בניגוד לליברמן: בנט לקח אחריות | ועדת הבדיקה לאסון נחל צפית

נפתלי בנט ואביגדור ליברמן הגיעו להעיד בוועדה הבודקת את האסון שאירע בשנת 2018. באותה העת כיהנו השניים במשרדי הביטחון והחינוך | השופטת: "הניסיון של משרד הביטחון להוריד מעצמו ולראות את החובות שלו רק לצורך דחיית שירות היא איננה נכונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/22 16:56 ד באב התשפב

בניגוד לליברמן: בנט לקח אחריות | ועדת הבדיקה לאסון נחל צפית
ליברמן מעיד. ברקע: בני משפחות ההרוגים, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ועדת הבדיקה הממשלתית לאסון נחל צפית התכנסה היום (ב') בתל אביב. אביגדור ליברמן ונפתלי בנט שכיהנו בעת האסון כשרי הביטחון והחינוך, ואשר היו האחראים על המכינות העידו בוועדה לאחר לחץ כבד מצד משפחות ההרוגים. באסון הנורא שהתרחש ב-26 באפריל 2018 בנחל צפית שבערבה נהרגו תשע נערות ונער אחד מהמכינה הקדם-צבאית "בני ציון".

"בדיעבד אני חושב שמיקום המכינות במשרד החינוך פשוט לא נכון"

שר האוצר ליברמן אמר בפתח דבריו כי נחשף לנושא המכינות וסמכות משרד הביטחון כשנה לפני האסון, "היו התבטאויות קשות של הרב לוינשטיין נגד חיילות שמשרתות בצה"ל, שחטפו ממנו השתלחויות בלתי מקובלות. כשהתעסקתי בזה הבנתי שמי שאחראי לכל מה שקשור למכינות קדם-צבאיות הוא מנכ"ל משרד החינוך. לפי משרד המשפטים, משרד הביטחון אחראי על דחיית השירות. בדיעבד אני חושב שמיקום המכינות במשרד החינוך פשוט לא נכון".

לאחר דבריו של השר העירה השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג כי "זה לא נכון". השופטת אמרה: "הניסיון של משרד הביטחון להוריד מעצמו ולראות את החובות שלו רק לצורך דחיית שירות היא איננה נכונה. כל הניסיון להסיט את כל ההמלצות לתיקון החוק, אינו נכון - התיקונים צריכים להיעשות מיד וזו הסיבה שפרסמנו את מסקנות הביניים לפני שנת המכינות החדשה".

ליברמן מגיע לדיוני הוועדה |

ליברמן מגיע לדיוני הוועדה | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

השופטת שאלה את שר האוצר המכהן מדוע לא התבטא לאחר הנושא: "זה לא סוד שבאותה תקופה היו יחסים לא טובים בין שר הביטחון לשר החינוך, היה לזה ביטוי גם נרחב בתקשורת לצערי וגם הרבה התנצחויות מיותרות. לא רציתי, דווקא בגלל הרגישות וממדי האסון, שייתנו פירוש שאני מנצל ברמה פוליטית את האסון כדי לנגח או להתנגח".

"בסופו של דבר חייבת להיות אחריות אחת ברורה של גוף אחד ולא לכדרר כדור ממשרד למשרד. חייבים להעביר את כל המכינות באופן מלא לאחריות של משרד הביטחון, הפיצול בין המשרדים הוא לא טוב. הגיע הזמן לעשות סדר".

בנט: "הערך המוביל בחיי הוא ערך האחריות"

ראש הממשלה החליפי בנט גם הוא את עדותו בפני חברי ועדת הבדיקה הממשלתית. "מדברים הרבה על נטילת אחריות, אני רוצה לומר את תפיסתי: הערך המוביל בחיי הוא ערך האחריות. לקחת אחריות זה לעשות הכול כדי שאסון כזה לא יקרה שוב לעולם ולשמור על המכינות". 

האחריות לחיילי, אחריות לפקודיי, אחריות למדינת ישראל. כלוחם בסיירת מטכ"ל, כמפק"צ שהוביל לוחמים למארבים, כמפקד מבצעים בעומק לבנון, כמנכ"ל בהייטק, כשר חינוך, כשר ביטחון ששולח חיילים לסכן את חייהם, וכראש ממשלת ישראל - עם האחריות הקדושה ביותר של שמירה על קיום מדינה יהודית בארץ ישראל".

בנט מגיע לוועדה |

בנט מגיע לוועדה | צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

 
בנט טען כי מרגע כניסתו לתפקיד שר חינוך ושנים לפני האסון הוא יצא לשטח לפגוש מכינות, באופן יזום, "להקשיב, ללמוד, לנסות לזהות בעיות, ולא לחכות שהמערכת תדווח עליהן. אני תמיד פועל בכל התפקידים שלי לייצר תרבות שמציפה בעיות".

לסיום אמר ראש הממשלה החליפי כי "אחריות זה ברגע האסון להקים חמ״ל, להיות בקשר ברמה של כל כמה דקות, ללוות את המשפחות ואת בתי הספר. אחריות זה שהגעתי אישית לבתים של כל אחת מעשר המשפחות, להסתכל לכל אחת מהן בעיניים אחרי שאיבדו את היקר להן מכל. לפגוש את כל מנהלי המכינות, מצד אחד להדריך אותם לתיקון מיידי ועמוק, ומצד שני לחזק אותם ברגע קשה".

"הכי קל היה לי להיכנע ללחץ שקרא לסגור את כל מפעל המכינות. זו לא אחריות. אחריות זה לתקן מה שצריך בלי לפרק את המפעל האדיר הזה של המכינות. גם באסון נורא זה תפסתי את מושכות האחריות בכל כוחי לא גלגלתי לאף אחד אחר את המשימה".

"בעת כהונתו כשר החינוך הוביל תהליכים משמעותיים להגברת בטיחות החניכים"

עוה״ד עודד גזית ואלירם בקל המייצגים את בנט, מסרו: "העמדה המקצועית המקורית של משרד החינוך היתה, כי אין למשרד סמכות לפקח על המכינות. חרף זאת, לאחר אסון צפית, נפתלי בנט רה"מ לשעבר, בעת כהונתו כשר החינוך הוביל תהליכים משמעותיים להגברת בטיחות החניכים, לצד הבטחה כי המכינות ימשיכו בפעילותן החשובה. גם בשנה האחרונה, כחלק ממדיניות אותה הוביל והחשיבות שרואה במפעל המכינות, יזם משרד ההתיישבות שבנט עמד בראשו פעולות שנועדו לחזק את מערך הבקרה על המכינות, במקביל להגדלת תקציביהן".