אסון נחל צפית: הוגשו מסקנות הביניים של ועדת הבדיקה הממשלתית

ועדת הבדיקה הממשלתית שהוקמה אחרי האסון בנחל צפית מגישה את מסקנות הביניים שלה: "מי ייתן שתורת הבטיחות תוטמע בפעילויות המכינה ויושגו יעדי המכינות. השגת היעדים חייבת להיעשות תוך מתן משמעות לערך החיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/22 16:35 יד באייר התשפב

אסון נחל צפית: הוגשו מסקנות הביניים של ועדת הבדיקה הממשלתית
החילוץ בנחל צפית, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

יותר מארבע שנים אחרי האסון הנורא בנחל צפית, ועדת הבדיקה הממשלתית מגישה את מסקנות הביניים שלה לראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החינוך. כזכור, באסון נספו תשע נערות ונער אחד, תלמידי המכינה הקדם-צבאית בני ציון שלוחת תל אביב ומועמדים ללימודים במכינה. הם יצאו לטיול גיבוש בנחל צפית נקלעו בדרכם לשיטפון בזק עז, בעיצומו של פרק גשם חריג בעוצמתו לעונה.

מה המלא של הוועדה הוא "ועדת הבדיקה הממשלתית למניעת אסונות תוך כדי פעילות מכינות קדם צבאיות", ובראשותה עומדת השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג. עוד חברים בה והיו חברים בה האלוף (במילואים) גרשון הכהן ומר אבי נעים.

"מי ייתן שתורת הבטיחות תוטמע"

הוועדה הוקמה בשנת 2021 על ידי ממשלת ישראל, ופעלה מיום הקמתה לבחינה מעמיקה ויסודית של סוגיית המכינות הקדם צבאיות, לרבות היבטי פיקוח, נהלי עבודה, כפיפות ואחריות מיניסטריאלית, כפועל יוצא של האסון שאירע בנחל צפית בשנת 2018. עם הגשת מסקנות הביניים, המהוות חלק מהותי מהדו"ח הסופי שיוגש בהמשך, ילמדו ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החינוך את המלצות הוועדה ויבחנו את אופן יישומן המיטבי במערכות השונות עליהן הם אמונים.

הדו"ח כולל 186 עמודים, ובסופו נכתב: "מי ייתן שתורת הבטיחות תוטמע בפעילויות המכינה ויושגו יעדי המכינות. השגת היעדים חייבת להיעשות תוך מתן משמעות למסד - שהוא ערך החיים, כבודם ושלמותם של כל אדם וכך גם לגבי אלה המגיעים למכינות".