שיווקו במרמה כרטיסי טיסה לאומן - 1,500 חסידי ברסלב נשארו בבית בראש השנה

כתבי אישום הוגשו נגד דור שפייזמן ושמעון קוסטנטינר בחשד שביצעו עבירות מרמה בהיקף של מאות אלפי שקלים בשיווק ומכירה של כרטיסי טיסה לאומן ב-2018 מבלי שסיפקו את כרטיסי הטיסה בפועל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/05/22 15:02 יד באייר התשפב

שיווקו במרמה כרטיסי טיסה לאומן - 1,500 חסידי ברסלב נשארו בבית בראש השנה
הציון של רבי נחמן מברסלב ריק, , צילום: Yossi Zeliger/Flash90

פרקליטות מחוז ירושלים פלילי הגישה היום (א') לבית משפט השלום בעיר כתבי אישום נגד דור שפייזמן ושמעון קוסטנטינר, תושבי גבעתיים וביתר עלית בני 32, המייחסים לשניים ביצוע עבירות מרמה בהיקף של מאות אלפי שקלים בשיווק ומכירה של כרטיסי טיסה לאומן ב-2018 מבלי שסיפקו את כרטיסי הטיסה בפועל. כמו כן, מיוחסות לשניים ביצוע עבירות בתחום פשיטת הרגל.

על פי כתבי האישום, שהוגשו על ידי עו"ד תמר איבלמן, שפייזמן קיבל במרמה כספים שנועדו לרכישת כרטיסי טיסה לאומן במסגרת עסקה שהחלה להירקם בחודש אפריל 2018 תוך שהוא מציג מצג שווא לפיו הוא מתווך עבור חברה מולדובית הנקשרת באותה עסקה. חברת "הדרך לחו"ל" התחילה להעביר כספים לשפייזמן אולם בפועל לא הייתה קיימת חברה מולדובית שהשקיעה בפרוייקט ושפייזמן זייף מסמכים כאילו היה מדובר בחברה הנקשרת בעסקה.

מספר ימים לפני הטיסות התגלתה התרמית וכ-1,500 אנשים אשר רכשו כרטיסי טיסה לאומן דרך החברה שהוקמה לטובת המיזם לא קיבלו את כרטיסי טיסה. על פי כתב האישום, כ-873,000 שקלים הועברו לשפייזמן על יסוד מצג השווא שהציג.

החזיר חלק מהכסף - אך מיליון שקלים נשארו אצלו

אשר לקוסטנטינר, כתב האישום מייחס לו הקמת חברה תוך שימוש בפרטיו של אדם אחר - חברת "הדרך לחו"ל", אשר באמצעותה מכר את כרטיסי הטיסה לאומן. כשהתגלתה המרמה של שפייזמן, הוא אמנם החזיר חלק מהסכום לרוכשי כרטיסים אך כמיליון שקל נשארו בידו ולא הועברו לטובת המיזם ולא חזרו אל רוכשי הכרטיסים. 

בנוסף, לשפייזמן מיוחסות עבירות לפי חוק חדלות פרעון בכך שחרף ההגבלות והאיסורים שחלו עליו בהליך פשיטת הרגל, שפייזמן המשיך וניהל את העסק המשפחתי של משפחתו בשם ש.ש מוקד הרכב יחד עם אחיו וכן עסקים נוספים, כמו כן הוא הסתיר את נכסיו והכנסותיו האמיתיים מבית המשפט ועבר על הגבלות שונות. בנוסף, במסגרת הליך פשיטת הרגל הציג שפייזמן בכזב גרסאות שונות בנוגע להכנסותיו לבית המשפט ולעו"ד הנאמן. קוסטנטינר הוכרז גם הוא כפושט רגל, לפני כן הוא ניהל מספר חברות שונות אשר פועלן היה בתיירות ליעדים שונים במזרח אירופה ובעיקרן תיירות לאומן. בין החברות הנ"ל היו חברת "פליינגדיל" וחברת "אירופנים דיל". את שתי חברות אלו ניהל בפועל, אולם אלו לא נרשמו על שמו אלא על שמם של אחרים המקורבים לו. קוסטנטינר לא דיווח על פועלו במסגרת חברות אלו ועל הכנסותיו מהחברות במסגרת הליך פשיטת הרגל.

כתבי האישום מייחסים לנאשמים, כל אחד על פי חלקו, ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, הונאת נושים, הסתרת נכס לאחר מתן צו, שימוש במרמה, ערמה ותחבולה, גניבה בידי מורשה, אי מסירת מידע למוסרו לפי חוק חדלות חדלות פרעון לצד עבירות מס, התקשרות בעסקה הכרוכה בקבלת אשראי ואי הודעה על התחלת התעסקות או על שינוי בה. 

החקירה נוהלה על ידי מפלג הונאה ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים במשטרה, רשות המסים והיחידה הארצית לחקירות של הממונה חדלות פירעון.