ותיקי הימין מתייחסים למצב של סמוטריץ': "מהמר על כל הקופה מטעמי אגו בלבד"

שלושה מתוך ארבעה סקרים שהתפרסמו השבוע הראו כי הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' יורדת ומתקרבת אל מתחת אחוז החסימה | בשיחה עם אריה אלדד ומוטי יוגב ניסינו להבין כיצד ינהג סמוטריץ' ומה על המגזר הסרוג לעשות

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/08/22 07:42 כט באב התשפב

ותיקי הימין מתייחסים למצב של סמוטריץ': "מהמר על כל הקופה מטעמי אגו בלבד"
מה יעשה סמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום שלישי השבוע התקיימו הבחירות המקדימות למפגלת הציונות הדתית. מסקר מנדטים שערך השבוע מנו גבע עבור חדשות 12, עולה כי הציונות הדתית שבראשה עומד חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לא עוברים את אחוז החסימה כשהם רצים כמפלגה בודדת. בנוסף, בסקר של דודי חסיד עבור "כאן" - סמוטריץ' קיבל ארבעה מנדטים בלבד. מנגד, בסקר שפורסם בערוץ 14 ונערך על ידי דיירקט פולס הציונות הדתית השיגה עשרה מנדטים.

שוחחנו היום (ה') עם שניים מוותיקי הימין הישראל, פרופ' אריה אלדד – לשעבר חבר כנסת מטעם סיעות האיחוד הלאומי ועוצמה לישראל, ומוטי יוגב – שכיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת הבית היהודי, שאלנו אותם על מצבו של סמוטריץ' וניסינו להבין מה יקרה בסופו של דבר.

אריה אלדד: "אינני מבין מדוע סמוטריץ' לא לוקח את ההצעה של בן גביר לריצ'רץ'"

אריה, מה אתה אומר על הסקרים שהראו שסמוטריץ' מאבד גובה ויורד אל מתחת אחוז החסימה בעוד בן גביר מתחזק?

"קשה להתייחס לסקרים ברצינות רבה מאוד. סקר אחד הוא מקבל אפס וסקר אחד מקבל שבעה מנדטים. משהו במתודולוגיה של הסוקרים טעון תיקון מהיר. אני סומך על הסקרים, אבל כשאני מבודד את הסקרים של אתמול, יש בהם פגם מתודולוגי שצריך לברר ולתקן אותו. על כל פנים, עיקר המגמה של מרכיבי הציונות הדתית: סמוטריץ' במגמת ירידה ובן גביר במגמת עלייה".

אלדד אומר כי קשה להסביר במונחים פוליטיים והגיוניים את המהלכים של סמוטריץ'. "אני מבין את בן גביר שאומר שהוא עובר וצובר כח רב ולכן הוא אומר לסמוטריץ': 'שהוא יחפש אותי'. אני לא מבין את סמוטריץ' שמהמר על כל קופה מטעמי אגו בלבד. כל הנימוקים שהוא אומר, שקודם צריך לעשות את הפריימריז בתוך הציונות הדתית ורק אחר כך להגיע למשא ומתן - זו לא תשובה הגיונית, זה תירוץ שלא מחזיק מים. הטקטיקה של סמוטריץ היא להרוויח זמן, כמו קודמיו, בגלגולים הקודמים של צאצאי המפד"ל, וראיתי שכך הם עשו: לדחוק לקיר עד הרגע האחרון, ולהגיד 'תשמע זה המצב' ולפני הגשת הרשימות מתחילים לרוץ כמו משוגעים כדי למלא את הטפסים. זו הטכניקה, זו לא תקלה ונדמה לי שהוא משלם עליה כרגע בסקרים".

אריה אלדד מדגיש: "על פי תמונת המצב אינני מבין מדוע סמוטריץ' לא לוקח את ההצעה של בן גביר לריצ'רץ', זה גם הגיוני וגם צודק".

אריה אלדד |

אריה אלדד | צילום: משה שי

נגיד שהם יחליטו לרוץ לבד וסמוטריץ' לוקח את הסיכון, ועל פי הסקרים הוא עדיין לא עובר את אחוז החסימה, האם עליו לפרוש?

"לפרוש מהמרוץ, בוודאי. כמו שאיילת שקד צריכה לפרוש. היא יכולה לחכות עוד חודש הוא גם יכול לחכות עוד חודש. אבל אם הם לא יצליחו ללכת יחד (עם בן גביר) - שמה הוא ייבחר: או באגו טריפ או בקשיחות מולו". 

האם לדעתך הם יתאחדו בסופו של דבר?

"ניסיון העבר מלמד שעל פי הטקטיקה שדיברתי עליה, הוא ינסה להגיע למיקסום הסחיטה שלו רבע שעה לפני הגשת הרשימות. אבל בהחלט יכול להיות, ואת זה לא אני לא יודע להעריך, בוודאי לא מהיכרות אישית, שהעניין של האגו יהיה יותר חזק מההיגיון". 

מוטי יוגב: "מצווה להתאחד, גם עם בן גביר, נעם ואולי גם שיקלי"

מוטי, מה אתה אומר על הסקרים שמראים כי סמוטריץ' לא עובר את אחוז החסימה בעוד בן גביר קופץ?

"אני מאמין שצריך לעשות כל איחוד אפשרי במה שאנחנו מאמינים לו, בצדדים הדתיים הלאומיים והמסורתיים. כל איחוד של כל כח אפשרי, שיש מאחוריו אמון ציבורי, הוא חשוב כדי שלא נאבד אפילו ולו קול של אדם אחד. וודאי לא עשרת אלפים קולות או אבדן של מנדט שעלול לסכן את השלטון הלאומי בישראל ושוב יהיה שלטון המתבסס על אויבי ישראל. לכן המצווה לאחד, כפי שבעבר זו הייתה המפד"ל, עמוד השדרה להתאחד סביבו, אז כך סביב הציונות הדתית של היום. מצווה להתאחד, גם עם בן גביר, נעם ואולי גם עם שיקלי, כח לאומי חזק ומסורתי".

גם אם זה יצור מצב שהרשימה של הציונות הדתית של סמוטריץ' תשתנה לרשימה יותר מגוונת ומעורבת כפי שבן גביר ירצה?

"הוא בא עם אנשיו, זה לא איחוד מפלגות, זו סיעה אחת שרצה יחד כדי לא לאבד קולות למחנה הלאומי דתי מסורתי. ברור שאני לא יכול לקבוע לבן גביר מי יהיה ברשימתו, וכך בציונות הדתית שעשתה פריימריז, וכך גם לא לנעם. המיקס צריך להיעשות בהתאם ליחסיות האמיתית. אני ממליץ לא להתלהב מכל סקר ועובדה שהיו כמה סקרים לכאן ולכאן, אבל בוודאי שיש אמון ציבורי בציונות הדתית ועוצמה יהודית. זו זכותו, הוא קיבל מנדט גבוה בעם, יש שטח שתומך בו וכך יש שטח מסוים שתומך בנעם, צריך להשתדל לאחד את כל הכוחות הללו".

מוטי יוגב |

מוטי יוגב | צילום: Gili Yaari/Flash90

האם סקרי מנדטים מהווים משקל?

"אני לא מזלזל בהם, אבל הם לא הדבר היחידי, היו כבר במציאות שאדם, במידה מסוימת של יהירות, היה משוכנע שהוא עובר את אחוז החסימה. זה קרה בעבר לאיתמר בן גביר, זה קרה בעבר לבנט. אסור לפי דעתי להסתכן בדבר וצריך לעשות כל השתדלות לאחד כוחות".

"ההכרח הוא לא להקים עוד מפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה"

בהנחה והם רצים בנפרד וסמוטריץ' עדיין לא יהיה צפוי לעבור את אחוז החסימה, עליו לפרוש?

"בצלאל סמוטריץ הוא בן אדם מספיק חכם והוא לא צריך את עצותיי", יוגב משיב בתחילה. "המציאות מראה את הדברים הללו במפלגות אחרות כמו הרוח הציונית. יש לפנינו עוד עבודה. לצערי, אני אומר בכאב בתור איש הבית היהודי, אבל ההתפלגויות הללו והאקזיט שעשה ראש הממשלה החליפי קרע אותם לגזרים. ההכרח הוא לא להקים עוד מפלגות שיש מאחוריהם 0.1% גם אם ישימו את נעה קירל במקום השני. אין ברירה, וצריך להתחבר לציונות הדתית. צריך לאחד את מרב הכוחות שאפשר".

אתה רואה את בן גביר ואת רשימת עוצמה יהודית חלק מהציונות הדתית?

אני נוטה לא להגדיר אדם מבחוץ, אלא לשאול אותו מה הוא חושב. אני לא בוחר להגדיר את בן גביר, הוא מגדיר את עצמו, הוא ללא ספק בעל תפיסות ציונות דתיות ויש גם דברים שהם שונים מהציונות הדתית הקלאסית, עדיין אני חושב שצריך להכיל. יש מכנים משותפים שהם על ארבעה יסודות - עם, תורה, ארץ ומדינה. ואני מניח שכל החברים הללו גם בציונות הדתית, גם בבית היהודי לשעבר, גם האנשים של בן גביר, גם שאין כיפה לראשם, הם מאמינים בעם ישראל, הם מאמינים בתורת ישראל, גם בארץ ישראל וגם בשייכות לארץ ישראל ולחיזוק כל כוחה. כך גם יהודי כמו שיקלי, אני מכיר אותו, שכך הוא חינך את חניכיו גם זו מכינה מעורבת".