בכתב ידו רבי אריה לוין: נחשף "שטר התנאים" מאירוסיו של הרב קנייבסקי ז"ל

בית מכירות חושף את שטר התנאים מאירוסיו של הרב קבנייבסק'י ז"ל, אחרי שהסטנדר איתו למד הרב הועמד למכירה ונמכר במליונים, כעת עומד מכירה שטר התנאים מאירוסיו של הרב קנייבסקי שכתוב בכתב ידו של הרב אריה לוין

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/05/22 20:15 ח באייר התשפב

בכתב ידו רבי אריה לוין: נחשף "שטר התנאים" מאירוסיו של הרב קנייבסקי ז"ל
הרב קנייבסקי, צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

בימים האחרונים נחשף בירושלים שטר התנאים לאירוסיו של ר' חיים קנייבסקי ז"ל עם בתו הרב יוסף שלום אלישיב, זצ״ל, בת שבע קנייבסקי שנפטרה לפני כ - 11 שנים וקבורה לצד בעלה. הממצא המפתיע  עומד בימים אלה בבית המכירות הפומביות 'קדם' לקראת מכירתו הפומבית שתיערך בעוד כשבועיים וחצי. הרב פלצ'ינסקי, מנהל מרכז מורשת הרב אריה לוין, מספר כי שטר התנאים כתוב בכתב ידו של הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין, חותנו של הרב אלישיב והסבא של הרבנית בת שבע.

ה'סטנדר' של הרב קנייבסקי נמכר לפי ההערכות במיליוני דולרים לאיש אמיד מארצות הברית

עוד בתוך ה'שלושים' לפטירתו של ר' חיים, הועמד למכירה בידי מקורביו ה'סטנדר' שעליו למד במשך ימי חייו. ה'סטנדר' נמכר לפי ההערכות במיליוני דולרים ל'גביר' בארה"ב שתרם את הכסף לאחד ממוסדות התורה. שטר התנאים הוא הפריט השני החשוב שנחשף לציבור ועומד למכירה.

שידוכיו של ר' חיים (תרפ"ח-תשפ"ב), עם הרבנית בת שבע קניבסקי (תרצ"ב-תשע"ב), בתו הבכורה של הרב אלישיב, נעשו בעצת דודו ה"חזון איש", שאמר שהיא באמת "בת תלמיד חכם" הראויה לו.

לימים סיפר הגרי"ש אלישיב כי כשנסע בשעתו אל ה"חזון איש" להתייעץ על עניין השידוך המוצע, הפליג ה"חזון איש" מאד בשבח החתן המיועד, ואף התבטא כי ר' חיים עתיד להיות גאון מפורסם בבקיאותו כמו הגאון הרוגוצ'ובר. כאשר סיפר זאת הגרי"ש אלישיב לאחר עשרות שנים, הוסיף ואמר כי באותו זמן נראו לו דברי מרן החזון איש כגוזמה של שבחים הנאמרים בעת שידוך, אך כיום אנו רואים – אמר הגרי"ש – שמילה אחת מדברי החזון איש לא שבה ריקם.

שטר התנאים של הרב קנייבסקי

שטר התנאים של הרב קנייבסקי צילום: קדם


עוד פרט מעניין בשטר התנאים שנחשף הוא ש"ערב" מצידו של החתן היה דודו הגאון הרב מאיר קרליץ, אחיו הבכור של ה"חזון איש" ורבה של מפלגת פועלי אגודת ישראל, בעוד ה"ערב" מצד הכלה היה דודה הגאון רבי שמואל אהרן יודלביץ. העדים החתומים על השטר הם: רבי אהרן כ"ץ, בנו של רבי ראובן כ"ץ אב"ד וראש ישיבת פתח תקוה – בה למד החתן; ורבי יצחק ברוכסון, משגיח ישיבת לומז'ה בפתח תקוה, לשעבר מראשי ישיבת "אור ישראל" בסלבודקה-קובנה.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "במהלך השנים האחרונות נפלה בחלקנו הזכות לחשוף לציבור את הפריטים האישיים והמרתקים ביותר של גדולי ישראל. שטר התנאים של שתיים מהדמויות התורניות החשובות ביותר בציבור החרדי והיהודי בכלל הוא מסמך מרגש במיוחד ואנו כבר מקבלים פניות רבות מאנשים שרוצים פשוט לבוא ולגעת בו".