"בארצות הברית קשה יותר להיות יהודי משנה לשנה"

בערב לזכרו של מנחם בגין ז"ל, התייחס יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, לאנטישמיות בעולם: "בעשור האחרון בכל שנה יש יותר אירועים אנטישמיים אלימים בכל העולם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/22 21:15 י באדר ב'

"בארצות הברית קשה יותר להיות יהודי משנה לשנה"
צילום: חנה טייב

כנס בגין לביטחון האומה התקיים אמש (ש') במרכז למורשת בגין בירושלים בסימן 30 שנה לפטירתו של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין ז"ל. בכנס התארחו מומחים מהארץ ומהעולם בתחומי הפוליטיקה, הביטחון ויחסי החוץ בהם הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן, דניס רוס, שר הביטחון בני גנץ, חבר הכנסת יולי אדלשטיין ועוד.

"לא שמעתי מישהו רציני שמתכחש לעובדה שהסכם הגרעין החדש יהיה חלש וגרוע מקודמו", אמר אדלשטיין. "חסר לי היום המצפן המוסרי שהיה לבגין. בכל פעולה, גם כשכואב לך וגם כשכואב למישהו מחוץ לגבולות מדינת ישראל המצפן המוסרי עמד לנגד עינו. ז'בוטינסקי, בגין ומנהיגים מהסוג שלהם הבינו תמיד – אם נאבד את הזכות המוסרית שלנו לדבר על לקיים את מדינת ישראל אף אחד לא יקשיב לנו, אסור לנו לאבד את הזכות המוסרית, אסור לנו לסמוך על טובות של אחרים". 

חגואל: "זו העת להטות שכם ולהתגייס למען בני עמנו, זכאי חוק השבות"

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, ציין כי "בעשור האחרון בכל שנה ישנם יותר אירועים אנטישמיים אלימים בכל העולם. בחמש השנים האחרונות ביתר שאת בארצות-הברית. לא קל להיות יהודי היום מחוץ לישראל. לא קל בחלק ממדינות העולם שתהיה לך מזוזה, לא פשוט להסתובב היום עם כיפה על הראש. האנטישמיות מרימה ראש".

חגואל התייחס למלחמה באוקראינה, ואמר: "ביקרתי לפני מספר ימים באוקראינה וראיתי דבוקה של מאות אימהות, ילדים, ללא כלום, שחוצים את הגבול בשטח המפורז לפולין. זו העת להטות שכם ולהתגייס למען בני עמנו, זכאי חוק השבות, שמתמודדים עם מצב של תופת במלחמה וטרור. זה הזמן לייצר רכבת אווירית, עשרות מטוסים שמגיעים לכאן עם בני עמנו. צריך לדאוג לא רק לבני עמנו, גם אם יש פליטים אחרים שצריכים את העזרה שלנו ממשלת ישראל צריכה להושיט להם עזרה תוך שמירה על צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

חגואל בגבול אוקראינה-פולין:

"מנחם בגין לקח חלק מכריע בגירושם של הבריטים מישראל"

בשיאו של הערב קיבל הכומר ג'ון הייגי, הנחשב לאחד מאוהבי ישראל הגדולים בארצותהברית, את "פרס מגן ישראל" מידי מלקולם הונליין, סגן יו"ר ועידת הנשיאים. עם קבלת הפרס אמר הייגי: "הישראלים מעולם לא כבשו את האדמה הזאת, היא שייכת להם מימי אברהם, יצחק ויעקב. מנחם בגין לקח חלק מכריע בגירושם של הבריטים ממדינת ישראל, ואלוהים יברך אותו על זה. כשפגשתי אותו, כראש ממשלה, הופתעתי מהפשטות של הרהיטים שלו. הוא נכנס לחדר ונראה כמו פרופסור מהקולג', אבל היה בו כוח עצום שקשה להסביר במילים".

הייגי המשיך בזיכרונותיו: "כשמנחם בגין הורה להפציץ את הכור בעיראק התקשורת בארצות הברית תקפה אותו, ואני הבנתי שזה הרגע לארגן ערב שבו נעודד את ישראל ונוקיר את חשיבותה. זה היה הערב הראשון מתוך מסורת ארוכה של ערבים, ועד היום גייסנו לטובת המדינה עשרות מיליוני דולרים. כי כשאוהבים מישהו מראים לו את זה, לא רק אומרים את זה".