מרגש: עשהאל שבו ישיא משואה ביום העצמאות ה-74

שבו, שאיבד את אימו, שלושה מאחיו ורגלו נקטע בפיגוע באיתמר נבחר על ידי השר טרופר להשיא משואה. סגן הדר כהן תשיא את משואת צה"ל ואליזבטה שרסטוק מאוקראינה תשיא את משואת התפוצות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/04/22 15:22 יג בניסן התשפב

מרגש: עשהאל שבו ישיא משואה ביום העצמאות ה-74
הדלקת המשואות, עוד שלושה נוספים נחשפו, צילום: Hadas Parush/Flash90

שר התרבות והספורט ויו"ר הוועדה לסמלים ולטקסים, חילי טרופר, הודיע היום (ה') על הבחירה בעשהאל שבו להדליק משואה ביום העצמאות ה-74 למדינת ישראל. בכך, קיבל השר את המלצת הועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות, בראשות מנהל מרכז ההסברה, מר מושיק אביב. את משואת צה"ל תדליק השנה סגן הדר כהן ואת משואת התפוצות תדליק אליזבטה שרסטוק, מאוקראינה.

עשהאל שבו, תושב רמת גן היה בן 9 בלבד כשמחבל נכנס לבית הוריו ביישוב איתמר ורצח לנגד עיניו את אמו ואת שלושת אחיו. מאתיים רסיסים ושלושה כדורים חדרו לגופו של עשהאל וקטעו את רגלו, אך למרות הפציעה הקשה והאובדן המצמרר של בני משפחתו, עשהאל נאבק לקום ולהתגבר על הכאב והנכות. לאחר שיקום ארוך בבית החולים ואימונים מאמצים הוא הפך לאלוף ישראל בשחייה וייצג את ישראל בגאווה בתחרויות שחייה בין-לאומיות. את רוח הלחימה והאהבה לספורט שבו לקח איתו גם למגרשי הכדורסל. הוא הצטרף לנבחרת ישראל בכדורסל, ואף גויס כשחקן מוביל לליגה הטובה בעולם בענף כדורסל הנכים. 

בהתמודדותו יוצאת הדופן עם הטרגדיה הקשה שפקדה אותו, מייצג עשהאל את ניצחונה של רוח היצירה, הבנייה והעשייה. בשנים האחרונות חזר למגרשי הכדורסל, שם עשה את צעדיו הראשונים, וכיום הוא מאמן צעירים עם מוגבלויות בכל גווני הקשת הישראלית. בנוסף, שבו גם מרצה לבני נוער ולבנות נוער ברחבי הארץ על ההתמודדות שלו עם האתגרים בחייו.

שר התרבות והספורט חילי טרופר אמר: "עשהאל שבו, הוא סמל לניצחון הרוח. מתוך שבר גדול, אובדן  אם ושלושה אחים ופציעה קשה, הוא בחר לצמוח. עשהאל הוא ספורטאי מצטיין, איש חינוך ומודל עבור כל מי שמתמודד עם קושי ומתעקש לנצח כל יום מחדש".

השנה בחר צה"ל להעלות על נס את נושא החינוך, אשר מהווה חלק בלתי נפרד ממשימתם של כל מפקד ומפקדת בצבא. צבא היחיד בו קיים חיל החינוך והנוער – חיל ייחודי שאין כדוגמתו בצבאות העולם, אשר עוסק בבניית קומתם הערכית והאנושית של חיילי צה"ל, ומושיט יד לאלה מהם הזקוקים לעזרה נוספת על מנת למצוא את מקומם בצבא ובחברה האזרחית.

סגן הדר כהן, תושבת מוצא עילית, היא מפקדת פלוגת עולות חדשות בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך. הדר, בוגרת תנועת "הצופים הדתיים" והמכינה הקדם-צבאית נחל עוז שבעוטף עזה, ומתנדבת בכפר השיקומי לבעלי מוגבלויות 'עלה נגב', התגייסה לחיל החינוך ומילאה בו שורת תפקידי פיקוד. 
הדר מייצגת את רוח חיל החינוך והנוער, המניח את היסודות להיותו של צה"ל צבא העם למען העם בבניית גשרים, בצמצום פערים ובהבטחת שוויון הזדמנויות לכל הבאים בשערי צה"ל מכל קצוות וגווני החברה הישראלית.

שרסטוק, ילידת 1971, היא בת הקהילה היהודית בסוּמִי שבאוקראינה, שבה היא מתגוררת גם כיום. במשך 20 שנה פועלת אליזבטה בתושייה ובחמלה יוצאת דופן כלפי יהודי התפוצות, ועושה חסד בהקלה על סבלם של רבים מביניהם. היא עומדת בראש המרכז לסיוע הומניטרי "חסד חיים", שהוקם בשותפות עם ארגון התמיכה ההומניטרי היהודי-אמריקאי (JDC). כמי שאחראית על הקהילה, שרסטוק מארגנת מפגשים בין יהודים בכל הגילים ומכל הרקעים באזור. היא מעודדת יצירה מקורית ומשלבת מוזיקה יהודית-מסורתית היוצרת חיבור בין-דורי. במקביל, מעורבת שרסטוק במאמצים ההומניטריים למען סומי ולמענן של קהילות יהודיות קטנות יותר בסביבתה. 

עם פרוץ המלחמה באוקראינה, הייתה סומי, הסמוכה לגבול הרוסי, אחת הערים הראשונות שהותקפו בהפצצות מסיביות. מהיום הראשון של המלחמה הייתה אליזבטה נחושה להגן על חיי היהודים בעיר ולהעניק להם ביטחון. היא הובילה את המאמצים לרכישת מזון ולהעברתו, באמצעות עובדי "חסד חיים", לקשישים ולבעלי מוגבלויות. כאשר נפתח המסדרון ההומניטרי בסומי, שרסטוק ניהלה מבצע לוגיסטי מורכב ואמיץ להוצאת קשישים ובעלי מוגבלויות אל חוף מבטחים. 

לאחר שהפעילה את כל קשריה, שרסטוק הצליחה לשכנע מספר נהגים להשתתף במבצע המסוכן וכך 150 אנשים – חלקם על כיסאות גלגלים – הצליחו להימלט מהעיר אל הגבול ומשם למדינות השכנות. אליזבטה ממשיכה לנהל את הסיוע ההומניטרי לקהילה היהודית בסומי גם ברגעים אלה, ואנו שולחים לה מכאן את תפילותינו ואת תמיכתנו.

שר התפוצות נחמן שי אמר: "אליזבטה, חבריה וחברותיה, מהארגונים היהודים והישראלים, המתנדבים ואנשי המקצוע, היו קרן אור שהבקיעה את האפלה שאפפה את אוקראינה. הם התמידו והגישו עזרה וסיוע, תחת אש, בתנאי מצוקה ובסיכון ולימדו את כולנו מהי אהבת האדם ומהי סולידריות יהודית. אנחנו מוקירים להם תודה גדולה ונזכור תמיד את עבודתם המופלאה. אליזבטה מייצגת ערכים של ערבות הדדית, ציונות ואחווה יהודית עולמית, היא ראויה בהחלט להדליק את משואת התפוצות ביום העצמאות הקרוב. כבוד גדול למדינת ישראל ולעם היהודי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן