פספסתם? קיצור טקס המשואות: מברכת שהחיינו ועד ריקוד הסיום | צפו ברגעים הגדולים

חגיגות יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל נפתחו רשמית עם תחילת טקס השאת המשואות המסורתי. את הטקס פתח יו"ר הכנסת בברכת "שהחיינו" בשם ובמלכות, ומיד לאחריו הזמר רביב כנר עלה לבצע את "גשם" | לא הספקתם לצפות? זה בשבילכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/05/22 22:41 ג באייר התשפב

פספסתם? קיצור טקס המשואות: מברכת שהחיינו ועד ריקוד הסיום | צפו ברגעים הגדולים
הר הרצל, הערב, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חגיגות יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל. בהר הרצל נחתמו הערב אירועי יום הזיכרון עם תחילתו של טקס השאת המשואות. את הטקס פתח יו"ר הכנסת מיקי לוי, שהפתיע וברך את ברכת "שהחיינו" בשם ובמלכות, מרגש. "אני לא יכול להפסיק להתרגש מהפלא שהוא המדינה שלנו. מהבית שבנינו כאן", אמר לוי בהתרגשות. "בערב הזה נאמר יחדיו: 'ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'. חג עצמאות שמח ישראל!". 

אחרי מיקי לוי עלה על הרחבה רביב כנר, שביצע את השיר "גשם" אותו שר במקור אלי לוזון. "ספרי לי מה כבד עלייך. את כל מה שחבוי בך ונרדם. אני אמחה את דמעותייך ורק שלא תבכי עוד לעולם". 

צפו ברביב כנר:

לאחר מופע של להקת "זוז" וריקוד של תומר מרגלית, סגנית אלופת העולם בריקוד בכיסאות גלגלים, שרה שרית חדד את השיר "עכשיו התור לאהבה". אל חדד הצטרף עידן עמדי, ויחד השניים ביצעו את השיר "את ואני". נאום יו"ר הכנסת הגיע מיד לאחר מכן: "אני מאמין שנוכל להצליח בכל יום לבחור לראות את הטוב האחד בשני, לבחור להאיר פנים, לבחור במשותף על פני המפריד. לחיות ביחד, בבית של כולנו".

בתמונה: ריקוד כיסאות הגלגלים.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראשון המשיאים היה קלמן סמואלס, שייסד עם רעייתו מלכי את עמותת "שלווה" המעניקה טיפול ומענה חינוכי-שיקומי לעשרות אלפי אנשים עם מוגבלות ולעשרות אלפים נוספים של בני משפחתם בישראל. במסגרת העמותה הוקמה להקת "שלווה", שבה לוקחים חלק אנשים בעלי מוגבלויות.

קלמן סמואלס משיא משואה | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

את המשואה השניה השיאה בהתרגשות רבה יעל שרר שעברה בילדותה התעללות מינית קשה על ידי אביה. בעשייה ציבורית ענפה כנגד תקיפות מיניות, למען זכויות של קורבנות אלימות במשפחה ולמען שוויון זכויות מגדרי – היא מפרה את קשר השתיקה סביב הפגיעה ומשמיעה את קולן ואת קולם של הנפגעות והנפגעים מינית. "לכבוד האמונה שגם אם הדרך ארוכה - אפשר לרפא ואפשר לתקן. ולתפארת מדינת ישראל!".

יעל שרר |

יעל שרר | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משואה שלישית הושאה על ידי האלוף (במיל') יורם יאיר (ייה) שכיום מכהן כיושב ראש ״יחד למען החייל", יושב ראש תנועת "אחריי!", ויושב ראש עמותת "בית אור אביבה" המפעילה כפרי גמילה מסמים ומאלכוהול. ייה שירת במשך כ-35 שנים בתפקידים מרכזיים בצה"ל, ובהם מפקד חטיבת הצנחנים וראש אגף כוח אדם. במהלך מלחמת ששת הימים פיקד על פלוגה בגדוד 50 של הנח"ל. בקרבות המלחמה נפצע באורח קשה מאוד. במלחמת יום הכיפורים, פקד ייה על חייליו לסגת לכיוון עין גב, בעוד שהוא החליט להישאר לבדו, בעמדה קדמית.

מיקה ואורי בנקי השיאו את המשואה הרביעית. בקיץ 2015, במהלך מצעד הגאווה בירושלים, נרצחה בתם, הנערה בת ה-15, שירה בנקי ז"ל. מתוך הכאב העצום שפקד אותם, בחרו אימה מיקה ואביה אורי לרתום את החברה הישראלית לפעילות של עשייה ושינוי חינוכי-ערכי במטרה לקדם סובלנות וקבלה של האחר במרחב הציבורי בישראל. הם הקימו את "דרך שירה בנקי". השניים אמרו: "לכבוד אלו הבוחרים ללמד את הטוב במקום לגנות את הרע ועוסקים בקירוב ולא בהרחקה, בחיבור ולא בהפרדה, בתיקון ולא בנקמה".

צפו בהוריה של שירה בנקי:

אל משואה מספר חמש ניגש עידן קלימן, יושב ראש ארגון נכי צה"ל ששירת כלוחם בחטיבת גבעתי בגזרת לבנון וברצועת עזה. במהלך היתקלות עם חוליית מחבלים בח'אן יונס, חדרו לחזהו קליעים. הוא נפצע אנושות ונותר מרותק לכיסא גלגלים. על אף הקשיים שאיתם התמודד מאז פציעתו, החליט קלימן להתמסר ולהקדיש את כוחותיו ואת יכולותיו במטרה ליצור חברה שוויונית, שבה נכי צה"ל ישתלבו ויזכו גם להכרה מהמדינה וגם ליחס הראוי להם.

משואת התפוצות, משואה שישית הושאה על ידי אליזבטה שרסטוק, בת הקהילה היהודית בסוּמִי שבאוקראינה, שבה היא מתגוררת גם כיום. במשך 20 שנה פועלת אליזבטה כלפי יהודי התפוצות, ועושה חסד בהקלה על סבלם של רבים מבינהם. היא עומדת בראש המרכז לסיוע הומניטרי "חסד חיים". 

עשהאל שבו השיא את המשואה השביעית. שבו היה בן תשע, כשמחבל נכנס לבית הוריו ביישוב איתמר ורצח לנגד עיניו את אימו ואת שלושת אחיו. מאתיים רסיסים ושלושה כדורים חדרו לגופו של עשהאל וקטעו את רגלו, אך למרות הפציעה הקשה והאובדן המצמרר של בני משפחתו, עשהאל נאבק לקום ולהתגבר על הכאב והנכות. לאחר שיקום ארוך בבית החולים הוא הפך לאלוף ישראל בשחייה וייצג את ישראל בגאווה בתחרויות שחייה בין-לאומיות. בהמשך הצטרף לנבחרת ישראל בכדורסל, ואף גויס כשחקן מוביל לליגה הטובה בעולם בענף כדורסל הנכים. כיום הוא מאמן כדורסל לצעירים עם מוגבלויות בכל גווני הקשת הישראלית. בנוסף, שבו גם מרצה לבני נוער ולבנות נוער ברחבי הארץ על ההתמודדות שלו עם האתגרים בחייו.

משואה שמינית הושאה על ידי מפקד הימ"מ, תנ"צ ח', בפנים מוסתרות. מפקד הימ"מ הינו קצין נועז ועתיר הישגים. החל את שירותו כלוחם ימ"מ ומאז שירת במגוון תפקידי חוד. במהלך שירותו הוביל פעילויות מסכנות חיים למען ביטחון המדינה ושלום אזרחיה. תנ"צ ח' מפקד הימ"מ השיא את המשואה בשם הימ"מ – היחידה הלאומית למלחמה בטרור, וכן בשמם של שוטרי ושוטרות משטרת ישראל וכלל המתנדבים. בשם לוחמות ולוחמי משמר הגבול, אנשי המילואים. לכבוד הילדים בבתי הספר, הצעירים על החוף הים, החקלאים בשדות והאנשים ברחוב. תמונת הניצחון שלנו. ולתפארת מדינת ישראל"

צפו במפקד הימ"מ משיא משואה:

שתי נשים נפלאות השיאו את המשואה התשיעית. ד"ר שמחה גִּתְהוֹן ואנג'ל אלון. גתהון היא יו"ר התאגיד הממלכתי "מרכז מורשת יהדות אתיופיה", ממקימי עמותת "עלם" לסיוע לבני נוער במצבי סיכון ומרצה לחינוך באקדמיה. ד"ר גתהון נולדה באתיופיה ועלתה בצעירותה לארץ. היא פועלת לקידום ולשילוב של אוכלוסיות מוחלשות ומודרות בחברה הישראלית. אלון, תושבת נתיבות ואם לשמונה ילדים, נולדה במרוקו ב-1950 וכשעלתה ארצה התגוררה במעברה באשקלון. אהבתה להתנדב ולסייע לשכנותיה ולסביבתה, הביאה את מחלקת הרווחה בעיר לבקש שתשמש כ"משפחת אומנה". אנג'ל נענתה לבקשה, ובמשך יותר מ-30 שנה, פתחה את ביתה וטיפלה ב-217 תינוקות וילדי אומנה במצבי סיכון. בין ילדי האומנה הרבים שזכו לחיבוקה החם ולטיפולה המסור של "אם הבנים", היו גם תינוקות שננטשו בבתי החולים ופגים חסרי ישע.

מוניר מאדי, תושב כפר ג'וליס, השיא את משואה מספר עשר. מאדי הוא מייסד וראש המכינה הקדם-צבאית "כרם-אל" בדליית אל כרמל, המשלבת נוער יהודי ודרוזי המתכונן יחד לשירות בצה"ל. המכינה היהודית-דרוזית מחברת בין בני הנוער, מסירה מחיצות ומאחדת אותם בעשייה למען המדינה מתוך ערבות הדדית ונתינה. מאדי, סא"ל במילואים, שירת במשך כ-25 שנה בצה"ל בתפקידי פיקוד והדרכה, בין היתר כמפקד המרחב הדרוזי באכ"א. 

סגן הדר כהן, השיאה את המשואה האחת עשרה, משואת צה"ל. הדר היא מפקדת פלוגת עולות חדשות בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך. הדר, בוגרת תנועת "הצופים הדתיים" והמכינה הקדם-צבאית נחל עוז שבעוטף עזה, ומתנדבת בכפר השיקומי לבעלי מוגבלויות 'עלה נגב', התגייסה לחיל החינוך ומילאה בו שורת תפקידי פיקוד. 

המשואה האחרונה הודלקה על ידי הזמרת ריטה יהאן-פרוז, המוכרת לקהל הישראלי בשמה הפרטי ריטה. היא נולדה בטהראן שבאיראן ועלתה לארץ עם הוריה כשהייתה בת שמונה. בצד עבודתה עם בכירי הכותבים והמלחינים בארץ, ריטה גם חוקרת את שורשיה ומתוך חיבור עמוק אל העולם ואל התרבות של בית הוריה – שולחת יד פתוחה ומכבדת אל תרבויות המזרח התיכון. ריטה שותפה גם במפעלי התנדבות רבים ומגוונים, ולאחרונה אף הצטרפה כנשיאת כבוד לארגון "רוח נשית" המסייע לנשים נפגעות אלימות. "לכבוד האהבה ולכבוד הזכות לשיר לכם ולתפארת מדינת ישראל!".

צפו בריטה משיאה משואה: 

לסיום וכמיטב המוסרת הישראלית נערך מצעד הדגלים והסמלים בו לקחו חלק קציני ונגדי צה"ל, משטרת ישראל, משמר הגבול, שירות בתי הסוהר ולוחמי האש. הדגלנים יצרו סמלים ישראלים רבים, ולאחר מכן עלו לשיר ואלרי חמאתי, הפיל הכחול ויזהר כהן. ברקע נורו זיקוקים שקטים