שנה לשומר החומות בלוד: תהלוכה ערבית עלולה להבעיר את העיר המצולקת

תהלוכה המונית לציון שנה ל"שומר החומות" והאלימות הערבית מתוכננת להתקיים מחר בלוד. היהודים חוששים מהסתה ומאלימות נגדם, אך לא מתכוונים להוריד את הראש | תושב העיר, מאיר ליוש: "לא מפחדים להניף את דגלנו בשום מקום. גם בלוד וגם בירושלים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/05/22 23:45 יא באייר התשפב

שנה לשומר החומות בלוד: תהלוכה ערבית עלולה להבעיר את העיר המצולקת
12 במאי 2021, לוד, צילום: Yossi Aloni/Flash90

ערביי לוד בחסות ה"וועדה העממית" בעיר, צפויים לקיים מחר (ו') עצרת המונים ותהלוכה לציון שנה למבצע "שומר החומות" והאלימות בה נקטו בערים המעורבות. בעקבות כך, שוטרי תחנת לוד יערכו מחר שינויים זמניים בהסדרי התנועה בלוד, תוך הזרמת התנועה לצירים חלופיים.

אלא שאין מדובר בעצרת תמימה. בכרזה שהופצה ברשתות החברתיות, מכונה מבצע שומר החומות "אירועי הכבוד" והצילום שהודפס על הכרזה לא מותיר מקום לספק כי הצעדה תכיל קריאות הסתה והנפת דגלי אש"ף. הצעדה תצא ממסגד "אל-עמרי הגדול", המסגד בו נושא את נואמיו שייח' יוסוף אלבאז, שהסית בעברו מספר פעמים נגד יהודים. נציין כי מחר צפויה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה להגיש כתב אישום לבית משפט השלום בפתח תקווה נגד אלבאז, בגין עבירות שביצע בדף הפייסבוק שלו ובמהלך כנס שנערך יומיים לאחר מכן בלוד.

"מדינה לא יכולה להרשות לעצמה הפגנה שמטרתה לציין התפרצות אלימה"

תושב העיר, ומי שעוסק בנושא באופן כמעט יום יומי, מאיר ליוש, אומר ל"חדשות כיפה" כי "ההפגנה מחר לא היתה צריכה לקרות מסיבה פשוטה - מדינה חפצת חיים לא יכולה להרשות לעצמה הפגנה שמטרתה לציין התפרצות אלימה שבה הופנתה אלימות כלפי אזרחי מדינת ישראל. מדינת חפצת חיים לא יכולה לאפשר את ציון האלימות הזאת לא ברחובותיה ולא במרחב הציבורי שלה".

ליוש מוסיף ואומר כי "טוב היה אם המשטרה, המשרד לביטחון הפנים והממשלה היו מבטלים את האירוע. בעזרת השם אני מקווה שבתקופה הקרובה, לקראת יום ירושלים יהיו כאן מצעדים, תהיה כאן נוכחות גדולה. אנחנו נראה שאנחנו לא מפחדים להניף את דגלנו בשום מקום. גם בלוד וגם בירושלים". 

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' פנה היום לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב ודרש ממנו להנחות את משטרת ישראל למנוע את קיום האירוע: "תוכנן ועיצובן של הכרזות לא מותיר מקום לספק בדבר מהות האירוע ובעיקר בדבר הסכנה המוחשית להסתה חמורה במסגרתו, ואף חמור ומטריד ומכך, בדבר החשש לקיום אירועים לאומניים אלימים כנגד יהודי העיר לוד בהמשך לו וכתוצאה ממנו. על פי הפרסומים, אוטובוסים רבים מערים וישובים ערבים בכל רחבי הארץ עתידים להגיע אל האירוע ולמרבה החשש להוסיף שמן למדורת ההסתה והאלימות בעיר לוד", כתב סמוטריץ'.

במשטרה הדגישו הערב, כי "לצד שוטרי תחנת לוד, תהיה היערכות מבצעית גבוהה עם כוחות נוספים בעיר, על מנת לשמור על הסדר הציבורי וכל ניסיון להפר את הסדר יטופל בהתאם". בעקבות האירועים ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים: רח' גולומב, רח' צה"ל, רח' החשמונאים עד כיכר התחזוקה בין השעות 12:30-18:00 וכן כל הרחובות המובילים למסלול הצעדה.

מפת הצעדה

מפת הצעדה של הערבים | צילום: דוברות המשטרה

התגובה לעצרת: ריצה בחולצות לבנות וצעדת דגלי ישראל

מנגד, לנוכח האירועים מחר בעיר, תושבים יהודים יצאו ביוזמות משלהם. כך נכתב בהודעה שנשלחה בין תושבי העיר: "חברים יקרים מוזמנים להצטרף אלינו מחר יום שישי י"ב אייר (13/5) לריצה עם דגלי ישראל וחולצות ריצה לבנות להרמת הרוח הישראלית בעיר לוד. הריצה תעבור ברחבי השכונות בעיר. את הריצה נסיים ברחבת יד לבנים. נפגשים בגן שמעוני בשעה 7:00". 

בנוסף לכך, בשעה 13:00 מתוכננת צעדת דגלי ישראל בעיר, "כנגד תהלוכת השנאה של אויבי ישראל". 

צילום: ללא