האו"ם נגד ישראל: צה"ל אשם בהרג העיתונאית - עליכם לפתוח בחקירה

נציבות זכויות האדם של האו"ם טוענת כי מממצאי תחקיר אותו ערכה, עולה כי אבו עאקלה נהרגה מאש צה"ל. הנציבות מוטרדת מכך "שהרשויות בישראל לא פתחו בחקירה פלילית" | דובר צה"ל: "לא ניתן לקבוע האם נהרגה מירי חמושים פלשתינים או על ידי חייל צה"ל בשוגג"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/06/22 14:46 כה בסיון התשפב

האו"ם נגד ישראל: צה"ל אשם בהרג העיתונאית - עליכם לפתוח בחקירה
שירין אבו עאקלה, צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של שירין אבו עאקלה, לפי סעיף 27א/פלאש 90

לפני כחודש וחצי נהרגה עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה במהלך חילופי אש בין מחבלים פלשתינים לכוחות צה"ל בג'נין. תחקיר פלשתיני שהתפרסם כשבועיים לאחר המקרה טען כי העיתונאית "נרצחה" בידי חיילי צה"ל. היום (ו') נציבות זכויות האדם של האו"ם הודיעה כי הממצאים שיש בידיה מלמדים על כך שאבו עאקלה נהרגה מאש צה"ל ולא מירי של חמושים פלשתינים.

"מטריד מאוד שישראל לא פתחה בחקירה פלילית בנושא", נמסר בהצהרה שמסרה הנציבות. בנציבות זכויות האדם באו"ם נמסר כי "אנחנו במשרד זכויות האדם של האו"ם סיימנו את המעקב העצמאי שלנו אחר התקרית. כל המידע שאספנו - כולל מידע רשמי מהצבא הישראלי ומהתובע הכללי הפלשתיני - תואם את הממצא לפיו היריות שגרמו למותם של אבו עאקלה ופצעו את עמיתה עלי סמודי הגיעו מכוחות הביטחון הישראליים". עוד נכתב בהמשך כי "לא מצאנו מידע המעיד על פעילות של פלשתינים חמושים בסביבה הקרובה של העיתונאים".

בסיום ההצהרה נכתב: "רק מתחילת השנה, משרדנו אימת שכוחות הביטחון הישראליים הרגו 58 פלשתינים בגדה המערבית, כולל 13 ילדים. חוק זכויות האדם הבינלאומי מחייב חקירה מהירה, יסודית, שקופה, עצמאית וחסרת פניות של כל שימוש בכוח הגורם למוות או לפציעה חמורה. יש לתת את הדין על העבריינים".

תגובת דובר צה"ל לתחקיר:

"בהמשך לתחקירים המוצגים בימים האחרונים באופן מוטה - צה"ל שב ומציע לפלשתינים להעביר את הקליע ממנו נורתה העיתונאית הפלשתינית שירין אבו-עקאלה. הרשות הפלשתינית מקיימת מעת לעת חקירות משותפות בשיתוף ישראל. הסירוב הפלשתיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם. 

"נזכיר כי מדובר באירוע מבצעי במסגרת מבצע מעצרים במחנה הפליטים ג'נין בו התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלשתינים. מאז קרות האירוע, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. השבוע אף הורה הרמטכ"ל על הרחבת תחקיר אירועי הירי בהם נהרגה אבו עאקלה ביום 11 במאי 2022. בתוך כך, החליט להרחיב את צוות התחקיר, על מנת להעמיק בבחינת תיעוד אירועי הלילה. לשם כך, צורף לצוות התחקיר המבצעי קצין בכיר בעל מומחיות טכנולוגית ייחודית מאגף המודיעין.

"תחקיר צה"ל קובע כי העיתונאית לא נורתה בשום פנים ואופן במכוון ולא ניתן לקבוע האם נהרגה מירי חמושים פלשתינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י חייל צה"ל בשוגג. צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים גם במהלך חילופי אש או זירת קרב ומקפיד הקפדה יתרה על חופש התנועה והעיתונות".


(הלווייתה של העיתונאית)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן