היום ה-18 רוסיה בצעד חריג: ביקשה מסין סיוע באספקה של ציוד צבאי

גורמים אמריקאים טוענים כי כבר לאחר שבועיים וחצי של מלחמה, יש סימנים לכך שסוגים מסוימים של נשקים הולכים להיגמר לצבא הרוסי | שגרירות סין בארצות הברית הגיבה: "בראש סדר העדיפויות כרגע זה למנוע הסלמה של המצב"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/03/22 22:55 י באדר ב'

רוסיה בצעד חריג: ביקשה מסין סיוע באספקה של ציוד צבאי
פוטין ושִי ג'ינפינג, צילום: shutterstock

יום 18 למלחמה באוקראינה. הבוקר (א') דווח באוקראינה על מתקפת טילים לעבר בסיס צבאי סמוך לגבול פולין. לפי הדיווחים נורו לעבר הבסיס כ-30 טילים, מהם נהרגו לפחות 35 בני אדם ולמעלה מ-130 נפצעו. היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אמר כי המתקפה על הבסיס הצבאי הניצב סמוך לגבול הפולני מראה ש"פוטין מרחיב את המטרות. זה משקף את התסכול שלו על חוסר ההתקדמות".

גורמים אמריקאים טענו הערב כי רוסיה פנתה לאחרונה לסין לצורך סיוע באספקת ציוד צבאי, כך דווח בעיתון "פייננשל טיימס" הבריטי. בבית הלבן חוששים מכך שסין תסייע לרוסיה ובכך תערער את המאמצים של מדינות המערב לסייע לאוקראינה. גורמים אמריאנים אחרים טענו שיש סימנים לכך שסוגים מסויימים של נשקים הולכים להיגמר לרוסיה - וזאת רק בשבוע השלישי למלחמה, כך אמרו גורמים אמריקאים אחרים.

שגרירות סין בארצות הברית הגיבה על הדיווח בעיתון הבריטי: "בראש סדר העדיפויות כרגע זה למנוע הסלמה של המצב המתוח ולא לתת לו לצאת משליטה. המצב באוקראינה מדאיג", אמרה. 

"אם פוטין ישתמש בנשק כלשהו להשמדה המונית זה יהיה גיים צ'יינג'ר"

בשעה 14:32 טענו בנציבות זכויות האדם כי במהלך תקיפות הלילה בעיירה פופסנה, במחוז לוהנסק שבחלקו הגדול שולטים הבדלנים הפרו-רוסים, רוסיה עשתה שימוש בפצצות זרחן. מהנציבות נמסר כי מדובר בפשע מלחמה נוסף מצד הכוחות הצבא הרוסים.

מוקדם יותר, בשעה 11:34, נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר כי אם רוסיה תעשה שימוש בנשק להשמדה המונית, הם יראו בכך כשינוי בכללי המשחק, וכי נאט"ו תצטרך "לשבת בשולחן ולחשוב ברצינות מה לעשות, בגלל שזה מתחיל להיות מסוכן". בריאיון ל-BBC הוסיף דודה "אם הוא ישתמש בנשק כלשהו להשמדה המונית, זה יהיה גיים צ'יינג'ר", אמר דודה. 

בשל הקרבה של הבסיס לגבול הפולני, דודה הזהיר עוד כי ארצו עלולה להיות גם היא על הכוונת של פוטין. "נולדתי במדינה שלא הייתה עצמאית או חופשייה לחלוטין", אמר דודה והתייחס לפולין בתקופה הסובייטית שהייתה כזכור כפופה לרוסים. "אנחנו לא רוצים להיות בתוך מרחב ההשפעה הרוסי, גררנו את עצמנו מחוצה לו, ואנחנו לא רוצים לחזור לשם".