צורכים קנאביס? נשיא המדינה ושר המשפטים בקריאה מיוחדת

יצחק הרצוג וגדעון סער, יוצאים היום בקריאה מיוחדת למי שנשפטו בעבר בבית משפט בגין עבירות שעניינן החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית, ולא נשפטו בגין עבירות נוספות - להגיש בקשות למחיקת רישום פלילי

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/22 10:13 ג באדר ב'

צורכים קנאביס? נשיא המדינה ושר המשפטים בקריאה מיוחדת
קנאביס, צילום: shutterstock

באפריל 2019 נכנס לתוקף חוק הסמים המסוכנים, בו נקבע כי עבירה של החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית, הנעברת בפעם ראשונה או שניה, בתוך חמש שנים, תיחשבנה כעבירות קנס. בחודש שעבר פורסם תזכיר תקנות וצו – עבירות מינהליות (החזקת קנאביס ושימוש בו), במסגרתם מוצע לקבוע את העבירה של שימוש והחזקה של קנאביס לצריכה עצמית, כעבירה מינהלית ללא רישום פלילי.

כמהלך משלים ומתוך רצון להסיר את התיוג הפלילי ואת הכתם הנלווה אליו, ממי שעבר בעברו עבירה של החזקה או שימוש עצמי בקנאביס, יוצאים הבוקר (א') בקריאה המשותפת נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר המשפטים גדעון סער:  להגיש בקשות למחיקת רישום פלילי.

יודגש כי כל בקשה תישקל לגופה, על פי נסיבותיה, באופן פרטני, בהתחשב בשינויי המדיניות והחקיקה כאמור. בנוסף, יודגש כי הקריאה המיוחדת בהודעה זו אינה מונעת הגשת בקשות למחיקת מרשם פלילי או בקשות חנינה אחרות על ידי כל אדם במסגרת סמכות החנינה הכללית הנתונה לנשיא המדינה. 

הנשיא הרצוג

הנשיא הרצוג | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

למי מיועדת הפניה?

למי שנשפטו בעבר בבית משפט בעבירה שעניינה החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית בלבד,  ולא נשפטו בגין עבירות נוספות, למעט עבירה של החזקת כלים להכנה וצריכת סם מסוכן לשימוש בצריכה עצמית בלבד.

ברוח החוק והמדיניות המקובלת, הפנייה אינה מיועדת למי שבמועד ביצוע העבירה היה קטין או חייל כהגדרתו בחוק השיפוט הצבאי.

לאן לשלוח את הבקשה למחיקת רישום פלילי?

את הבקשה למחיקת רישום פלילי יש לשלוח באמצעות הטופס מקוון באתר האינטרנט של בית הנשיא או באתר מחלקת חנינות במשרד המשפטים.

ניתן להגיש גם באמצעות:
1)    דואר אלקטרוני לכתובת: Haninot@president.gov.il
2)    דואר רגיל לכתובת: רחוב הנשיא 3, ירושלים, מיקוד 9218801
3)    פקס שמספרו 02-5887225

מה צריכה לכלול בקשה למחיקת רישום פלילי?

על בקשות החנינה להיות מוגשות על ידי הנידון או בא כוחו, או באמצעות בן משפחה מדרגה ראשונה. אל הבקשה יש לצרף פרטים אישיים ואמצעי התקשרות; פרטים על אודות העבירה והחלטת בית המשפט; מכתב מפורט המציג את נימוקי הבקשה, לרבות נסיבות אישיות והליכי שיקום וכן כל מסמך נוסף המבסס את נימוקי הבקשה.

תיקי משטרה סגורים: בתיקי משטרה סגורים (רישום משטרתי), שלא הובילו להגשת כתב אישום ולמתן גזר דין בתיק פלילי (רישום פלילי), הסמכות לביטולו של הרישום הינה של משטרת ישראל ולא של נשיא המדינה, וניתן לפנות בנושא למדור מידע פלילי במשטרת ישראל בטלפון 02-5429757, 02-5429672 או בפקס 02-5429144 או בדואר אלקטרוני: bitul-rishum@police.gov.il. 

מידע נוסף:

באתר בית הנשיא: https://www.gov.il/he/Departments/units/president-of-the-state-of-israel-pardon
באתר מחלקת חנינות במשרד המשפטים: https://www.gov.il/he/service/pardon_request 

ניתן ליצור קשר טלפוני: הלשכה המשפטית בבית הנשיא, בשעות 09:00-11:00 בטלפון: 02-6707211. מחלקת חנינות במשרד המשפטים, בשעות 09:00-11:00 ו-13:00-15:00 בטלפון 073-3927070.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן