית לאסון ההילולה במירון שלחה מכתבי אזהרה למעורבים שעלולים להיפגע ממסקנות הוועדה: "בעלי תפקידים ציבוריים בכירים עם סמכויות נרחבות ומשמעותיות נדרשים לשאת באחריות בהתאם" | הבכירים שקיבלו אזהרה: נתניהו, אמיר אוחנה והמפכ"ל

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/22 14:26 ג באלול התשפב

הוועדה לחקר אסון מירון שלחה מכתבי אזהרה לנתניהו ולמפכ"ל: "עלולים להיפגע"
נתניהו בעדות, צילום: צילום מסך

יותר משנה אחרי האסון: ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון שלחה היום (ג') הודעות אזהרה למעורבים שעלולים להיפגע ממסקנות הוועדה, ובשעות הקרובות יתפרסמו השמות. כזכור, לפני כחודש פורסמה רשימת שמות של מעורבים העתידים לקבל מכתבי אזהרה.

בין הבכירים שקיבלו מכתבי אזהרה ראש האופוזיציה, חבר הכנסת בנימין נתניהו, חבר הכנסת אמיר אוחנה, השר לביטחון הפנים לשעבר, המפכ"ל קובי שבתאי והרב שמואל רבינוביץ, יו"ר ועדת החמישה והממונה על המקומות הקדושים.

נתניהו עלול להיפגע אם תגיע הוועדה למסקנה שידע שקבר הרשב"י מטופל בצורה לקויה

לנתניהו כתבו חברי הוועדה כי, "ראש הממשלה לשעבר, עלול להיפגע אם תגיע הוועדה לכלל מסקנה כי: כמי שכיהן כראש ממשלת ישראל משך למעלה משתים עשרה שנים רצופות בתקופה הרלוונטית ידע ראש הממשלה לשעבר נתניהו, או שהיה עליו לדעת, כי אתר קבר הרשב"י במירון מטופל משך שנים בצורה לקויה, שעלולה ליצור סיכון למשתתפים הרבים בהילולה המתקיימת מדי שנה בל"ג בעומר.

למפכ"ל כתבו חברי הוועדה כי היערכותם ומוכנותם של הכוחות תחת פיקודו של ניצב לביא לביצוע המשימה לקו בחסר, בין היתר בעקבות ליקויים בתדרוך ובתרגול, לרבות העדר תרגול אר"ן לכוחות שהיו בשטח בשעות שבהן נערכו ההדלקות המרכזיות.

"ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות"

בוועדה הסבירו: "ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם. בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. זאת, על מנת שנורמות אלה יעמדו לנגד עיניו של כל הנושא בתפקיד ציבורי. לצד זאת, סברנו כי נכון שנעסוק גם בגורמים נוספים, אשר בתפקודם היו, לכאורה, כשלים חמורים ובעלי נגיעה ישירה לאירוע".


(ארכיון כיפה)

עורכי דינו של מפכ"ל המשטרה, אלירם בקל ועודד גזית, מסרו בתגובה: "מאז כניסתו לתפקיד פועל המפכ"ל ללא לאות על מנת לחזק את המשטרה, ולהבטיח ביטחון אישי לאזרחי ישראל, וכך גם ביחס לאירועים המוניים מורכבים שאירעו בתקופת כהונתו.  דו"ח הביניים של הוועדה כבר לימד על כשל ארוך שנים של משרדי הממשלה בהסדרת התשתיות ההנדסיות של האתר והאחריות הכוללת עליו, ואימץ את עמדת המשטרה כפי שהוצגה בעדות המפכ"ל. אך טבעי שוועדה העוסקת בעבודת המשטרה תזמן את המפכ"ל לעדות נוספת בפניה, וכפי שהוועדה ציינה בהודעתה מהיום "אין במשלוח הודעת אזהרה כדי לקבוע האם ומה יהיו המסקנות בעניינו". אנו סמוכים ובטוחים, כי בתום עבודתה של הוועדה, ייקבע כי לא נפל פגם ביחס לאחריותו של המפכ"ל, כמי שהתמנה לעמוד בראש המשטרה זמן קצר לפני האסון הנורא."