הרב אליקים לבנון מזהיר מפני בישול חלבי בצה"ל: "לא לאכול מזון מבושל"

ראש ישיבת אלון מורה פנה במכתב לתלמידיו והזהיר מפני בישול חלבי במטבחים הצה"ליים. "הרבנות הצבאית במצב של מתיחה מקסימאלית של הכוחות. כל נטל נוסף, גם בתוספת של כוח אדם ואמצעים, יביא לקריסת מערך הכשרות בצה"ל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/07/22 15:10 ד בתמוז התשפב

הרב אליקים לבנון מזהיר מפני בישול חלבי בצה"ל: "לא לאכול מזון מבושל"
הרב אליקים לבנון, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ראש ישיבת אלון מורה ורב השומרון, הרב אליקים לבנון, התייחס בשבוע שעבר לסוגיית הכשרות בצה"ל ובמכתב ששיגר לתלמידים ובוגרים קרא להם להימנע מאכילת מזון מבושל בצה"ל במידה ויהפוך הבישול החלבי לחלק מהמטבחים הצבאיים. 

"לאחרונה התפרסמה ידיעה, שצה"ל מתכוון להכניס בישול חלבי, בראשונה בטרקלינים, ואחר כך
גם במטבחים הצהליים. למרות שכלפי חוץ, שינוי הפקודה בא למען רווחתו של החייל, 'הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות'". 

הרב לבנון פירט במכתבו כי למרות שהרבנות הצבאית עושה מאמצים גדולים לשמירת הכשרות במטבחים הצבאיים, "היא נמצאת במצב של מתיחה מקסימאלית של הכוחות. כל נטל נוסף, גם בתוספת של כוח אדם ואמצעים, יביא לקריסת מערך הכשרות בצה"ל". 

הכנסת בישול חלבי תביא לפגיעה אנושה בכשרות

"לפי ההכרות שלנו עם הפעילות במטבחים בצה"ל, הכנסת בישול חלבי תביא לפגיעה אנושה
בכשרות. לאור זה, אני פונה לכל תלמידינו, בוגרינו, חיילים בשירות פעיל ובמילואים, ולכל מי שהכשרות
יקרה בעיניו: עם הכנסת הבישול החלבי למטבחים בצה"ל, להימנע מלאכול מזון מבושל בצה"ל". 

ראש ישיבת אלון מורה פירט כי אפשר לאכול מזון טרי, לא מבושל, או כזה המגיע באריזות סגורות המגיעות ממפעלי מזון שונים, בכשרות, אך כאמור, "לא לאכול את המזון המבושל במטבחים הצה''ליים. כיום, פועל צה"ל באופן הגורם לפילוג פנימי בתוך ציבור אוהבי צה"ל ומדינת ישראל, במספר תחומים. בשילוב ידיים, ובכוחות מאוחדים, נפעל למען כבודה של תורה והלכותיה ונרים את צה''ל להיות גורם מחבר בין חלקי עמנו". 

"לכן הזדעזענו למקרא דבריו של הרב אליקים לבנון"

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר כי בעיות הכשרות שהכנסת מזון ובישול חלבי עלולה לעורר מובנות וידועות. "עם זאת, אנו מתרשמים מהצעדים הננקטים על ידי הרבנות הצבאית להבטחת רמת הכשרות בצבא, ובטוחים כי חיילי צה"ל יזכו באוכל טוב יותר ובכשרות מהודרת יותר".

לכן הזדעזענו למקרא דבריו של הרב אליקים לבנון. אכן, כאשר חייל או חיילת נתקלים בליקוי כשרות - אסור להם לאכול את האסור ועליהם לפנות למפקד ולרב היחידה לצורך טיפול בבעיה. אך דבריו של הרב לבנון מבקשים לקבוע כי הרבנות הצבאית מתרשלת בתפקידה וכלל המטבחים בצה״ל לא יהיו כשרים. דבריו מכפישים בפועל את צה״ל ואת רבני הרבנות הצבאית ועלולים לרפות את ידי המפקדים למרות כל מאמציהם ולפגוע באחדות השורות ביחידות".