סילמן וטור פז מקדמים הכנסת נציגות נשית לבתי הדין הרבניים

ארגון "מבוי סתום" שלח מכתב לשר מתן כהנא ודרש לפעול להכנסת נשים כנציגות ציבור לדיונים בבתי הדין הרבניים, בדומה להצעת החוק שיזמו הח"כים הסרוגים: "מציאות בה יושבים שלושה דיינים גברים, מול אישה המספרת על חיי נישואיה היא מציאות קשה לנשים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/05/22 11:41 ט באייר התשפב

סילמן וטור פז מקדמים הכנסת נציגות נשית לבתי הדין הרבניים
בית דין רבני, הדלת תיפתח לנשים?, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עם החזרה לכנס הקיץ בכנסת ואחרי אישור תקנות רבני הערים על ידי השר לשירותי דת מתן כהנא, פנה הבוקר (ג') ארגון "מבוי סתום" המסייע לנשים מסורבות גט ועגונות לשר בדרישה שיפעל להכנסת נשים כנציגות ציבור לבתי הדין הרבניים.

"מציאות זו בה יושבים שלושה דיינים גברים, מול אישה המספרת על חיי נישואיה, כולל שיתופם של הדיינים בפרטים האינטימיים ביותר בחיי בני זוג, היא מציאות קשה לנשים, אשר רבות מהן מעידות על חוויה טראומטית בבית הדין הרבני", צויין במכתב והודגש: "קשה שבעתיים העמידה מול שלושה דיינים לאישה נפגעת אלימות או עבירות מין. במקרים אלו בנוסף לקושי הקיים לנשים, בית הדין חסר את הפריזמה המגדרית הרלוונטית להבין ולהכיל את הסיטואציה המורכבת בפניו וכן את יחסי הכוחות בין בני הזוג במערכת יחסים אלימה".

הארגון מקדם בימים אלו את הצעת החוק "שיפוט בתי דין רבניים" ומינוי נציגות ציבור שנכתבה על ידי מנכ"לית הארגון, עו"ד אורית להב, יחד עם חברי הכנסת משה קינלי טור פז, עידית סילמן וגבי לסקי ובשיתוף גורמי הממשלה. "מבוי סתום" מציע למנות נציגות ציבור בבתי הדין הרבניים אשר ישבו לצד הדיינים, יסייעו להם לנהל את ההליך ברגישות ובענייניות, ויוכלו לתת ביטוי לאלמנטים המגדריים שעלולים להיעלם מעיני הדיינים.

בנימוק להצעה שהוגשה לכהנא, הודגש כי אישה היושבת בהרכב כנציגה מטעם בית הדין תקדם שוויון מגדרי בבתי הדין, תגרום לנשים המגיעות לדין לחוש יותר בנוח במהלך דיונים בנושאים האינטימיים, תשפיע על הסיכוי למשפט הוגן ללא הטיות מגדריות, תאפשר לדיינים להבין את האישה העומדת מולם בדין ותקל על החוויה הקשה והטראומטית שעוברות נשים נפגעות עבירות מין ואלימות במהלך הדיונים.

"נשים במדינת ישראל זכאיות לשוויון זכויות ולייצוג הולם בכל תחומי החיים", אמרה מנכ"לית הארגון אורית להב, "לא ייתכן שבצומת המרכזית בחייהן בה הן עומדות בפני גירושין, שם מטבע הדברים ההבדלים המגדריים באים לידי ביטוי, ייאלצו נשים לעמוד לבד מול שלושה דיינים, ללא כל נוכחות נשית באולם הדיונים. יש לזכור כי אותן נשים נאלצות לעבור את השאלות והחקירות הללו רק עבור זכותן להתגרש, זכות בסיסית שלצערנו נרמסת ברגל גסה מדי יום בבתי הדין הרבניים, ומאבקן על הזכות הזו בפני הרכב של שלושה גברים הוא בבחינת הוספת חטא על פשע".