עיריית ירושלים השקיעה 1.2 מליארד שקל בפרויקט ענק: "האור בקצה המנהרה"

פרויקט ההפרדה המפלסית של עיריית ירושלים הוא בין מהפרויקטים הגדולים ביותר בתולדות המדינה. במסגרת הפרויקט חוצבים ארבע מנהרות תת קרקעיות, שמטרתן להרחיב את הכניסות והיציאות מהעיר | משה ליאון: "פרויקט משנה מציאות"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 05/07/22 11:31 ו בתמוז התשפב

עיריית ירושלים השקיעה 1.2 מליארד שקל בפרויקט ענק: "האור בקצה המנהרה"
ראש העיר, צילום: עיריית ירושלים

בהיקף הכספי של כ-1.2 מיליארד ש"ח. נפרצו המנהרות הראשונות בפרויקט הפרדה מפלסית גבעה צרפתית בירושלים. הפרויקט מקודם על ידי משרד התחבורה ועיריית ירושלים, בניהול ובביצוע חברת מוריה לפיתוח ירושלים. לפני כשבוע נרשם ציון דרך משמעותי בפרויקט ההפרדה המפלסית, עם פריצת המנהרה הראשונה העוברת מתחת לפני הקרקע בצומת הגבעה הצרפתית לכיוון מעלה אדומים ופריצת מנהרה נוספת לכיוון פסגת זאב.

פרויקט ההפרדה המפלסית מהווה חלק ממערך התחבורה העתידי של ירושלים, הכולל גם הרחבת מספר הכניסות לעיר. הפרויקט נמנה בין פרויקטי התחבורה בעלי ההיקף התקציבי הגדול ביותר, המבוצעים בירושלים וסביבתה בשנים האחרונות. חשיבות הפרויקט היא בכך שהוא יאפשר לבאים וליוצאים מכיוון הכניסה הצפון-מזרחית של ירושלים, נסיעה קצרה, נוחה ובטוחה יותר, יפחית את עומסי התנועה באזור וינגיש את שירותי הרכבת הקלה. 

אז מה בעצם מתבצע בפרויקט?

במסגרת הפרויקט, מבוצעת כריית ארבע מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של כ-4.4 ק"מ ובעומק של כ-40 מטר: שתי מנהרות מציר יגאל ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה, באורך של כ-1.5 ק"מ כל אחת עם שני נתיבים לכל כיוון ושתי מנהרות לכיוון שכונת פסגת זאב ובחזרה. אורך כל מנהרה הוא כ- 700 מ' עם נתיב אחד לכל כיוון. המנהרות יחצו שלושה צמתים ראשיים: צומת הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'.

כריית המנהרות מבוצעת בשיטת NATM – יצירת מנהרה באמצעות כלים מכניים או פיצוצים מבוקרים. כהכנה לעבודות הכרייה, בוצעו בתוואי הפרויקט במהלך השנתיים האחרונות, עבודות הנדסיות נרחבות הכוללת בין היתר, הרחבת הכבישים, הקמת קירות תמך מורכבים, ביצוע עבודות עפר והעתקת תשתיות (חשמל, קווי מים ראשיים, ביוב, תקשורת ועוד). כל זאת, תוך התאמה לתנאים הטופוגרפיים בשטח, המורכב מסוגי קרקע שונים. משך עבודות הכרייה הוא כשנה וחצי. כלל העבודות בפרויקט צפויות להסתיים בשנת 2024.  

"שואפים לפתח את ירושלים ולבנות אותה כראוי לעיר בירה במאה ה-21"

הפרויקט, אשר כולל גם שדרוג תשתיות, הסדרי תנועה ובטיחות ופיתוח נופי נרחב, יוביל כאמור להקלה משמעותית בעומסי התנועה בצפון ירושלים, יגדיל את הנגישות התחבורתית לירושלים מכיוון צפון-מזרח וכן לשכונות הצפוניות בעיר וישפר את שירותי הרכבת הקלה שבאזור. בנוסף, יאפשר נסיעה מהירה ונוחה מירושלים לכיוון מעלה אדומים, ים המלח ולישובים הסמוכים בשני הכיוונים עם חיבור לכביש 9. 

משה ליאון, ראש העיר ירושלים אמר בסיור כי:"מדובר בפרויקט בעל חשיבות רבה ומהותית שישנה את המציאות התחבורתית בצומת כבישים סואן, שבו עוברת בנוסף גם הרכבת הקלה. השלמתו תהווה בשורה משמעותית לתושבי האזור, למבקרים ולעובדים בבירה שמגיעים אליה מדי יום. הקושי ממנו סובלים תושבי האזור ועוברי האורח, לצד עומסי התנועה כתוצאה מהעבודות, ברורות לנו ואנו ערים לאתגרים ופועלים למזערם. יחד עם זאת, כולנו שואפים לפתח את ירושלים ולבנות אותה כראוי לעיר בירה במאה ה-21, לטובתנו ולמען הדורות הבאים. אתמול חזינו בעוד שלב ואם נמשיך בקצב הזה, בקרוב נראה את האור בקצה המנהרה".