ריבלין שובר שתיקה: "אי אפשר להוביל ממשלה כשאין רוב בכנסת"

נשיא המדינה לשעבר מתייחס למצב הפוליטי ולבחירות החמישיות תוך שלוש שנים ומגלה כי, "האמת שלא האמנתי שהממשלה הזו תחזיק מעמד אפילו שנה" | ריבלין מתח ביקורת על ראשי המפלגות: "הופכים פני הדור לפני הכלב - וכך נראים המנהיגים שלנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/22 07:51 כט בסיון התשפב

ריבלין שובר שתיקה: "אי אפשר להוביל ממשלה כשאין רוב בכנסת"
הנשיא ריבלין, צילום: חיים צח / לע"מ

בעוד עשרה ימים יציין נשיא המדינה לשעבר רובי ריבלין שנה ליציאתו מבית הנשיא, שנה בה כמעט ולא הביע את התייחסותו למצב הפוליטי בישראל. בריאיון מיוחד שיתפרסם ב"ישראל היום" בסוף השבוע הוא מגלה מה חשב על ממשלת לפיד-בנט.

"האמת שלא האמנתי שהממשלה הזו תחזיק מעמד אפילו שנה", אומר נשיא המדינה לשעבר, "לא הייתה לבנט וללפיד ברירה. אי אפשר להוביל ממשלה כשאין רוב בכנסת. שניהם רצו לסיים את הפרק הזה בצורה מכובדת, ולא כמי שנסחטים על ידי כמה חברי כנסת בודדים".

ריבלין הסביר כי הוא מוטרד במיוחד מהשיח במשכן: "השיח בכנסת תמיד היה פוליטי, אבל הבעיה היא שכיום, בניגוד לעבר, מנהיגי הציבור שאמורים להיות המובילים אינם ממלאים את תפקידם. הם לא יודעים לאן ללכת, אלא רוצים לשאול לדעת הציבור שבחר בהם. הם הפכו ממובילים למובלים. כשמנהיג אומר שהוא רוצה להיבחר מחדש ולכן הוא רוצה לשמוע מה הבוחרים רוצים, הופכים פני הדור לפני הכלב - וכך נראים המנהיגים שלנו".

"בעבר מנהיגי הציבור לא התייחסו ברצינות לדבריהם של אנשים בעלי עמדות קיצוניות", המשיך הנשיא לשעבר והסביר: "כשמנהיג תנועת כך, הרב מאיר כהנא, נבחר לכנסת, אמר מנחם בגין שאם הוא יצטרך לקבל את תמיכתו כדי להיות ראש ממשלה, הוא יוותר על התפקיד. כלומר, העיקרון גבר אז על הצורך הפוליטי. המנהיגים באותן שנים, בן־גוריון ובגין, אף שרבו והעליבו איש את רעהו, רצו בטובתה של המדינה. היום מנהיגי ציבור אינם חושבים על המדינה אלא כיצד ייבחרו שוב". 

צריך להקטין את תקופת הצינון לשנה אחת

"פעם בחרו לכנסת אנשים שיש להם יכולת לתרום לחברה. כיום חברי כנסת מתייחסים בבוטות אל יריביהם הפוליטיים, כי הם מאמינים שהציבור יעריך אותם רק אם יתבטאו בחריפות ויצביעו על יריביהם כבוגדים. מנהיגי ציבור, למרבה הצער, במקום להצביע על הישגים שלא עלה בידיהם להשיג, מצביעים על כישלון יריביהם. כתוצאה מכך, הכנסת מאבדת את אמון העם כי איננה יכולה לקבל החלטות. בדרך זו ההידרדרות הולכת ומעמיקה עד כדי סכנה לדמוקרטיה", ניבא ריבלין בפסימיות.

לדעת נשיא המדינה לשעבר, ישראל של 2022 סובלת ממשבר מנהיגות: "רבים בציבור אומרים 'אם המדינה לא מעניינת את המנהיגים - למה שהם יעניינו אותי?'. מכעיס אותי חוק הצינון שמונע מקצינים בדרגת אלוף ומעלה שפשטו את מדיהם להצטרף לפוליטיקה במשך שלוש שנים. אילו תקופת הצינון היתה לשנה אחת בלבד, יותר קצינים בכירים, כמו הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, יכלו לתרום מיכולתם ומניסיונם לפוליטיקה, כפי שעשו בזמנם רמטכ"לים רבים כמו משה (בוגי) יעלון, גבי אשכנזי ובני גנץ".