שקד מאיימת בהטלת וטו: עוד משבר בקואליציה

שרת הפנים צייצה כי ימינה לא תתמוך בשינוי חוק היסוד כבוד האדם וחירותו בעקבות התיקון שמנסה בני גנץ לקדם: "זה לא יקרה, בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 16/05/22 08:17 טו באייר התשפב

שקד מאיימת בהטלת וטו: עוד משבר בקואליציה
שקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הדרמות בקואליציה ממשיכות: שרת הפנים איילת שקד, הגיבה הבוקר (ב') בחשבון הטוויטר שלה על הניסיון של שר הביטחון בני גנץ לעשות תיקון לחוק היסוד. שרת הפנים כתבה: "זה לא יקרה, בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. אם נידרש, ימינה תעשה שימוש בזכות הוטו".

חוק זה הוא למעשה תיקון לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שבו יעוגנו הזכות לשוויון ואיסור אפליה. למעשה בכך שר הביטחון, שעוד במסע הבחירות הראשון שלו הבטיח לשנות חוק הלאום, מנסה להקדים את שר האוצר אביגדור ליברמן שקרא לתיקון החוק.

"הגיעה העת לעגן את השוויון לפרט בחוק יסוד"

גנץ צייץ אמש (א') בחשבון הטוויטר שלו על תיקון החוק כי "הגיעה העת לעגן את השוויון לפרט בחוק יסוד. בהובלת ח׳׳כ איתן גינזבורג, כחול לבן תעלה מחדש את חוק השוויון להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, לאחר שנדחה לפני כמה חודשים".

מי שמקדם את תיקון החקיקה בפועל הוא חבר הכנסת איתן גינזבורג מכחול לבן, שצייץ: "יש שתי דרכים לתקן את העוול שחוק הלאום יצר לחלקים בחברה הישראלית, אחד הוא חוק יסוד השוויון, שיגדיר שכל אזרחי ישראל שווים בפני החוק, וכי אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין או מכל טעם דומה אחר. השני הוא חוק יסוד מגילת העצמאות, המעגן בחקיקה את רוח וערכי המגילה".

שקד מנגד, מתנגדת לשינוי חקיקתי, כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים. נזכיר כי החוק עבר בקריאה ראשונה לפני כשנתיים, וכעת כחול לבן מנסים לקדם אותו לעבר התיקון הסופי של חוק היסוד.

"זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד"

אתמול נחשף כי סא"ל מ' שנפל במהלך פעילות מבצעית מיוחדת ברצועת עזה בג' בכסלו התשע"ט, 11 בנובמבר 2018. הוא מחמוד ח'יר אל-דין, דרוזי מהגליל העליון. בעקבות החשיפה הגיב ליברמן לדברים וכתב על החוק: "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא״ל מחמוד ח׳יר אל-דין ז״ל. זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד. אני קורא לאופוזיציה ולקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו ״אחים לנשק״ לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש".