לפיד על הסכם הגרעין המקרב: "הוא לא מחייב אותנו" | נתניהו: "לפיד וגנץ נרדמו בשמירה"

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים תדרוך לכתבים המדיניים בנושא הסכם הגרעין האיראני ואמר: "הבהרנו לאמריקאים: "יש לנו זכות להגן על עצמנו" | נתניהו תקף: "לפיד וגנץ זנחו לחלוטין את המאבק נגד הסכם הגרעין"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 28/08/22 15:02 א באלול התשפב

לפיד על הסכם הגרעין המקרב: "הוא לא מחייב אותנו" | נתניהו: "לפיד וגנץ נרדמו בשמירה"
לפיד בתדרוך, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים תדרוך לכתבים מדיניים בעקבות הסכם הגרעין המתקרב בין איראן והמעצמות. בתדרוך הבהיר כי " אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו". היום (א') תקף יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו את ראש הממשלה ואת שר הביטחון וטען כי הם זנחו את המאבק הציבורי נגד הסכם הגרעין עם איראן.

״בשנה האחרונה לפיד וגנץ זנחו לחלוטין את המאבק הציבורי נגד הסכם הגרעין עם איראן. במשך 12 שנה נאבקנו בנחישות בהסכם הזה ואף הבאנו את ארה"ב לסגת ממנו. אבל בשנה היחידה שלהם בשלטון, לפיד וגנץ נרדמו בשמירה ואיפשרו לארה"ב ואיראן להגיע להסכם גרעין שמסכן את עתידנו", אמר יו"ר הליכוד.

נתניהו: 'השר לענייני איראן', נופש כעת באיטליה, ערב חתימת ההסכם, ועוד באזור בלי קליטה

נתניהו טען כי בעוד בזמן כהונתו הוא פעל נגד הסכם הגרעין, לפיד וגנץ לא עשו דבר. "הם פשוט לא עשו כלום כדי ללחוץ על הממשל האמריקני לא לחתום על ההסכם הזה. בניגוד לנו - הם לא הלכו לקונגרס, לא הלכו לאו"ם,  לא ניהלו מסע הסברה תקיף בתקשורת העולמית. אחרי שארה"ב כבר סיכמה עם איראן את עיקרי ההסכם, רק אז לפיד וגנץ נזכרו להתעורר. מאוחר מדיי, מעט מדיי. אוזלת היד של לפיד וגנץ תיזכר בהיסטוריה כמחדל הגרעין האיראני", אמר יו"ר האופזיציה.

עוד הוסיף ואמר כי "אין דוגמה טובה יותר לאוזלת יד זו, מאשר העובדה שבנט 'השר לענייני איראן' שלפיד מינה, נופש כעת באיטליה, ערב חתימת ההסכם, ועוד באזור בלי קליטה. ככה לא נלחמים בסכנה קיומית. ככה לא שומרים על ישראל. אני מתחייב בפניכם, אזרחי ישראל: לאחר שננצח בבחירות, נפעל בכל דרך נגד ההסכם הזה. לעולם לא אתן לאיראן להשיג נשק גרעיני״.

לפיד: ההסכם היה לא טוב כבר כשהוא נחתם ב-2015

בתחילת דבריו, אמר לפיד כי "ההסכם הזה הוא הסכם לא טוב. הוא היה לא טוב כבר כשהוא נחתם ב-2015. היום הסכנות שגלומות בו גדולות עוד יותר. הוא קרוב יותר לתאריך הסיום שלו, ואיראן נמצאת במקום אחר מבחינה טכנולוגית".

לפיד הוסיף: "מדינת ישראל מנהלת כבר יותר משנה מאבק מדיני רב-מערכתי שמטרתו למנוע חתימה מחודשת של הסכם הגרעין עם איראן. ראש המל"ל חזר בסוף השבוע מוושינגטון, שר הביטחון נמצא שם עכשיו. אנחנו עושים מאמץ מתואם כדי לוודא שהאמריקאים והאירופים מבינים את הסכנות הכרוכות בהסכם".  
 
"הדירקטיבה המדינית שלנו, מהיום הראשון, היא להיאבק נגד ההסכם בכל הכוח, אבל בלי לפגוע ביחסים האיסטרטגיים עם ארה"ב, ובלי לפגוע בקשב שלהם לטיעונים שלנו. אסור לנו להגיע למצב שבו היינו ב-2015. אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס, שבעקבותיו הממשל האמריקאי הפסיק את הדיאלוג איתנו ולא איפשר לישראל להכניס תיקונים להסכם".

לפיד: מדינת ישראל לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן ולא בהחלטות של המעצמות

על הפעולות של הממשלה למניעת הסכם גרעין אמר לפיד: "אנחנו פעלנו אחרת ובחודשים האחרונים היו לנו לא מעט הישגים מול האמריקאים ומול השותפות האחרות. הנשיא ביידן, בעקבות הדיאלוג האיסטרטגי איתנו, החליט לא להסיר את הסנקציות על משמרות המהפיכה של איראן.


 
"ההידברות עם האמריקאים מנעה גם השבוע את הנסיונות לתת הקלות למשמרות המהפיכה, מנעה לחץ פוליטי על סבא"א לסגור את התיקים הפתוחים, מנעה ויתורים נוספים לאיראן. על ההצעה האחרונה שהונחה על השולחן בידי האיחוד האירופי, אמרנו לאמריקאים: "זה לא מה שהנשיא ביידן רצה". זה לא מה שהוא דיבר עליו בביקורו בארץ, זה לא מה שהוא חתם עליו בהצהרת ירושלים.


 
"במקביל הבהרנו לאמריקאים: מדינת ישראל לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן ולא בהחלטות של המעצמות. כמו שנכתב בהצהרת ירושלים, יש לנו זכות להגן על עצמנו. אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו".
 
"צה"ל והמוסד קיבלו מאיתנו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש. נהיה מוכנים לפעול כדי לשמור על ביטחון ישראל. האמריקאים מבינים את זה, העולם מבין את זה, גם החברה הישראלית צריכה לדעת את זה".