משה קצב מוציא ספר חדש ויורה לכל הכיוונים: "הוצאה להורג"

כחמש שנים לאחר שחרורו מהכלא, הנשיא לשעבר מציג באריכות את גרסתו לפרשה שטלטלה את המדינה. קצב מאשים בספרו את היועץ המשפטי לממשלה דאז מני מזוז, גורמים במערכת הפוליטית ואת התקשורת: "ארור היום בו נבחרתי לנשיא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/05/22 14:04 כה באייר התשפב

משה קצב מוציא ספר חדש ויורה לכל הכיוונים: "הוצאה להורג"
קצב יוצא מהכלא. ארכיון, צילום: פלאש 90. אלוני מור

לא מביע חרטה: 11 שנים לאחר הרשעתו באונס - משה קצב מוציא ספר זיכרונות. כך מפרסם לראשונה תמיר מורג "ישראל היום". משה קצב, נשיא המדינה לשעבר שהורשע באונס והשתחרר מהכלא לפני כחמש שנים, מוציא לאור ספר זיכרונות אוטוביוגרפי. הספר, שיוצא לאור בהוצאת "ספרי צמרת", יופץ החל מהשבוע הבא וכולל את כל סיפור חייו של קצב, כולל התייחסות נרחבת לפרשת האונס ועבירות המין שבה הורשע, ושבגינה ריצה חמש שנות מאסר.

קצב מאשים

מעיון בספר עולה כי קצב לא מודה ודבק בגרסתו לפיה לא עשה דבר פסול וכי נתפרה נגדו "עלילת כזב", כפי שהוא מכנה זאת. הנשיא לשעבר מספר כי שקל בחיוב להתמודד על ראשות הממשלה לאחר תום כהונתו, ורומז לכך שפרשת עבירות המין באה לעולם כדי למנוע ממנו אפשרות זו.

קצב מלווה בבני משפחתו ביציאה מן הכלא בדצמבר 2016

קצב מלווה בבני משפחתו ביציאה מן הכלא בדצמבר 2016 צילום: פלאש 90. אלוני מור

יצוין, כי קצב הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בעבירות של אונס, מעשה מגונה בכוח והטרדה מינית של נשים שהיו כפופות למרותו בעת שכיהן כשר התיירות ונשיא המדינה, וכן בשיבוש מהלכי משפט. קצב ערער על פסק הדין, אך בית המשפט העליון דחה את ערעורו בנושא ואת בקשתו למשפט חוזר וקבע כי לא נגרם לו עיוות דין.

קצב על התקשורת: "שיכורת כוח וחדורה תחושת משיחיות, צדקנות וטהרנות"

לאורך הספר מאשים קצב שורת גורמים. בין היתר הוא כותב: "ארור היום שבו נבחרתי לכהונת נשיא המדינה" ומכנה את מה שנעשה לו, לתפיסתו, "הוצאה להורג". לצד טענותיו כלפי מערכות אכיפת החוק קצב מפנה גם טענות קשות לתקשורת הישראלית ומכנה אותה "שיכורת כוח וחדורה תחושת משיחיות, צדקנות וטהרנות".

קצב מאשים גם את המשטרה ואת היועמ"ש דאז, מני מזוז, שמואשם בכך ש"הרה, יילד וגידל את העלילה". קצב מתייחס גם לדמויות בכירות במערכת הפוליטית, בעיקר בהקשר ליחסן אליו על רקע הפרשה. בין היתר הוא מספר כי זמן קצר לאחר פרוץ הפרשה יצר איתו קשר אהוד ברק וביקש לחזק אותו, ובמקום אחר הוא עוקץ את בנימין נתניהו ש"בו ביום שבו בית המשפט הרשיע אותי, הגדיר זאת כיום של 'הערכה עמוקה וגאווה במערכת המשפט'. כעבור זמן, הוא עצמו נחקר במשטרה על עבירות שחיתות ומרמה ותקף קשות את רשויות החוק".

על אף שכמחצית מהספר עוסקת בפרשה שריסקה את הקריירה הציבורית שלו, קצב סוקר בו גם את כל שנותיו טרם החקירה, המשפט וההרשעה. הוא מספר על אמו שילדה אותו בגיל 16 בלבד בעיר יזד שבאיראן, על העלייה לישראל, על שנותיו במעברה, על כניסתו לפוליטיקה ובחירתו לראש מועצת קריית מלאכי בגיל 24 בלבד, על נוכחותו בצמתי קבלת ההחלטות של המדינה לאורך שנים ארוכות, על ניצחונו המפתיע על שמעון פרס בבחירות לנשיאות, ועל שנותיו במשכן הנשיא טרם פרצה פרשת עבירות המין. מהקורבנות לא התקבלה תגובה.