משפחות הרוגי נחל צפית תובעות את מכינת בני ציון בעשרות מיליונים

משפחות הנספים מאסון מכינת בני ציון בנחל צפית תובעות פיצויים בשיעור של עשרות מיליונים ממכינת בני ציון, מנהליה ומשרדי הממשלה. עו"ד המשפחות: "שורה בלתי נתפסת של מחדלים ורשלנות פושעת של הנתבעים והביא למותם של 10 ילדים נהדרים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/02/20 13:02 ח בשבט התשפ

משפחות הרוגי נחל צפית תובעות את מכינת בני ציון בעשרות מיליונים
משפחות ההרוגים בבית המשפט , צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

היום (ב') הוגשו לבית המשפט המחוזי בלוד, כתבי תביעה נפרדים של הורי הרוגי אסון מכינת בני ציון בנחל צפית, כמו גם לכתב תביעה של אחד מניצולי האסון, לפיצוי בגין נזקי גוף, נפש ופיצוי עונשיים. התביעות מתייחסות לאסון שהתרחש במהלך טיול גיבוש של המועמדים ללימודים במכינה הקדם צבאית בני ציון, שנערך במסלול נחל צפית-תמר שבאזור דרום ים המלח ומדבר יהודה, בו קיפחו את חייהם, תשע נערות ונער - שמונה תלמידי כיתה יב', ושתי חניכות במכינה, בעוד צעירים אחרים נפצעו בגוף ובנפש.  

"התנהלותם הפושעת, המבישה, והמקוממת של הנתבעים, הביאה לאסון שזעזע מדינה שלמה. אסון נורא שניתן וצריך היה למנוע ואשר הביא למותם של עשרה ילדים, פצע עשרות אחרים ושינה לעד את חייהם משפחותיהם וקרוביהם", הסביר עו"ד רייטן בא כוח התובעים. 

עוד הוסיף עו"ד רייטן: "מדובר באחד האסונות הקשים והכבדים שזעזעו את המדינה אשר מגלם שורה בלתי נתפסת של מחדלים ורשלנות פושעת של הנתבעים והביא למותם של 10 ילדים נהדרים, יפים ואהובים ולפציעתם בגוף ובנפש של צעירים נוספים. אסון זה לא היה 'גזרת גורל'  אלא שצריך וניתן היה למנוע אות אילו הנתבעים היו פועלים על פי חובותיהם ועל פי מידת האחריות והזהירות המוטלת עליהם והמצופה מהם. התובעים דורשים מהנתבעים, לרבות ממשרדי הממשלה, שמנסים להסתתר מאחורי פרשנות משפטית לוקה ומבישה של החוק, לקחת אחריות על מחדליהם ולזכור שהורי הילדים הפקידו את היקר להם מכל בידיהם תוך הסתמכות על כך שמדובר בגופים ערכיים אשר יעשו המירב והמיטב לשמור על בטוחנם האישי. את הילדים תביעות הפיצויים לא יחזירו לעולם ולא ישיבו להוריהם את חייהם כפי שהיו. אולם מצופה מהנתבעים שלכל הפחות ייקחו על עצמם את האחריות ויחסכו מהמשפחות את עוגמת הנפש העצומה הכרוכה בניהול הליך משפטי."

התובעים פונים לבית המשפט לחייב את הנתבעים בתשלום פיצויים משמעותיים, בשיעור של עשרות מיליונים, על פי הדין וההלכה הפסוקה וכן לחייבם בפיצויים עונשיים, תוך מתן משקל מיוחד לכך שמדובר באסון שאינו גזירת גורל, אלא תוצאה ישירה של התנהלותם של הנתבעים, בנסיבות שאין להעלות על הדעת שאדם או גוף אחר, במקומם, היה נוהג באופן שבו הם נהגו.

הנתבעים בתביעות הנ"ל הם:  יובל מרדכי כאהן, מנהל מכינת בני ציון, אביב ברדיצ'ב, מדריך הסניף בתל-אביב ומי ששימש מדריך הטיול ביום האסון, מכינת בני ציון, הוועד המנהל של המכינה וחבריו באותה עת: יפה שי חדד, אלי ברד, ליאור גרינהוז, אורי כהן.  וכן כנגד משרד החינוך ומשרד הביטחון  ומגדל חברה לביטוח בע"מ. 

כזכור, כנגד שני הנתבעים, יובל מרדכי כאהן, מנהל מכינת בני ציון, ואביב ברדיצ'ב, מדריך הסניף בתל-אביב ומי ששימש מדריך הטיול ביום האסון, הוגשו כידוע , כתבי אישום פליליים בגין עשר עבירות של המתה בקלות דעת ובגין שתי עבירות של חבלה חמורה, לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, כאשר ההליך הפלילי החל לאחרונה והדיון הבא יתקיים בסוף חודש פברואר.