נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון: "לא עסקתי בנושא הבטיחות, דרישות החרדים לא קבעו"

אחרי התפטרותו של ניצב שמעון לביא והביקורת של המשפחות, ראש הממשלה בזמן האסון עלה על דוכן העדים: "אם לא הייתה הקורונה מעריך שלא הייתי נכנס לזה, צריך להבין את עבודת הממשלה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 21/07/22 13:29 כב בתמוז התשפב

נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון: "לא עסקתי בנושא הבטיחות, דרישות החרדים לא קבעו"
נתניהו וברלינר בעדות, צילום: צילום מסך

ועדת החקירה לאסון מירון: הבוקר (ה')  עלה נתניהו על דוכן העדים והחל במסירת הצד שלו לאסון הטראגי בו קיפחו את חייהם 45 מתפללים. את הדיון מנהלת יושבת ראש הוועדה, השופטת בדימוס דבורה ברלינר.

במהלך העדות אמר נתניהו: "לאורך השנים לא עסקתי בנושא הבטיחותי מלבד שתי החלטות. אם לא הייתה הקורונה מעריך שלא הייתי נכנס לזה. בכל רגע נתון ישנן אלפי סכנות בטיחותיות, גם עכשיו. אין אפשרות לעקוב באופן מעשי, וזה תפקיד הגורמים המקצועיים לטפל בסכנות הבטיחותיות. ראש הממשלה לא יכול להיכנס בעניינים לפרטי פרטים".

הוא המשיך להסביר: "צריך להבין את עבודת הממשלה. יש אלפי פניות שאני מכותב או ממוען להם, זה מנותב וזה אינספור. כל מכתב כזה היום נקרא בעיון, אבל זה לא המצב בזמן אמת". בהמשך אמר: "לא דרישות החרדים קבעו, אלא מה שאמרו גורמי המקצוע. אם נחמן אש היה אומר אחרת  הייתי פועל אחרת".

נתניהו: ההתראות לא מגיעות בצבר ואפילו לא בטפטוף

יושבת ראש הוועדה הקריאה מכתב משנת 2014 שנשלח ישירות אל נתניהו שכיהן אז כראש הממשלה: "נוכח תחזוקתו הלקויה של האתר, קיימת סכנה משמעותית בקיום ההילולא". אחר כך היא שאלה את נתניהו איך אין לו תשובה: "עד עכשיו אמרת לי שלא הגיעו אליך פניות אלא ל'משרד ראש הממשלה'. פה אני מציגה לך פנייה ישירה אליך - שגם לא מצאנו תשובה שלך". נתניהו ענה כי רוב הפניות לא מגיעות אליו: "אינני זוכר האם השבתי לו, ולכן איננו יכול להשיב על שאלתך", אמר נתניהו, "ההתראות לא מגיעות בצבר. ואפילו לא בטפטוף. אולי טיפה פה וטיפה שם. זה המצב התודעתי האמיתי, לא משהו שאני מייצר בדיעבד. לאור הפניות שרובן לא הגיעו אליי בכלל".

נתניהו: לא הייתה לי דרך לעקוב אחריהם, יש עוד החלטות במדינת ישראל

חבר הוועדה ינאי תהה מדוע לא הגיעו אליו הידיעות על מירון: "אף פעם לא הגיעו אליך עיתונים על הכשלים במירון?". נתניהו: "אני לא מכסה את התקשורת, בספק אם יש מישהו שקורא היום עיתונים". רה''מ לשעבר מתעקש להדגיש: "זה לא שאני עסקתי בקורונה ולא היו מי שעסקו בנושאים הבטיחותיים. ברור שהיה". ינאי: "אנחנו יודעים שהבעיה במירון הולכת ומחריפה משנה לשנה, וכולם, בכל שנה, או לפני או תוך כדי ובוודאי אחרי - מתריעים עליו, מרימים דגלים אדומים ומצלצלים בפעמונים. איך שום דבר לא הגיע אליך?".

ינאי המשיך לתקוף את נתניהו: "היו תכניות שלמות לשינויים במירון ולא עשיתם כלום, נאדה. אפילו תקציבים נאותים לא הקצבתם". נתניהו: "לא הייתה לי דרך לעקוב אחריהם, יש עוד החלטות במדינת ישראל, לא פחות קריטיות לחיי אדם, שאני לא מספיק לעקוב אחריהם. מה כן? ביקשתי שידרגו לי את הטופ-טן, עשר הדברים החשובים ביותר שצריכים לטפל בהם".

נתניהו:  חד משמעית יכול לומר שאם הייתי יודע מה אפשר לשפר הייתי עושה

חבר הוועדה שאל את נתניהו מה היה עושה אחרת. לדברי ראש הממשלה לשעבר: "בנושא הקורונה לא הייתי פועל אחרת. בנושאים האחרים, במבט לאחור, בוודאי שהייתי פועל אחרת. יש כאן רשימה לא רעה של דברים שאפשר לשפר ולדאוג שיבוצעו". ינאי: "בסופו של דבר קרה כאן אסון נורא, האם כמי שעמד בראש המערכת של המדינה במשך 12 שנים אתה רואה אחריות באסון?". נתניהו: "בדיעבד היה כאן אסון נורא, זה לא מהשפה ולחוץ. חד משמעית יכול לומר שאם הייתי יודע מה אפשר לשפר הייתי עושה. חשפתם כאן בפני שחלק מההחלטות לא בוצעו, לא ידעתי מהם".

נתניהו סיים את עדותו ואמר: "הכשל העיקרי הוא שההחלטות שהתקבלו לא בוצעו למעשה. אנחנו לא רובוטים אלא בני אדם, אין לי תשובה האם יכולנו להימנע מהאסון לכתחילה. התחושה האישית שלי היא קשה כשהדבר הזה קרה. כשראית את התמונות האלו של האנשים זה היה נורא, הגעתי לזירת האסון יום אחרי, ראיתי את המדרון וחיברתי לעצמי את הסיפורים משם - התחושה היא בלתי אנושית. חש צער רב ויגון".

מכתבי אזהרה לקצינים בכירים

אמש (ד') פורסם כי מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא שהתפטר השבוע, ומספר קציני משטרה נוספים צפויים לקבל בשבועות הקרובים מכתבי אזהרה מוועדת החקירה לאסון. מהמשטרה לא נמסרה תגובה לדברים.

למעשה, מכתבי האזהרה שצפויים להישלח בשבועות הקרובים, מלמדים כי הוועדה סבורה שלאותם גרומים יש אחריות למחדל, ואולי אף ייתכן שיהיה עליהם לשאת במחיר. על פי הפרסום, גורמים שמעורים בעבודת הוועדה מעריכים שמלבד המפכ"ל ומפקד המחוז שהתפטר גם קציני משטרה נוספים יקבלו אזהרה. הוועדה בוחנת את חלקם של קצינים נוספים, בהם מי שכיהן כראש אגף המבצעים והשיטור בעת האסון, תת-ניצב מוריס חן.