פורסמה רשימת יחידות העילית בצה"ל שיפתחו לנשים: "שיקולים מקצועיים בלבד"

מהפכה: מעתה תיפתח האפשרות לנשים להתגייס ליחידות הקרביות ביותר בצה"ל, ביניהן יחידות עילית מטכ"ליות. הרמטכ"ל: "השיקול המקצועי, הוא הגורם המשפיע ביותר בקבלת ההחלטה" | לרשימה המלאה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 07/06/22 17:56 ח בסיון התשפב

פורסמה רשימת יחידות העילית בצה"ל שיפתחו לנשים: "שיקולים מקצועיים בלבד"
נשים לוחמות, ארכיון, צילום: דובר צה"ל

לוחמות בצה"ל: הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, החליט על פתיחת התנסויות לשירות נשים בתפקידי לחימה משמעותיים, ביחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר 669, ביחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם) של חיל ההנדסה הקרבית ובמחלקת ניוד בחטיבת חי"ר. כיום, 88 אחוזים מהמקצועות הצבאיים פתוחים לשירות נשים ו-18 אחוזים מסדר כוחות המערך הלוחם הסדיר מורכב מנשים נכון לשנת 2021.

ההחלטה מגיעה בעקבות תהליך בחינה יסודי שערך צוות מקצועי בראשות אלוף יואל סטריק, מפקד זרוע היבשה לשעבר ביחס לשילובן של נשים בתפקידי לחימה נוספים בצה"ל, בהתאם למהותם ולאופיים של התפקידים. על פי דובר צה"ל, הצוות, שבו לקחו חלק בעלי ובעלות תפקידים בכירים בצה"ל, ביצע תהליך בחינה יסודי, מעמיק, מקיף ותקדימי במשך שנה וחצי. יש לציין כי הרמטכ"ל הודיע על הקמת הצוות המיוחד בעקבות עתירה של מספר מועמדות לשירות ביטחון. 

נשים לוחמות, ארכיון

נשים לוחמות, ארכיון צילום: דובר צה"ל

אלו התפקידים שיפתחו לנשים בצה"ל

1. יחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר (יחידה 669)

תיפתח התנסות בשירות לוחמות ביחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר (יחידה 669), אשר מוגדרת כיחידה מיוחדת, בכפוף לעמידתן בתנאי הסף הפיזיולוגיים שהגדיר הצוות המקצועי ובהליכי המיון ליחידה. ההחלטה בעניין זה התקבלה לאור המאפיינים המיוחדים של השרות ביחידה.

2. יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם)

תיפתח התנסות בשילוב לוחמות ביחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם), שאף היא יחידה האמונה על ביצוע משימות מבצעיות ייחודיות. יחידת יהל"ם בחיל ההנדסה הקרבית היא סיירת בעלת מאפייני לחימה ייחודיים. לוחמות ישרתו ביחידה בתפקידים בתחומי סילוק פצצות (ס"פ) ובמשימות ייחודיות נוספות.

ההיערכויות להתנסות ביחידות 669 ויהל"ם תבוצענה בהקדם לאחר עבודת מטה בנושא, במטרה למיין את המועמדות כבר בסוף השנה הנוכחית, ולגייס את העומדות בתנאי הסף ובמיונים במסגרת גיוס הלחימה שייערך בשנה הקרובה.

3. חטיבות חיל הרגלים

תפתח התנסות להקמת מחלקת לוחמות, שתשמש כמחלקת ניוד באחת מחטיבות חיל הרגלים, בכפוף לעמידה בתנאים עליהם המליץ הצוות הרב-זרועי, לרבות גיוס מספר מספק של חיילות הנדרש לפתיחת התנסות, עמידה בתנאי הסף הפיזיולוגיים ובהליכי המיון, וכן בכפוף לתהליך סדור של למידה והפקת לקחים מהמיונים ומההתנסויות ביחידה 669 וביהל"ם.


 
ההתנסויות ילוו בתהליכים סדורים ומעמיקים של מעקב אחר ההתקדמות והמשך בחינה, תוך קביעה מראש של נקודות להצגת העמידה במטרות, ביעדים ובמדדים להצלחה, וקבלת החלטות להמשך.

אביב כוכבי: "צה"ל מאייש את שורותיו, על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד"

היום נמסרה לבג"ץ הודעה מעדכנת בעניין עבודת הצוות, המלצותיו ומסקנותיו, ובעניין החלטות הרמטכ"ל, במסגרת עמדת המדינה וצה"ל ביחס לעתירות שהוגשו בנושא.  בעלי התפקידים הרלוונטיים בצה"ל כבר החלו לפעול למימוש החלטות הרמטכ"ל. 

"צה"ל הוא צבא העם, וכחלק מכך הוא מאפשר שירות משמעותי לכולם", בירך כוכבי, "אך בראש ובראשונה הוא מחויב לקבלת החלטות מקצועיות, מבצעיות וענייניות. צה"ל מאייש את שורותיו, על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד, ובהתאם לצורך המבצעי בשדה הקרב, תוך מיצוי מיטבי של גברים ונשים למרב התפקידים. השיקול המקצועי, הוא הגורם המשפיע ביותר בקבלת ההחלטה. אמות המידה שנבחנו, היו יכולות פיזיולוגיות, התאמה למרכיבי התפקיד ושמירה על בריאות הלוחמות. לנגד ענינו, עומדת אחריות מרחיבה לשמירה על בריאות המשרתים, מתוך חובה מקצועית ומוסרית. צה"ל ימשיך לשמור על אופיו הייחודי, כצבא ממלכתי, המחויב גם לפקודת השירות המשותף".

ארגון 'משרתות באמונה': תרומתן הגבוהה של חיילות צה"ל אינו נתון לדיון

במשרתות באמונה, ארגון אלומה הגיבו להודעת צה"ל ואמרו כי "לאורך השנים אנו עובדות בשיתוף פעולה עם הצבא על מנת להנגיש את השירות הצבאי בצורה מיטבית לחיילת הדתיה ולחיילות בכלל. תרומתן הגבוהה של המשרתות בצה"ל אינו נתון לדיון והצבא מכיר גם באתגרים העומדים בפני הצעירות מחד וביכולותיהן הייחודיות מאידך. אנו נמשיך ללוות את הצעירות שיבחרו בכך על מנת לאפשר להן שירות משמעותי תוך שמירה על אורח חיים דתי".