הקנס על שימוש עצמי בקנאביס ייחתך בחצי: העבירה תהפוך למנהלית

שר המשפטים חתם על כך שעבירת השימוש העצמי בקנאביס, תהפוך לעבירה מינהלית ללא רישום במרשם הפלילי | גובה הקנס על החזקת קנאביס יופחת ל-500 שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/22 23:06 ו באדר ב'

הקנס על שימוש עצמי בקנאביס ייחתך בחצי: העבירה תהפוך למנהלית
צילום: shutterstock

שר המשפטים גדעון סער, בהסכמת שר הבריאות ניצן הורוביץ, חתם היום (ד') על כך שעבירת השימוש העצמי בקנאביס תהפוך לעבירה מינהלית ללא רישום במרשם הפלילי, במקום עבירה פלילית במצב הקיים. כמו כן, גובה הקנס על החזקת קנאביס  יופחת ל-500 שקלים, במקום 1,000 ו-2,000 כיום על שתי עבירות ראשונות. למעשה, הסדר עבירות הקנאביס לשימוש עצמי יהיה בתשלום קנס. התקנות דורשות את אישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

המצב הקיים על פי "מתווה ארדן" עומד לפוג בסוף החודש, ולאחר פקיעתו אמורה לחזור אכיפה פלילית מלאה. השינוי שנחתם:

  • משתמשי קנאביס לא יואשמו בדין פלילי 
  • תבוטל ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי.
  • תבוטל האבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות.
  • הקנס על החזקה יוגבל ל-500 שקלים.

על פי טיוטת התקנות שהוגשו לאישור הוועדה - מההסדר יוחרגו, על פי עמדת המשרדים הרלוונטיים, חיילים, שוטרים וסוהרים בשירות חובה, וקטינים שלגביהם ייקבע הסדר מיוחד המעודד מתן טיפול. 

נציין כי צוות בין-משרדי בהובלת משרד המשפטים הגיש המלצותיו בנובמבר 2020, ובכלל זה המלצה לאסדרה מלאה של שוק הקנאביס. עם זאת, וכל עוד לא מתקיימת אסדרה מלאה, ומכיוון שהוראת השעה משנת 2019 (מתווה ארדן) המעוגנת בסעיף 7 לפקודת הסמים, עומדת לפקוע בסוף החודש הנוכחי, יש צורך לפעול בנושא. אם לא, תחזור אכיפה פלילית מלאה על עבירות שימוש עצמי בקנאביס בעוד מספר שבועות. 

הורוביץ: "אין שום סיבה שהמדינה תמשיך להתייחס למשתמשי קנאביס כעבריינים"

שר המשפטים אמר כי "היעדר מדיניות בנושא הופכת הלכה למעשה, אזרחים נורמטיביים רבים בישראל לעבריינים פליליים, פוגעת בזכויות הפרט ומערערת את האמון בין האזרחים למערכות אכיפת החוק. המהלך הזה מצטרף למהלכים אחרים שמגמתם: דה-פליליזציה - צמצום היקפם של האישומים הפליליים והעבירות הפליליות והצורך במיקוד המשפט הפלילי בפשיעה". 

שר הבריאות אמר כי חלה התקדמות. "אין שום סיבה שהמדינה תמשיך להתייחס למשתמשי קנאביס כעבריינים. המהלך החשוב של דה-פליליזציה של שימוש עצמי, יחד עם המהלך שאנו מובילים במשרד הבריאות להוצאת ה-CBD מפקודת הסמים, הם חלק משינוי גישה כולל של הממשלה הזו כלפי הקנביס. הגיע הזמן. איפה שאפשר - נמשיך לפתוח ולשחרר".