בלעדי צה"ל נגד פעילות "הציונות הדתית" בישיבות ההסדר

בעקבות הפעילות של "הציונות הדתית" בישיבות הסדר, פנתה תנועת נאמני תורה ועבודה למשרד הביטחון בדרישה למנוע את התופעה: "צריך למנוע מהישיבות להפוך לסניף של המפלגה" | צה"ל חידד את הנהלים: "אסור להם לקחת חלק פעיל באסיפות של מפלגות"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/03/22 11:34 י באדר ב'

צה"ל נגד פעילות "הציונות הדתית" בישיבות ההסדר
סמוטריץ' וחיילי צה"ל. מתיחות בעקבות הפעילות בישיבות ההסדר, צילום: Gershon Elinson/Flash90

מפלגת הציונות הדתית, הודיעה בשבוע שעבר כי במסגרת המבצע המרוכז שהתקיים בשבועיים האחרונים, הצטרפו כ-16 אלף מתפקדים נוספים. בהודעה שהופצה וסיכמה את הצלחת המפקד עד כה, סיפרו במפלגה כי נעשו מאמצים רבים גם בישיבות הסדר ומדרשות כדי לצרף מתפקדים צעירים.

כחלק מהקמפיין, פנו במפלגת הציונות הדתית באלפי הודעות SMS לתלמידי ישיבות ואף פנו אליהם באופן אישי דרך הרבנים וציינו כי יש להם נציג בישיבה אליו אפשר לפנות כדי לקבל פרטים נוספים. זאת אינה הפעם הראשונה שמפלגתו של בצלאל סמוטריץ' פועלת בניגוד להנחיות צה"ל כלפי תלמידי הישיבות בפרק השל"ת. בדיוק לפני שנה ננזף איגוד ישיבות ההסדר בעקבות "מסע הישיבות" שארגן יו"ר הציונות הדתית בישיבות ההסדר באותם ימים שקדמו לבחירות. 

בעקבות הפעילות האחרונה של "הציונות הדתית" בישיבות, פנו בתנועת נאמני תורה ועבודה לראש האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון, בבקשה להתערבות דחופה של האגף על מנת לאסור את כניסתם של פוקדים מטעם מפלגת "הציונות הדתית" לישיבות אשר נמצאות תחת ההסדר שבין משרד הביטחון לאיגוד ישיבות ההסדר, ולפעול בכל האמצעות החוקיים העומדים במטרה לעצור תופעה זו לאלתר. 

במכתב שכתבו מנכ"ל התנועה שמואל שטח והמייעצת המשפטית לתנועה עו"ד בתיה כהנא דרור נכתב: "נודע לנו כי ישיבות הסדר מסוימות פותחות את שעריהן בפני נציגי מפלגת 'הציונות הדתית' במטרה לפקוד את תלמידי הישיבה למפלגה, הדבר נעשה בגיבוי ובתמיכה של ראשי הישיבה, אשר בחלקם התפקדו בעצמם באופן גלוי ומתוקשר ל'מפלגת הציונות הדתית'".

הודעות ששלחו במפלגת הציונות הדתית לתלמידי ישיבות

הודעות ששלחו במפלגת הציונות הדתית לתלמידי ישיבות צילום: ללא

במכתב מדגישים שטח וכהנא-דרור כי, "מעבר להיבט החוקי, קריאה לתלמידי ישיבות הסדר להתגייס לטובת מפלגה מסוימת יש בה פגיעה קשה באמון הציבורי בעולם התורה של הציונות הדתית בכלל ובמסלול ההסדר בפרט. אל לנו שישיבות ההסדר, המכילות בתוכן מגוון חברתי רחב, ואשר הוכרו כזכאיות לתנאי שירות ייחודיים, יהפכו כלי שרת בידי פוליטיקאים. יצויין עוד כי ישיבות ההסדר מתוקצבות מהקופה הציבורית, ומטרתן שילוב בין לימוד תורה ושירות קרבי בצה"ל. תוך דחייה וקיצור שרותם הצבאי". 

"גיוסן של ישיבות ההסדר לפעילות מפלגתית מסוימת, חותרת תחת הלגיטימציה הציבורית המוענקת להסדר האמור, המבוססת על הכרה בחשיבותן של ישיבות ההסדר – המשלבות לימוד תורה והגנה על בטחון המדינה", אמרו בתנועת נאמני תורה ועבודה.

"לאור הישנות התופעה גם בעבר ולאחר שפניות קודמות לנציגי הישיבות לא הועילו, אנו פונים להתערבותכם הדחופה, לאסור את כניסתם של פוקדים מטעם 'מפלגת הציונות הדתית' לישיבות אשר נמצאות תחת ההסדר שבין משרד הבטחון לאיגוד ישיבות ההסדר, ולפעול בכל האמצעות החוקיים העומדים לרשותכם במטרה לעצור תופעה זו לאלתר", סוכם במכתב.

הציונות הדתית: "מקפידים לפעול על פי החוק"

מדובר צה"ל נמסר בעקבות פניית כיפה: "בהתאם לפקודות הצבא, חיילי צה״ל רשאים להיות חברים במפלגה ולהשתתף באסיפות של מפלגות כקהל, ובלבד שאינם לובשים מדים בעת האסיפה, ובתנאי שמדובר במפלגה הרשומה בישראל כחוק ושמטרותיה אינן חותרות תחת קיום המדינה או תחת ערך שירות הצבא. בצד זאת, לחיילי צה"ל אסור לקחת חלק פעיל באסיפות של מפלגות או בתעמולת בחירות. במהלך השנה האחרונה חודדו הנהלים לאיגוד הישיבות בנושא".

ב"ציונות הדתית" תקפו את תנועת "נאמני תורה ועבודה" ואמרו: "אני שמחים שקמפיין ההתפקדות שלנו מכה גלים ושההצלחה הגדולה שלו עם המוני המתפקדים החדשים שהצטרפו רק בימים האחרונים מטרידים את נאמני תורה ועבודה, שכבר יותר מידי שנים עסוקים בלתקוף ולהטריד את מי שחושב אחרת מהם במקום לקדם את העשייה החיובית שהם מאמינים בה. הקמפיין ימשך בכל הכח ואף מכתב לא יעצור אותו. אנחנו מציעים לחברים בנאמני תורה ועבודה להצטרף ולהתפקד ולהשפיע בבית הגדול של הציונות הדתית. במדינה דמוקרטית לכל אדם מגיל 17 ומעלה הזכות להתפקד למפלגה לפי בחירתו ומיותר לציין שאנחנו מקפידים לפעול אך ורק על פי החוק".