שאשא ביטון מודיעה לליברמן: בלי שיפור בשכר המורים - תקציב המדינה לא יעבור

שר האוצר הציג היום את דרישות משרדו בהסכמי השכר הבאים עם המורים, כשבין היתר דיבר על כך שצריך לפעול לצמצום הפער בשכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים | שרת החינוך השיבה: "את מדיניות משרד החינוך קובעת אך ורק השרה העומדת בראשו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/05/22 14:35 כח באייר התשפב

שאשא ביטון מודיעה לליברמן: בלי שיפור בשכר המורים - תקציב המדינה לא יעבור
ליברמן ושאשא ביטון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר האוצר, אביגדור ליברמן ויו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף ערכו היום (א') מסיבת עיתונאים, בה הציגו את העקרונות המנחים לייעול מערכת החינוך, במסגרתם יינתן דגש על תגמול מצוינות, חיזוק מעמד המורה הצעיר, התאמת ימי החופשה, והגדלת הסמכויות למנהלים. ליברמן אמר שכולם בעד ייעול ושיפור מערכת החינוך וכולם בעד המורים, והציג תכנית בת ארבעה שלבים.

"אני מעריך מאוד את שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, את יפה בן דוד ואת רן ארז - כולנו ביחד מבינים את הצרכים של המערכת", אמר ליברמן. "אני רואה את מערכת החינוך כמכלול, מכלול שכולל גם את התלמידים, גם את המורים, גם את ההורים, גם את המנהלים וגם את המשק כולו".

התכנית אותה  הציג ליברמן בדבריו:

  1. לדבריו של שר האוצר, מה שבולט במערכת החינוך הישראלית בהשוואה למערכות חינוך במדינות מתקדמות אחרות זה הפער בשכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים - "והוא חייב להצטמצם", אמר.
  2. ליברמן אמר כי על המערכת להתמקד גם בפרמטר העיקרי בשכר המורים, שנכון להיום הוא ותק ולא מצוינות - "אנחנו רוצים לשים את המצוינות במרכז", אמר ליברמן.
  3. דבר נוסף שהציג שר האוצר הוא הפער בין החופשות של ההורים לחופשות של התלמידים, "הפער לא סביר ונדרשת כאן התאמה".
  4. מרכיב אחרון עליו דיבר ליברמן: לאפשר למנהלים גמישות ניהולית, "במצב הנוכחי אין באפשרותו של המנהל להחליף או לפטר מורה ונדרש לשנות זאת", הוא אמר. 

לסיום אמר ליברמן: "בכדי שתהיה לנו את היכולת לגייס מורים מתחילים עם נתונים טובים, אנחנו חייבים להציע לאנשים צעירים ואיכותיים שרואים את עצמם משתלבים במערכת החינוך ומלמדים לימודי ליבה תכניות מיוחדות. התכניות שקיימות היום לא נותנות מענה לבעיה, ולכן כמו שבצבא יש את תכנית 'תלפיות' כך צריך להביא למערכת החינוך תכניות שיסייעו לגייס מורים חדשים".

יפעת שאשא ביטון: "את מדיניות משרד החינוך קובעת אך ורק השרה העומדת בראשו"

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הזדרזה להגיב לליברמן והודיעה כי ללא שינוי בשכר המורים, תקציב המדינה לשנת 2023 לא יעבור: "אני מכבדת את שר האוצר, אך את מדיניות משרד החינוך קובעת אך ורק השרה העומדת בראשו". 

"קודם כל שאגף התקציבים במשרד האוצר ייתן למורים את מה שמגיע להם על מה שהם עשו ועושים. רק אחר כך נסכים לדון בדברים הנוספים שהמורים יכולים לתת ואת המשמעות בעבורם. באגף התקציבים רגילים לנהל מסע ההתשה ולגרור רגליים עד האחד בספטמבר. התרחיש הקלוקל הזה לא יחזור. כולם צריכים להיות מחוייבים למשא ומתן תכליתי וענייני שיסתיים בתוך זמן קצר".   

לסיום איימה שאשא ביטון: "אעמוד על כך שהסכמי השכר של המורים יכללו שיפור משמעותי ותגמול הולם על פי מתווה שיקבע בתיאום מלא עם משרד החינוך, אחרת תקציב המדינה לא יעבור".