בית דין פרטי מנע עגינות מאישה - הרבנות האשימה בחוסר אחריות

אישה נאלצה לברוח מבעלה בעקבות אלימות פיזית ומילולית, לא הצליחה לקבל גט ברבנות. בית דין מיוחד בראשות הרב שפרבר קבע כי מדובר במקח טעות וביטל את הנישואין. בתי הדין הרבניים שהצליחו רק בשבוע שעבר להשיג גט מהבעל מבקשים קרדיט ותוקפים: "ארגון חסר אחריות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/11/21 18:03 ה בכסלו התשפב

בית דין פרטי מנע עגינות מאישה - הרבנות האשימה בחוסר אחריות
בית הדין הרבני. ארכיון, צילום: Miriam Alster/FLASH90

הכל התחיל לפני מספר שנים, כשצעירה יהודייה הכירה בפריז יהודי גרוש ואב לילדה ולאחר זמן ביקשו השניים להתחתן, כשהאיש מתנה זאת בכך שהנישואין לא יירשמו בעיריית פריז וברבנות, וכך היה. מספר שבועות לאחר הנישואין, ביקשה האישה להתגרש בטענה שחוותה אלימות פיזית ומילולית מצד בן הזוג מאז שבת שבע ברכות. כשהבינה שלא תקבל מבן זוגה לשעבר את הגט, האישה ברחה ארצה, ובשל העובדה שלא נרשמה כנשואה בצרפת, בישראל היא נחשבה לרווקה. 

בישראל הגיע האישה תחילה לבית הדין הרבני, אך גם כאן לא הגיע הישועה כשאלה ניסו לשדלה להיענות לדרישותיו הכספיות של בן זוגה לשעבר. משהבינה שגם תשלום הכספים לא יסייע לקבלת הגט ובשל גילה המתקדם ורצונה להרות, פנתה האישה לעו"ד ניצן כספי שילוני מ"מרכז צדק לנשים" בבקשה לעזרה, וזאת הפנתה אותה להרכב מיוחד בראשותו של פרופ' דניאל שפרבר. בית הדין המיוחד של הרב שפרבר קבע כי מדובר במקח טעות, מכיוון שהאישה לא ידעה טרם הנישואין שמדובר בגבר אלים שאף ישב בכלא בשל אלימות פיזית כלפי אשתו הראשונה. 

בית הדין הרבני בישראל לא הכיר בהיתר שעשה הרב שפרבר כינה אותו "מפוקפק" והטיל צו עיכוב נישואין כנגד האישה זאת כדי למנוע בעיית ממזרות בעתיד. זמן מה לאחר ביטול הנישואין, התחתנה האישה עם גבר אחר ולא דרך הרבנות, ובשנתיים וחצי האחרונות הם נשואים, זאת בניגוד גמור להודעת בתי הדין הרבניים שטוענים לגירושים בין השניים בעקבות גילוי של הבעל על הזוגיות הקודמת שלה ועל ביטול הנישואין בבית הדין המיוחד.

בפעילות משותפת של בית הדין בישראל עם הרב בצלאל לוי מבית דין פריז ובתיווך אגף העגונות הובא הבעל הראשון, לבית הדין הצרפתי בשבוע שעבר שם הפקיד גט כדי שזה יינתן לאשתו. האישה הודיעה כי היא מוכנה לקבל את הגט מהבעל הראשון וכך היה.

מנהל בתי הדין הרבניים הרב דוד מלכא בחר לתקוף דווקא את עו"ד כספי-שילוני ואת הרב שפרבר: "במהלך פעילותנו אנו פוגשים לצערי ארגונים הפועלים בחוסר אחריות. ארגונים אלו נוקטים בצעדים מסוימים שאינם בהתאם להלכה. בצעדים אלו מצליחים אותם ארגונים לייצר כותרות תקשורתיות, אך בכותרות אין כדי להביא פתרון אמיתי למצוקתן של נשים מוחלשות שאינן מבינות את החוק ואת ההלכה".

"בית הדין הרבני מעוות את עובדות הסיפור"

מרכז צדק לנשים שסייע לאישה בכל התהליך מסר בתגובה לטענות בתי הדין הרבניים כי "לצערנו בית הדין הרבני מעוות את עובדות הסיפור. בית הדין הרבני בישראל לא עשה בשבילה דבר ואף ציפה ממנה להיכנע לדרישותיו הכספיות של הבעל הסרבן. עו"ד ניצן כספי שילוני ממרכז צדק לנשים קישרה אותה עם בית הדין הפרטי של הרב דניאל שפרבר שמצא דרך להתיר את האישה מכבלי עגינותה בביטול הקידושין הראשונים בטענת מקח טעות. האישה נישאה בנישואין פרטיים וחיה עם בעלה השני בשלום.", אמרו בעמותה, "חבל שבית הדין הרבני מבקש לבסס את מעמדו בציבור על חשבון אישה אומללה".

עוד נמסר כי "הצלחתו של בית הדין הפרטי בראשותו של הרב דניאל שפרבר להציל אישה מכבלי עגינותה ולאפשר לה להינשא כדת וכדין מעוררת כפי הנראה בהלה מצד בית הדין הרבני, אשר דואג למעמדו. ניסיון של בית הדין להוכיח כי הפרטת שירותי הדת במדינת ישראל תוביל ל"מערב הפרוע" לא יצלח. האישה פעלה על פי חוק, וסיפורה מדגים את הצורך בסיום המונופול של בתי דין על נישואין וגירושין בישראל".

הרב פרופ' דניאל שפרבר, שהתיר את האישה, אמר בתגובה: "לפי הדברים ששמעתי, דייני בתי הדין הרבני עושים עוול גדול לאישה שסבלה רבות שנים ארוכות וכעת מוסיפים עליה עוד צער ויגון ומערערים את חיי המשפחה שלה. הדבר המתמיה הוא שבמשך קרוב לעשור לא הצליחו לעשות דבר למענה, וכעת כאשר היא מצאה מרגוע לנפשה הם ראו לנכון לשבש את חייה. עוד נעיר כי גם על דיינים ועוזריהם נאמר "מדבר שקר תרחק". יהי רצון שישכילו לרשות במעלת מידת הרחמים".