תגובות סוערות במערכת הפוליטית לדוח המבקר: "אובדן משילות"

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות דוח המבקר על ליקויי המשטרה בשומר החומות | מימין קראו לראות את התמונה הרחבה והזהירו מפני התקוממות של ערביי ישראל | משמאל תקפו דווקא את המבקר: "רואה בערביי ישראל אוייבים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/22 17:18 כח בתמוז התשפב

תגובות סוערות במערכת הפוליטית לדוח המבקר: "אובדן משילות"
יפו במהלך הפרעות ב"שומר החומות", צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות פרסום דוחות מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שהתפרסמו היום (ד') ומתחו ביקורת חריפה על אכיפת החוק באירועי שומר החומות, וכן בשירותים הניתנים לאזרחים בערים המעורבות. "ההתפרעויות האלימות באירועי 'שומר חומות' חשפו ליקויים משמעותיים בפעילות המשטרה", פתח אנגלמן והוסיף: "אלה גרמו לפגיעה חמורה בביטחון האישי הבסיסי ביותר להם זכאים אזרחי המדינה. על גורמי אכיפת החוק לתקן הליקויים המשמעותיים על מנת למנוע הישנותם. חייבים להחזיר את תחושת הביטחון הבסיסית לאזרחי ישראל".

לדברי המבקר, "ממצאי הביקורת ומכלול הנסיבות שבהן פועלת המשטרה יחייבו את ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים ובאמצעותם את ממשלת ישראל, את המשטרה, את שב"כ ואת מערכת הביטחון כולה לתת את הדעת על שורה של סוגיות מרכזיות שעלו בדוח. על הפרקליטות לפעול למיצוי הליכי העמדה לדין של המעורבים באירועי הפרה של הסדר הציבורי על רקע גזעני או לאומני".

פרעות ברמלה ב"שומר החומות"

פרעות ברמלה ב"שומר החומות" צילום: Yossi Aloni/Flash90

השר לביטחון הפנים: "הפקנו לקחים. אני נחוש שאירועי שומר חומות לא יחזרו על עצמם"

עמר בר לב, השר הממונה על המשטרה, טען כי בהובלתו הפיק המשרד לבט"פ לקחים מאירועי "שומר החומות" והטמיע יכולות חדשות: "בין היתר הקמת המשמר הישראלי כחלק ממשמר הגבול; חיזוק מג"ב בכ-400 תקנים, תוך הקמת החטיבה לביטחון הפנים במג"ב; תוספת של 26 פלוגות מילואי מג"ב; תוספת 1,000 מתנדבים למג"ב בעלי יכולת גיוס מידית בשעת משבר; הגדלת מספר מתנדבי המשמר האזרחי במשטרה; מודל "עיר בטוחה" בעכו ובלוד, הנעזר באמצעים טכנולוגיים מתקדמים". עוד הוסיף בר לב ואמר: "אני נחוש שאירועי 'שומר החומות' כפי שחווינו בתוך מדינת ישראל, לא יחזרו על עצמם, ולשם כך חשוב להמשיך ולחזק את משטרת ישראל".

עמר בר לב, השר לביטחון פנים המיועד

עמר בר לב, השר לביטחון פנים המיועד צילום: Miriam Alster/Flash90

מימין קראו להפנים את התמונה המלאה והזהירו מהתקוממות של ערבי ישראל 

ראשי שדולת א"י בכנסת ח״כ יואב קיש וח״כ אורית סטרוק קראו להפנים את הלקחים המהותיים מהאירועים הקשים ומסרו: "חובה לקרוא את הנתונים הקשים שחושף דו"ח המבקר לא רק באופן פרטני, אלא גם ובעיקר בהיבט של התמונה הכללית הגדולה. התמונה הכללית היא קריאה-שגויה של מפת-האיומים הניצבים בפני מדינת ישראל, והעדר-הבנה שהאיום הפנימי, איום ההסתה וההתקוממות הלאומנית של חלק מערביי ישראל הוא תרחיש-יחוס לא פחות חמור מהאיומים החיצוניים״.

גם בארגון "ערי ישראל" קראו למשטרה ומערכות אכיפת החוק להבין את חומרת האיום הפנימי על מדינת ישראל ואמרו: "מדינת ישראל ניצבת בפני איום חמור המאיים עליה מבפנים. מערכות אכיפת החוק, המשפט והביטחון צריכות לקרוא את הדו"ח היטב ולהפסיק להתעלם מהאיום הקיים בלב מדינת ישראל".

ממפלגת הציונות הדתית נמסר כי קיים "צורך מידי לשפר את ביצועי גורמי אכיפת החוק בנושא", אך הוסיפו כי "חשוב יותר להכיר בבעיה השורשית של אובדן משילות, הרמת ראש והקצנה לאומנית של ערביי ישראל. רק ממשלה ימנית, לאומית וציונית תוכל באמת להכיר בבעיה, לעקור אותה מהשורש, ולהבטיח משילות אמיתית וביטחון לכל בית בישראל".

ח"כ יואב קיש

ח"כ יואב קיש צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

חבר הכנסת בן גביר קרא להקים משמר לאומי; מפלגת נעם: "קציני משטרה עוברים הנדסת תודעה ע"י ארגוני שמאל"

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר קרא להקים משמר לאומי מבוגרי צבא ודרש להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האירועים והטיפול בביטחון התושבים היהודים. מתנועת רגבים נמסר: "היינו שם. זיהינו שמדובר באירוע בסדר גודל לאומי, התרענו למשטרה ומשהבנו שלא נוכל להפקיר את אחינו מול האיום של אלפי פורעים ערבים, הקמנו יחד עם תנועת "ישראל שלי" חמ"ל בלוד שפעל 24 שעות בימים המורכבים והקשים ביותר והפעיל מאות מתנדבים שנרתמו לעזרת תושבי המקום הגיבורים".

במפלגת "נעם" התייחסו ל'הנדסת התודעה' לדבריהם, שעוברים הקצינים הבכירים מטעם ארגוני שמאל והופכים את השוטרים לנרפים: "אירועי 'שומר החומות' חשפו בעיה שורשית במשטרה. הקצינים הבכירים עברו סדנאות מהנדסות תודעה מטעם ארגוני הקרן לישראל חדשה, בראשם קרן יוזמות אברהם. זאת במגמה להפוך את השוטרים מאלו שתפקידם לשמור על אזרחי ישראל מפני אויבים, לשוטרי או"ם המייצרים שקט תעשייתי".

מעוז

מעוז צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

משמאל ביקרו דווקא את המבקר: "גוף א-פוליטי מאמץ תפיסה גזענית"

יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, חה״כ עאידה תומא-סלימאן (חד״ש/הרשימה המשותפת) מסרה בתגובה לחוק כי הבעיה העיקרית היא התפיסה של אזרחי ישראל הערבים כאויבים: 
"הדוח הזה מעיד על תפיסה ביטחוניסטית הרואה באזרחים הערבים אויבים או אויבים בפוטנציה אותם צריך למשטר. התפיסה הזו הינה מסוכנת במיוחד כאשר גוף שאמור להיות א-פוליטי כמו מבקר המדינה מאמץ אותה, תוך התעלמות מוחלטת מאלימות המשטרה והגזענים הפשיסטים היהודים. הרחבת הייצוג הערבי במוסדות הערים המעורבות ותוספות תקציבים לאוכלוסייה הערבית הם דברים חשובים, אבל כל עוד המדינה והממשלה ממשיכים באפליה שיטתית ומיישמים אידיאולוגיה של עליונות יהודית, לא יהודים ולא ערבים ייהנו מביטחון אמיתי".

הלוויית מוחמד כיוואן שנהרג במהלך שומר החומות

הלוויית מוחמד כיוואן שנהרג במהלך שומר החומות צילום: Jamal Awad/FLASH90

ממרכז עדאלה ביקרו את המשטרה על דיכוי מחאה פוליטית לגיטימית מצד ערביי ישראל ועל שימוש בכח מופרז: "הדו"ח מצביע על ליקויים ביעילות של מבצע מעין צבאי, ואינו נותן את הדעת לתפקיד שמילאה המשטרה בדיכוי מחאה פוליטית לגיטימית, ובהפיכת רשויות האכיפה לכלי דיכוי המכוון באופן גזעני נגד קבוצת אוכלוסייה אחת. ההתעלמות מן הכוח המופרז בכוח שהפעילה המשטרה שתחנותיה הפכו למתקני עינויים, מהגיבוי שהיא נתנה לקבוצות של פורעים יהודים, ומהשימוש במעצר כאמצעי הרתעה וענישה בניגוד לחוק – מעידים כולם כי הדו"ח נכתב מנקודת הרואה באזרחים הערבים כאל אויב".