עיריית אשדוד, משרד הבריאות והכנסת זכו בפרס יוקרתי

שר המשפטים גדעון סער חילק את פרס המשרד לשקיפות שלטונית ל-2022 לאגף מערכות מידע במשרד הבריאות, לפרויקט החקיקה הלאומי של הכנסת ולעיריית אשדוד

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/05/22 20:51 כג באייר התשפב

עיריית אשדוד, משרד הבריאות והכנסת זכו בפרס יוקרתי
עיריית אשדוד עם פרס השקיפות השלטונית, צילום: אביעד וייצמן

פרס שר המשפטים לשקיפות שלטונית לשנת 2022 הוענק הערב (ג') לאגף מערכות מידע של משרד הבריאות, לפרויקט החקיקה הלאומי של הכנסת ולעיריית אשדוד. הפרס ניתן על ידי שר המשפטים, גדעון סער, בטקס שהתקיים בגן הבוטני בירושלים.

הפרס לשקיפות שלטונית ניתן אחת לשנתיים לרשויות ציבוריות וממונים על העמדת מידע, אשר הוועדה הבוחרת מצאה כי הובילו שינוי משמעותי שגרם להפצת מידע, הנגשתו או לשינוי ושיפור בתהליך מסירת המידע מכוח חוק חופש המידע. בבחירת הזוכים ניתן משקל לחשיבות הציבורית בפעילותה של הרשות להנגשת מידע; היקף השינוי שנוצר בזכות פעילותה של הרשות; החידוש שנוצר בעקבות פעילותה של הרשות; שימוש מושכל בטכנולוגיות חדשות להנגשת המידע על ידי הרשות ונסיבות מיוחדות עמן התמודדה הרשות.

בראש צוות השופטים עמד מנכ"ל משרד המשפטים עו"ד ערן דוידי, ונכללו בו נציגת האקדמיה, פרופ' קרין נהון ומנכ"לית התנועה לחופש המידע, רחלי אדרי. 

מאגר המידע של משרד הבריאות, בזכות הקורונה

מאגר המידע של משרד הבריאות, בזכות הקורונה צילום: אביעד וייצמן

אגף מערכות מידע ומחשוב במשרד הבריאות: במהלך מגפת הקורונה נענה משרד הבריאות לאתגר שקיפות הנתונים ועמד במשימה חשובה זו וזאת על ידי הנגשת נתונים שונים במגוון דרכים וביניהם הקמת מערכת גרפים ונתונים המתעדכנת בתדירות גבוהה, העלאת מאגרי מידע, פרסום דו"חות ועוד. הנתונים מראים כי נעשה שימוש רב בנתונים אלו על ידי התקשורת, גופי מחקר, מקבלי החלטות, אזרחים מן השורה ועוד.

מאגר החקיקה הלאומי בכנסת ישראל: מיזם רחב היקף ובעל משמעות ציבורית ודמוקרטית שלא ניתן להפריז בחשיבותו, המגשים באופן מיטבי את ערך השקיפות וזכות הציבור לדעת. המאגר משמש אזרחים, חוקרים, משפטנים ועוד למטרות רבות ונמצא בהתפתחות מתמדת. המאגר מצטיין בגישה טכנולוגית מתקדמת המאפשרת גישה לחומר הגולמי וחיבור דיגיטלי ליישומים נוספים ובראשם חיבור ל"ספר החוקים הפתוח".

מאגר החקיקה של הכנסת

מאגר החקיקה של הכנסת צילום: אביעד וייצמן

עיריית אשדוד: זוכה בפרס השקיפות זו הפעם השנייה וזאת כיוון שהינה ממשיכה באופן עקבי וראוי לציון בקו המצביע על הכרה בערך השקיפות וביצוע פעולות משמעותיות עבור תושבי העיר, כולל הנגשת הקלטות השמע של המועצה וקיום שידור חי בפייסבוק, הנגשת פרוטוקולים של ועדות העירייה, הנגשת מידע אודות התקציב העירוני, העמדת מידע לטובת התושבים ועוד.

שר המשפטים גדעון סער אמר: "שקיפות של הפעילות השלטונית היא תנאי יסודי לאמון של האזרחים. זהו הרעיון העומד ביסוד חוק חופש המידע, המבטיח את זכות האזרח לפקח ולבקר את רשויות השלטון, ומעמיד מגבלה על כוחן של רשויות השלטון. בעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים, אי הנגשה של מידע אודות פעולות המדינה גורמת לפגיעה באמון ביתר שאת. חוסר אמון של האזרחים במוסדות השלטוניים הוא מצב מסוכן, ועל כן יש לפעול להגברת השקיפות, ואנו עושים זאת".