סמוטריץ' מתנצל: "היו לי התבטאויות לא נכונות שניתן היה להימנע מהן"

לקראת הבחירות המקדימות, ובמאמץ לשכנע את הציבור להתפקד, יו"ר הציונות הדתית פנה באיגרת ארוכה לאזרחים ותיאר את האסטרטגיה שליוותה את הפעולות באופוזיציה, הטעויות והלקחים. על הבחירות הכלליות: "שנאת נתניהו העבירה את סער וחבריו על דעתם"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 07/07/22 17:16 ח בתמוז התשפב

סמוטריץ' מתנצל: "היו לי התבטאויות לא נכונות שניתן היה להימנע מהן"
סמוטריץ', צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לאחרונה הודיעה הוועדה הציבורית המלווה את הפריימריז במפלגת הציונות הדתית כי הבחירות המקדימות יערכו ביום שלישי כ"ו אב, 23.08. באופן תקדימי, הבחירות יתקיימו באופן דיגיטלי, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים חדשניים שיאפשרו הצבעה מכל נקודה בעולם דרך המכשיר הנייד או המחשב האישי.

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' פנה היום (ה') באגרת מיוחדת לאזרחים, ובה הוא מסכם תקופה סוערת. "זו הייתה שנה קשה. קשה לי, ואני יודע שגם קשה לחלקכם. היינו אופוזיציה לוחמת. לתחושת חלק מכם, לפעמים לוחמת מדי, ולתחושתם של אחרים, לפעמים פחות מדי". 

סמוטריץ' מפרט בדבריו את הנזקים של ממשלת השינוי בראשות נפתלי בנט. "אם היו מצליחים להשלים כהונה שלמה הנזק התודעתי למדינה היהודית היה בלתי הפיך. הישענות על גורמים לא ציוניים ותומכי טרור הייתה הופכת למשהו רגיל, וכך גם הסחטנות.

הציונות הדתית ביום הבחירות

הציונות הדתית ביום הבחירות, ארכיון צילום: Sraya Diamant/Flash90

הצלחנו לשמור על אחדות המחנה

הנזקים התודעתיים והמעשיים שהממשלה הזו הסבה כמעט בכל התחומים, בתחומי הזהות היהודית, בחינוך, בשבת, בכשרות, במוסד המשפחה, בהתיישבות, במשילות ובריבונות בנגב, בגליל ובערים המעורבות, ברדיפת לומדי התורה, בהפצת פילוג, חרמות, ושנאה לחלקים שלמים בעם, בפגיעה בשכבות החלשות וכמובן, הפגיעה הקשה בדמוקרטיה וביכולתו של הציבור לתת בה אמון לנוכח השקרים וההונאה שאפיינו את הממשלה הזו על כל חלקיה". לדבריו, כאשר אנשי המפלגה זיהו את הסכנות של הממשלה היה ברור כי מטרת העל היא להפיל אותה במהירות. 

מלבד הממשלה, סמוטריץ' מאתר עוד סכנה והיא פירוק המחנה הלאומי וניתוק הציונות הדתית ממנו. "גם בזה ברוך השם הצלחנו. שמרנו על אחדות המחנה ועל השותפות שלנו בו מתוך מכנה משותף ערכי רחב. כולי תקווה ותפילה שהאחדות והשותפות האלה ימשיכו גם כשנהיה יחד שוב בממשלה ושנדע לנהל את הוויכוחים והמחלוקת בינינו בחברות ובהתחשבות הדדית". 

אף איש ימין לא יכול להצביע לסער וחבריו

באגרת הארוכה יו"ר הציונות הדתית מתנצל בפני הציבור. "לא פשוט באווירה 'קרבית' של מאבק נחוש לשמור תמיד על דיוק בלשון, ובהחלט היו לי גם במהלך השנה הזו התבטאויות לא נכונות שניתן היה להימנע מהן מבלי לפגוע בתוכן הנוקב של הדברים. התבטאויות שיצרו אצל חלקכם אי נוחות כלפיי. לא קל לייצר דה-לגיטימציה מחד, ולשמור על דיוק מאידך. לכן אני מבקש מכם להסתכל על מכלול הדברים ולהבין את הקשרם ולדון את ההתבטאויות הללו לכף זכות". 

על פי הסקרים האחרונים, מגיעה המפלגה בראשותו לתשעה-עשרה מנדטים, ועל תוצאות הבחירות בחודש נובמבר מנבא סמוטריץ' כי לשר המשפטים גדכון סער אין סיכוי לקיים את הבטחותיו: "גם לא לשבת עם נתניהו וגם לא לשבת עם הרשימה המשותפת. זה או ממשלת ימין בראשות נתניהו, או ממשלת שמאל של לפיד והשמאל עם רע"מ והרשימה המשותפת. ואם לשפוט על פי השנה האחרונה, שבה שנאת נתניהו העבירה את סער וחבריו על דעתם אם חלילה הימין לא יצליח להביא 61 מנדטים לפחות בבחירות, הם יעדיפו ממשלה עם לפיד, טיבי ועודה. העיקר לא לשבת עם נתניהו. אף איש ימין לא יכול להצביע להם".