הרב שמואל אליהו על הרב קנייבסקי: עמוד התורה ואיש חסד

רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, סופד למנהיג הציבור החרדי-ליטאי שהלך לעולמו "על כן היו אלפים צובאים על דלתותיו יום יום, מבקשים עצה או ברכה או הכוונה. והוא היה פותח את ביתו לכולם, גם כשהיה בן תשעים ויותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/22 09:37 יז באדר ב'

הרב שמואל אליהו על הרב קנייבסקי: עמוד התורה ואיש חסד
צילום: ללא

וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי

אלישע מבקש מאליהו הנביא "וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי". אליהו אומר לו "הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל אִם תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ יְהִי לְךָ כֵן וְאִם אַיִן לֹא יִהְיֶה". ובאמת אלישע זוכה לראות את אליהו עולה בסערה השמיימה, וזוכה להמשיך את דרכו של אליהו בכפל כפליים. 

אנחנו מנסים היום ללמוד מיהו רב חיים, ולהשתדל לראות אותו. וכשנזכה לראות, אולי נזכה להמשיך את אורחות חייו. ואולי אולי יהיה מי שיזכה גם להגדיל ולהכפיל אותם. אז מי הוא רב חיים קנייבסקי זצוק"ל.

תלוי את מי שואלים. אם תשאל תלמידי חכמים יגידו לך שהוא היה עמוד התורה, אדם שבקי בכל התורה כולה. גמרא בבלי וירושלמי כאילו מונחת בכיסו. רמב"ם ושולחן ערוך וכל נושאי כליו. ספרי שו"ת של ראשונים ואחרונים על לשונו תדיר. והכל לא במתנה, אלא בעמל של חיים. אדם שלמד כל ימיו ולא נח לרגע. 

אחרים יגידו לך שהוא היה איש חסד, לא היה לו כסף לחלק לאחרים, כי הוא חי בשיא הפשטות. אבל הוא היה נותן ונותן כל היום עצות חכמות שתמיד התבררו כנכונות. אנשים מהארץ ומהעולם. בעלי ממון או חסרי אמצעים. פשוטים עם ראשי עם. 

יש שיגידו לך שהוא היה עמוד התפילה. על הברכות שלו נאמר "טרם יקראו ואני אענה עוד הם מדברים ואני אשמע". הכל מאהבת ה' אליו. על כן היו אלפים צובאים על דלתותיו יום יום, מבקשים עצה או ברכה או הכוונה. והוא היה פותח את ביתו לכולם, גם כשהיה בן תשעים ויותר. לא ביקש לעצמו מנוחה אלא לתת ולתת ולתת. 

מי אנחנו שנחלוק כבוד למי שברח כל ימיו מהכבוד. עם זאת זו זכות עצומה להיות בשעות אלו כאן. הגמרא אומרת כי יצאה בת קול ואמרה כי מי שהיה באשכבתא דרבי מזומן לחיי העולם הבא. כנראה יש בזה משהו גדול. 

ובאמת זאת צריכה להיות המשימה שלנו בכל השבעה, השלושים והשנה. ללמוד את אורחות חייו של האיש וליישם מה שנוכל בחיים שלנו. ללמוד איך לאהוב תורה ולהתמיד בלימודה. איך להיות שקוע כל היום בחסד. איך ללמד את התורה ואת אורחות חייה. איך לחיות במאור פנים. להמשיך את דרכו.