שאשא ביטון ברפורמה נוספת: בתי הספר יקבלו יותר מ-2 מיליארד שקלים

שרת החינוך הכריזה על תכנית "גמישות ניהולית" שתצא לדרך כבר בשנת הלימודים הקרובה עם מיליוני שקלים לכל בית ספר שיאפשרו למנהלים סמכויות נרחבות ויכולת לתת מענה מדויק יותר לתלמידים. "זהו צעד נוסף בקידום מערכת החינוך", אמרה שאשא ביטון

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/05/22 12:42 ח באייר התשפב

שאשא ביטון ברפורמה נוספת: בתי הספר יקבלו יותר מ-2 מיליארד שקלים
שאשא ביטון, עוד רפורמה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון הציגה היום (ב') יחד עם מנכ"לית המשרד דלית שטאובר, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר המועצות האזוריות שי חג'ג' את תכנית הגמישות הניהולית לבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות והרשויות המקומיות. 

בהתאם לתכנית, החל משנת הלימודים התשפ"ג, יקבלו לראשונה בתי הספר והרשויות המקומיות כ-2.4 מיליארד שקלים תקציב גמיש, שינוהל על ידם באופן עצמאי. התקציב יוקצה מדי שנה, באופן דיפרנציאלי, בהתאם למדד הטיפוח של כל בית ספר ולמספר התלמידים הלומדים בו.

עקרון ההקצאה הדיפרנציאלית נועד לתעדף את המענים שיש לתת לתלמידים המגיעים מרקע חברתי כלכלי נמוך ולרשויות המצויות באשכולות למ"ס נמוכים. 

תוספת תקציב לפי רשות

ככל שהרשות ובית הספר חלשים יותר, הם יקבלו תקציב גדול יותר. צילום: משרד החינוך

התקציב יועבר לבתי הספר באמצעות חשבונות ייעודיים, והוא יכלול 2.1 מיליארד שקל כתקציב גמיש. בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יקבלו בממוצע תקציב גמיש שינוע בין 300 אלף למיליון שקל ובהתאם למדד הטיפוח וגודל בית הספר. החטיבות העליונות תקבלנה גמישות תקציבית במסגרת המשאבים הקיימים, זאת לצד תוספת התקציב שניתנה להם. 

לרשויות ולמועצות יועבר תקציב גמיש כולל בסך של 300 מיליון שקלים, בהתאם לאשכול הלמ"ס ומספר התלמידים המתגוררים ביישוב. יודגש, כי התקציב לבתי הספר, לרשויות ולמועצות מוגן מפני קיצוצים. 

כרטיס אשראי למנהלים עם כל התקציב

בינואר 2023 מנהלי בתי הספר יקבלו כרטיסי אשראי ובו כל התקציב המיועד להם. בכרטיס זה הם יוכלו לרכוש את השירותים החינוכיים שנדרשים להם. המהלך יחל במתכונת פיילוט, תוך בחינה והתאמת המענים. המשרד יפרסם בהמשך ובאופן מסודר את הפרטים המלאים בנושא זה.  

החידוש הגדול בתכנית הוא למעשה צמצום ההתערבות של משרד החינוך והרחבת סמכויות המנהלים בפעילות בתי הספר ותכנון ההוצאות. אלה יחליטו אילו מענים מדויקים יש לתת לתלמידים, ואף לרכוש אותם באופן עצמאי. הם יוכלו לקדם באופן עצמאי יוזמות חינוכיות ולרכוש שירותי חינוך מעבר לאלה שיינתנו להם על ידי המשרד.

לצד זאת, המשרד ילווה את הטעמת התהליך באופן דיפרנציאלי, בהתאם למורכבות בית הספר והיכולת שלו  להתמודד עם הרחבת הסמכות והאחריות הניהולית שתינתן לו. המשרד אף יקים יחידת אנליטיקה שתבחן באופן שוטף את האפקטיביות של המענים הניתנים לתלמידים. 

הרחבת פעילות הכנה לצבא וחוגים לנוער בסיכון

במסגרת תכנית הגמישות, יקבלו המנהלים תקציב לניהול הצרכים של בית הספר בשישה תחומים: 1. מענים פדגוגיים ורגשיים 2. חינוך חברתי קהילתי והעשרה 3. מנהיגות חינוכית 4. מענים לאוכלוסיות במיקוד 5. רווחת התלמיד 6. תשתיות בית ספריות. שירותים אלה יונגשו באמצעות מערכת דיגיטלית, מקוונת, נגישה וידידותית – מערכת "גפ"ן". 

במסגרת התכנית החדשה, 104 בתי ספר יקבלו תקציב של יותר ממיליון שקלים וחצי, 479 בתי ספר יקבלו תקציב של יותר ממיליון שקל ו-1,875 בתי ספר יקבלו תקציב של יותר מחצי מיליון שקלים. 

דוגמאות לשירותים חדשים או הרחבה של שירותים שיקבלו התלמידים מבית הספר: חוגים בתוך בית הספר, לימודי שחיה, רכישה של ציוד ספורט מתקדם, מעבדות חדשניות, העסקת עוזרי חינוך, שילוב תשתיות טכנולוגיות חדשות ועזרים דיגיטאליים חדשניים, רכישה של טאבלטים, מחשבים לתלמידים וציוד טכנולוגי מיוחד לתלמידים עם צרכים מיוחדים, הרחבה של מלגות לתלמידים נזקקים, הרחבה של הנגשה פרטנית והנגשה של טיולים, הרחבה של פעילויות חברתיות, רכישה של קורסים חיצוניים בתחומי העשרה, כמו יזמות, סייבר ותכנות, פתיחה של ספריות כיתתיות והעשרת מדפי הספרים 
הרחבה של מענים פסיכולוגים, ליווי וייעוץ של מומחים חיצוניים לצוות החינוכי. 

דוגמאות לשירותים חדשים או הרחבה של שירותים שיקבלו התלמידים מהרשות: הרחבה של סניפי תנועות נוער, הרחבה של הפעילות לקראת הגיוס לצבא, פעילויות קיץ, פעילויות במועדוניות, תגבורים לימודיים, חוגים והרחבת המענים לנוער בסיכון. לצד הגמישות וחופש הפעולה תורחב אחריות המנהלים לעמידה ביעדים ולתוצאות החינוכיות הנדרשות מהם. 

"לא פחות ממהפכה במשרד החינוך"

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון אמרה: "זהו צעד נוסף בקידום מערכת החינוך, הפיכתה לאפקטיבית יותר וחיזוק המנהלים וצוותי ההוראה. המנהלים מובילים את מרכז העשייה החינוכית. הם מכירים את הצוות, התלמידים והקהילה טוב מכולם. הם אלה אשר אחראים במידה רבה על עיצוב פניה של מערכת החינוך וקביעת איכותה. מהלך זה יחזק את הגיבוי, יוסיף להם סמכויות ותקציב לניהול אפקטיבי ומיטבי, יאפשר להם לקדם פדגוגיה חדשנית, איכותית, מתקדמת ומותאמת לצרכים המשתנים והמגוונים של התלמידים בקהילה בה הם חיים".

יו"ר השלטון המקומי, מר חיים ביבס הוסיף: "העברת סמכויות ממשרד החינוך לשלטון המקומי ומתן גמישות ניהולית ופדגוגית היא לא פחות ממהפכה במערכת החינוך. משבר הקורונה הראה שניהול דיפרנציאלי ומתן חופש פעולה לרשויות המקומיות מאפשר ניהול מדויק ואיכותי יותר, בהתאם לצורכיהם של התושבים ולמאפיינים הייחודיים של כל אוכלוסייה. באמצעות ניצול יעיל יותר של משאבי הציבור ויצירת מענים מדויקים נוכל לשפר ולפתח את מערך השיעורים הקיים בהתאם לצורך וליכולת כך שתלמידים מכל הארץ יזכו לקבל חינוך אישי שמתאים להם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן