תגובת המשטרה לדו"ח מבקר המדינה: כבר ידענו

תגובת המשטרה לדו"ח מבקר המדינה: "הנושאים הללו נבחנו וטופלו על ידי המשטרה עוד בטרם פרסום הדו"ח, המשטרה פעלה בכל רחבי הארץ על מנת למנוע אירועי אלימות"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 27/07/22 16:24 כח בתמוז התשפב

תגובת המשטרה לדו"ח מבקר המדינה: כבר ידענו
שוטרים ברמלה, שומר החומות, צילום: Yossi Aloni/Flash90

בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן היום (ד') על אכיפת החוק באירועי שומר החומות, ודוח נוסף העוסק בשירותים הניתנים לאזרחים בערים המעורבות שקבע כי המשטרה לא הייתה ערוכה למבצע שומר חומות: "ההתפרעויות האלימות באירועי 'שומר חומות' חשפו ליקויים משמעותיים בפעילות המשטרה", פתח אנגלמן ואמר. "אלה גרמו לפגיעה חמורה בביטחון האישי הבסיסי ביותר להם זכאים אזרחי המדינה. על גורמי אכיפת החוק לתקן הליקויים המשמעותיים על מנת למנוע הישנותם. חייבים להחזיר את תחושת הביטחון הבסיסית לאזרחי ישראל".

המשטרה הוציאה את הגרסא שלה לאירוע: משטרת ישראל מברכת על דו"ח מבקר המדינה ותפעל ליישום הנושאים העולים בו. יתרה מכך, חלק ניכר מההערות שעלו בדו"ח המבקר, נבחנו וטופלו על ידי המשטרה עוד בטרם פרסומו, במסגרת תהליכי בקרה ולמידה אותם קיימה המשטרה לאחר מבצע 'שומר החומות'. דוח הביקורת מעלה סוגיות חשובות ומרכזיות אשר רובן ככולן מצויות על סדר יומה של המשטרה וזוכת לקשב ארגוני רב מזה תקופה ארוכה.

"המשטרה פעלה בכל רחבי הארץ, על מנת למנוע אירועי אלימות"

שוטרי משטרת ישראל פועלים כל העת להגן ולשרת נאמנה את כלל אזרחי ישראל, ולספק להם שירותי משטרה שוויוניים ללא קשר למוצא, דת, או צבע עור, וכך היה גם במהלך מבצע 'שומר החומות'. במהלכו פעלה המשטרה בכוחות מתוגברים בכל רחבי הארץ, על מנת למנוע אירועי אלימות והפרות סדר, במטרה להציל חיי אדם ולשמור על שלומו וביטחונו של הציבור כולו.

עם תחילת התרחשות האירועים והתגבשות תמונת המצב שכללה מספר זירות רב וחריג של אירועי הפרות סדר וירי מרצועת עזה, תוגברו הכוחות ובוצעו כל הפעולות הנדרשות על מנת לטפל באירועים במקומות בהם התרחשו אירועי הפרות סדר אלימות. בין היתר בוצעו הסטות של הכוחות בהתאם להערכות מצב ולזמינותם, הוקמו מפקדות משימתיות, תוגברו הכוחות וגויסו 20 פלוגות מילואים מג"ב שמנו כ-2,000 לוחמים.

התיאום עם שב"כ: "שיתוף פעולה מלא"

נדגיש כי כל העת, משטרת ישראל ושב"כ פועלים בשיתוף פעולה מלא למען ביטחון המדינה וכך היה גם במקרה זה. שיתוף פעולה שהביא מאז מבצע 'שומר חומות' לחשיפת חשודים בביצוע עבירות חמורות, מעצרם והרחקתם מהחברה.

בעקבות האירועים הפליליים, במהלך מבצע 'שומר החומות' ו'חוק וסדר' שהחל מייד אחריו, נעצרו אלפי חשודים, נתפסו מאות פריטי אמל"ח מסוגים שונים וכתבי אישום הוגשו בהתאם. מדובר בחשודים אשר היו שותפים באירועים שונים בהם בין היתר הפרות סדר והתפרעויות. 

"בשנים האחרונות אנו פועלים להעמקת שירותי משטרה בחברה הערבית"

במהלך ימיו הראשונים של המבצע התקבלו במוקד 100 קריאות אזרחים רבות בהיקף חריג ביחס לשגרה המבצעית של משטרת ישראל ולכוחות הפרוסים בשטח. כמו כן התקבלו מספר חריג של קריאות המתייחסות לאותו אירוע. הכוחות בשטח פעלו במקביל לפעילות בזירות של נפילות טילים בכל אירוע או פניה שהתקבלה במוקד 100 כאשר התעדוף שניתן הוא ראשית לאירועים מסכני חיים ופגיעה בסמלי שלטון.

באשר לשירותי משטרה בקרב החברה הערבית נציין כי בשנים האחרונות אנו פועלים להעמקת שירותי משטרה בחברה הערבית. במסגרת פעילות זו המנהלת לשיפור שירותי משטרה לחברה הערבית נסגרה והוקם אגף סי'ף לתאום פעילות מבצעית בערים ערביות ומעורבות וכן להגברת השותפות עם החברה הערבית, וזאת על מנת לתת מענה לצרכים ייחודיים של התושבים לצמצום פשיעה, וחיזוק נורמות הציות לחוק והגברת תחושת הביטחון בקרב הציבור הנורמטיבי.

"משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות למניעת התפרעויות"

כמו כן אנו פועלים לגיוס שוטרים מקרב החברה הערבית כסיירים, בלשים, וחוקרים על מנת להגביר את שיתוף הפעולה והשרות לחברה הערבית. באגף סי'ף הוקמה מחלקת ניו מדיה בערבית לצורך ניטור והעברת מידע לחברה הערבית. הוקם מנגנון לאתור סכסוכים על מנת לתת מענה מבצעי תוך תכנון ותיאום. הקמת תחנות ונקודות משטרה בחברה הערבית נמשכת ותמשך לצורך משילות שיפור והנגשת שירותי משטרה לחברה הערבית

משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות למניעת התפרעויות, מעצרי מפירי סדר ואכיפת החוק ושמירה על שלום הציבור וביטחונו, לטפל  באירועי חירום מידיים ולהציל חיי אדם.