שבועיים לל"ג בעומר: טרם הוגשו תוכניות הבטיחות במירון

דיון של הועדה למיזמי דת שנערך במירון חושף ליקויים בהיערכות לל"ג בעומר. הממונה על ההילולה: "ללא אישורי הבטיחות לא תתקיים השנה הילולה בהר" | מפקד מחוז צפון במשטרת ישראל: "תחושת דז'ה וו משנה שעברה"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 02/05/22 18:41 א באייר התשפב

שבועיים לל"ג בעומר: טרם הוגשו תוכניות הבטיחות במירון
האסון במירון בשנה שעברה, צילום: David Cohen/Flash90

ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי וועדת ביטחון הפנים בראשות ח"כ מירב בן ארי וחברי הכנסת איתמר בן גביר, יום טוב כלפון ומשה קינלי טור פז, סיירו היום (ב') בהר מירון ובמתחם ציון הרשב"י ולאחר מכן קיימו באולם המועצה האזורית מרום גליל ישיבת ועדה משותפת לבחינת היערכות גופי הממשלה להילולה הקרובה בל"ג בעומר.

מפקד מחוז צפון במשטרת ישראל, ניצב שמעון לביא, עדכן בהערכת המשטרה, על פיה יתכן כי ההילולה תתחיל כבר ביום ראשון שלפני ל"ג בעומר, זאת כיוון שלא כל האנשים יצליחו להשיג כרטיסים מראש. "אנחנו מעריכים שיהיו 50 אלף איש עם התחלת האירוע כי אנשים יבואו לפני. האתגר המרכזי זה צפיפות קהל. לצערי הרב נושא החקיקה לא מתקדם, תחושת דז'ה וו משנה שעברה. הכול מסתבך בפלפולים משפטיים". קצין רישוי ובטיחות במחוז צפון של משטרת ישראל שמואל פיאמנטה טען כי נכון לרגע זה אף גורם רשמי לא העביר תוכנית לאישור בטיחותי. 

הממונה על ההילולה מהמשרד לשירות הדת, צביקי טסלר הודיע בדיון כי החגיגות במירון לא יתקיימו ללא אישורי הבטיחות הנדרשים: "אם לא יאושרו כלל התוכניות הבטיחותיות לא תתקיים הילולה במתחם הרשב"י בל"ג בעומר השנה". בנוסף, טסלר טען כי חסרים לו כ- 10 מיליון שקלים על מנת להשלים את כלל ההכנות הנדרשות לקיום האירוע: "דרשנו 54 מיליון שקלים, קיבלנו כ- 50 מיליון שקלים בלבד, כעת אנחנו מבינים שאנחנו צריכים תקציב של 60 מיליון שקלים ע"מ לקיים את האירוע בצורה הטובה ביותר, להערכתו יגיעו כ- 200 אלף אנשים למתחם הרשב"י במהלך אירועי ל"ג בעומר". לדברי הממונה על ההילולה בכל נקודות זמן יוכלו להיות על ההר מקסימום 16 אלף איש בו זמנית ומכירת הכרטיסים באינטרנט ובמוקדים השונים ברחבי הארץ תיפתח בימים הקרובים.

אבי בלומנטל, מערך הסברה למגזר החרדי הסביר את הפער בין נגישות התקשורת לציבור החרדי. "אירוע ההסברה עובד בשלבים, אנחנו מסבירים שיש חובה לרכוש כרטיס בטרם האירוע. בשלב השני אנחנו מסבירים כיצד לרכוש את הכרטיסים. בשלב השלישי אנחנו מסבירים כיצד צריך להתנהג במתחם הקבר. היו לנו מפגשים רבים בין החסידויות והקהילות השונות".