"עידן של קיבוץ גלויות": אשכנזי המתארח אצל ספרדים בפסח

לפני פסח, רבים מבני עדות אשכנז תוהים מה עליהם לעשות כשיתארחו אצל קרובי משפחתם מעדות המזרח | הרב ד"ר עידו פכטר, מסביר כי "חתן אשכנזי המתארח בבית חמיו וחמותו הספרדים בפסח, אינו אדם שהיגר למקומם בדרך ארעי, אלא הוא נוכח קבוע שם - זו משפחתו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/04/22 12:03 ג בניסן התשפב

"עידן של קיבוץ גלויות": אשכנזי המתארח אצל ספרדים בפסח
הרב עידו פכטר, צילום: באדיבות המצולם

פחות משבועיים לפני פסח, ומשפחות רבות כבר החלו להזמין אורחים ואורחות להעביר איתן את החג. אחת הדילמות המשמעותיות שעולות בשנים האחרונות, היא כאשר אחד מבני הזוג מביא עמו מנהגים שונים שבפסח יש להם מקום רחב יותר, למשל קטניות.  

מה יעשה חתן אשכנזי שנשוי למרוקאית ומעביר את ליל הסדר בבית חמיו, האם הוא יכול לאכול קטניות או שמא עדיין אסור לו? הרב ד"ר עידו פכטר, ראש מיזם תכלת ומיזם רבני ערים בתנועת נאמני תורה ועבודה קובע כי מבחינה הלכתית, כאשר אדם אשכנזי מתארח בבית משפחת אשתו הספרדית, הוא יכול לאכול קטניות.

בסרטון חדש, מסביר הרב פכטר מדוע חתן אשכנזי יכול לאכול קטניות בבית משפחת חמיו בפסח, ואין חשש לדרך ארעי: "חשוב שכל אדם ישמור על מנהגיו, אבל כיום, במשפחות מעורבות, נמצא שמנהגים לא פעם מפרידים בין בני משפחה במקום לאחד אותן. לכן יש להכיר שבעידן של קיבוץ גלויות, הגדרת מקומו של אדם, הקובעת את מנהגו, השתנתה".

"חתן אשכנזי המתארח בבית חמיו וחמותו הספרדים בפסח, אינו אדם שהיגר למקומם בדרך ארעי, אלא הוא נוכח קבוע שם - זו משפחתו. לכן הוא צריך לאמץ את מנהגי המקום כאילו זה ביתו הקבוע. כשישוב לביתו, יקפיד לנהוג במנהגיו הפרטיים", אומר הרב פכטר. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן