ראיון מיוחד הרב הראשי של המשטרה בריאיון מיוחד: "כל התמונות ממירון חוזרות אליי"

ערב ההילולה במירון, הרב רמי ברכיהו מתייחס בראיון לכיפה להיערכות המשטרה ולאלפי המתפללים שיגיעו לציון הרשב"י: "השוטרים צריכים להיות רגישים", ומקווה שהתמונות מהשנה שעברה לא יחזרו: "יש פה כוחות עצומים - מתפלל שלא נשתמש בהם"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 17/05/22 18:24 טז באייר התשפב

הרב הראשי של המשטרה בריאיון מיוחד: "כל התמונות ממירון חוזרות אליי"
הרב רמי ברכיהו, רב המשטרה, צילום: דוברות המשטרה

יממה לפני ל"ג בעומר, ועיניהם של כל הישראלים מופנה כמידי שנה לקבר הרשב"י בהר מירון. אך השנה יותר מתמיד, המוקד יהיה על היערכות כוחות הביטחון והמתפללים כאחד לאירוע שגבה בשנה שעברה את חייהם של 45 ישראלים שנהרגו באסון מירון. 

השנה, לאחר חודשים ארוכים של היערכות הנדסית, בטיחותית וארגונית, הפרויקטור צבי טסלר שמונה על ידי שר הדתות לשעבר חבר הכנסת מתן כהנא, מבטיח כי הלילה החגיגי יעבור בצורה מיטבית, זאת בסיוע סדרנים, מאבטחים וכ-8,000 שוטרים שיוצבו בכל רחבי ההר ובדרך אליו. 

"השוטרים רגילים להיאבק מול פושעים ועבריינים - המעבר קשה"

בשיחה עם חדשות כיפה, מספר הרב רמי ברכיהו, רב המשטרה על תפקיד הרבנות שתחת אחריותו בכל הקשור להיערכות להילולה במירון: "היינו אחראים על הקשר עם הקהילות הדתיות והחרדיות ותיווכנו בינם למשטרה וגם על הקשר השוטף עם כל מי שמאוגד תחת חסידויות וישיבות שמתכננות להגיע להר".

הפרויקטור טסלר, סגן השר כהנא ומפקד מחוז צפון לביא

הפרויקטור טסלר, סגן השר כהנא ומפקד מחוז צפון לביא בסיור במירון, צילום: David Cohen/Flash90

הרב ברכיהו חשף תפקיד נוסף שהיה לו לקראת ל"ג בעומר: "אנחנו אנחנו עוזרים בהכנה המנטלית של השוטרים ומדריכים אותם איך לדבר ולהתנהל מול החברה החרדית. השוטרים רגילים להיאבק מול פושעים ועבריינים, ולא תמיד הם יודעים לעשות את המעבר להתנהלות מול אנשים נורמטיביים שיש להם דחף דתי ולא באים ליצור פרובוקציות". 

איך עושים את הסוויץ' הזה אצל השוטרים בטיפול במתפללים, עם הרגישות למה שהיה בשנה שעברה?

קשה מאוד למצוא את האיזונים הנכונים, במיוחד בשטח. אנחנו בני אדם, ויש אנשים שינסו להגיע להר ולהסתנן. השוטרים צריכים להיות רגישים כי בסוף מדובר באנשים רגילים שאפשר לפגוש גם במקומות אחרים ושלא רוצים להתעמת עם שוטר. כשמבינים את זה אז אפשר להתמודד בצורה טובה ומדויקת יותר עם המתפללים. 

רבה של המשטרה מדגיש כי תישמר ההפרדה המגדרית בין כוחות הביטחון למתפללים והמתפללות: "המשטרה מאוד רגישה, משתדלים שלא יהיו מפגשים בין שוטרות למתפללים ובין שוטרים למתפללות. אני מאמין שזה יישמר, כל זמן שלא יתפתח כאן אירוע שנצטרך להשתמש בכל מה שיש ובלי הבחנה". 

אם אני מחזיר אותך לאירוע בדיוק לפני שנה, מה אתה מרגיש היום?

"אני נמצא עכשיו על ההר, ועברתי כאן ברחובות, וכל התמונות משנה שעברה חוזרות אליי. לא פשוט", משתף הרב ברכיהו ומספר כי, "הייתי אז גם בלילה וגם בבוקר למחרת עם הפיקוד של המשטרה, וכל מקום שאני עובר בו אני נזכר מה עשיתי בשנה שעברה וזאת חוויה שתלך איתי לאורך שנים". 

"מתפלל שמותם של 45 הקדושים האלה לא היה לשווא"

לפני הדלקת המדורה המרכזית במירון, צפוי להתקיים אירוע מרגש ומיוחד עם משפחותיהם של 45 המתפללים שנהרגו באסון בשנה שעברה. התוכן באירוע נבנה יחד עם נציגי המשפחות והוא ייתן להם מקום נכבד בערב.

הרב רמי ברכיהו מתייחס להפקת הלקחים וה"תיקון" שמנסים לעשות בהילולה הנוכחית ואמר: "היהדות המציאה את המושג תשובה, ואם האירוע הזה יעבור בשלום אז אני מתפלל שמותם של 45 הקדושים האלה לא היה לשווא. מהיום והלאה, כל אימא תדע שהיא תוכל לשלוח את הילד שלה לאירוע כזה, הוא יגיע, יתפלל ויחזור הביתה בשלום. כל מי שרכש כרטיס - שיגיע.

הדלקת נרות לזכר 45 ההרוגים באסון מירון

הדלקת נרות לזכר 45 ההרוגים באסון מירון צילום: Tomer Neuberg/Flash90

אנחנו רוצים שאנשים ירגישו בטוחים, זה התפקיד שלנו כמשטרה. יש פה כוחות עצומים של המשטרה ואני מקווה ומתפלל שלא נצטרך להשתמש בהם. אנחנו אמורים לשמור על הנפש, לא אמורים חלילה וחס להגיע למצב שהאמונה הדתית לוקחת אותנו למקומות של פגיעה בנפש. 'וחי בהם - ולא שימות בהם', אני מאמין שזה מה שכולם רוצים ואנחנו כמשטרה צריכים לאפשר את זה". 

"התפקיד שלי במשטרה לא מוגבל בזמן"

באופן אישי, אתה מתחבר לאירוע הזה?

מבחינה רוחנית, אני עובד כאן וחלק מהכוחות אז קשה לי לשחרר את הצד "הנשמתי" שבי, אבל אני חייב לומר שכשמתחילים לרקוד "רבי שמעון בר יוחאי" זה מדביק את כולם, גם אם אתה בתפקיד ונמצא שם רק כי יש לך משימה אז אתה מתחיל לרקוד לפחות בלב ואז זה עובר לגוף ואתה מוצא את עצמך קופץ במקום ושר. 

הרב של המשטרה, "מתפלל שמות הקדושים לא היה לשווא"

הרב של המשטרה, "מתפלל שמות הקדושים לא היה לשווא" צילום: Yonatan Sindel/Flash90

זה ל"ג בעומר האחרון שלך בתפקיד?

לא בטוח. התפקיד שלי במשטרה לא מוגבל בזמן, אז כל עוד הקב"ה ייתן לי חיים ובריאות אז אשתדל לעשות את מלאכתנו נאמנה. 

בתור אזרח היית מגיע לזה?

זאת שאלה פחות רלוונטית כי אני עדיין בתפקיד.