הרב מלמד משנה את דעתו: בפיקוח נפש ניתן לגייר גוי שמתכוון לחיות כמסורתי

ראש ישיבת הר ברכה שנמצא תחת מתקפה בשבועות האחרונים, כותב כי בשעת פיקוח נפש מותר לרבנים לנהוג על פי מיעוט הפוסקים בעניין הגיור: "נתתי את ליבי לעיין בספרים, ומצאתי שאכן כך היא דעת רבנים רבים מגדולי האחרונים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/03/22 19:42 ו באדר ב'

הרב מלמד משנה את דעתו: בפיקוח נפש ניתן לגייר גוי שמתכוון לחיות כמסורתי
הרב מלמד, צילום: ללא

בעיתון "בשבע" שיפורסם מחר (ה') יופיע כמדי שבוע טורו השבוע של הרב אליעזר מלמד. השבוע יעסוק הטור של ראש ישיבת הר ברכה בנושא טעון במיוחד: היחס לגיור בימינו והאם כדי למנוע נישואי תערובת ניתן לגייר גר שמתכוון לחיות כמסורתי. 

הרב מלמד, שנמצא בשבועות האחרונים תחת מתקפה של רבנים חרדלים, כותב כי בשעת הדחק ובכדי למנוע נישואים מעורבים, ניתן לגייר גם גר שמתכוון לחיות כמסורתי בלבד, כפי שחיים רוב היהודים בישראל. 

כך כותב הרב מלמד בטורו השבועי: "השאלה האם בשעת הדחק, כדי למנוע נישואי יהודי עם אינו יהודי, אפשר לגייר גר שמתכוון לחיות כיהודי מסורתי, וכפי שנוהגים כיום רוב היהודים בארץ. רבים טענו לאחרונה שאין שום דעה הלכתית כזו. אגב, גם אני חשבתי כך עד לפני כמה שנים, מפני שכך היה מפורסם, וההגנה על הרבנים המגיירים היתה שהם באמת סברו שהגרים ישמרו מצוות. ורבים טענו כנגד זה, שהרי המציאות מכחישה זאת. אולם אולם בשנים האחרונות, ככל שהסוגיה עלתה על סדר היום הציבורי, והתפרסמה דעתו של הרב רבינוביץ' זצ"ל בעניין גיור קטנים וגודל האתגר, וספריו של הרב חיים אסמלם שליט"א, ועוד רבים עמהם, נתתי את ליבי לעיין בספרים, ומצאתי שאכן כך היא דעת רבנים רבים מגדולי האחרונים".

הרב מלמד מסביר כי הוא מסתמך על הרבנים עוזיאל הרב משה שמואל גלזנר, הרב יוסף משאש, הרב ישראל בארי והמהרש"ם, כנימוק מדוע שינה את דעתו בעניין ההלכתי, שכל כך נפיץ בימים אלה. "ישנם עוד אחרונים רבים שנשאלו על גיור בני זוג נוכרים, שהיה ברור למדי שלא יקיימו אורח חיים דתי, ואע"פ כן כיוון שמדובר בשעת הדחק - הורו לגיירם". 

"לפיכך נראה שאין אפשרות הלכתית למנוע מהרבנים הסוברים כדעת גדולים אלה, לנהוג כשיטתם. וגם אין אפשרות למנוע מהמשפחות שהדבר נוגע להצלת אחד מילדיהן, לנהוג על פיהם. ואין לטעון כנגדם שרוב הפוסקים הורו להחמיר, כי הדבר נוגע לחיי נפשם ועתיד משפחתם בעם ישראל, ובפיקוח נפש ונשמה גדול שכזה מותר להם לנהוג על פי מיעוט הפוסקים. קל וחומר כאשר יתכן שזו היתה דעת רוב הרבנים שנפגשו עם השאלות הללו בפועל".

"כמו כן, אין אפשרות למנוע מנציגי מדינת ישראל לסמוך על דעות אלו, כאשר אי גיורם של המזדהים כיהודים ומעוניינים להתגייר ולחזק את זהותם היהודית - גורם לפגיעה בזהותה היהודית של מדינת ישראל ולמצוקה חברתית חמורה".

הרב דב ליאור מתייחס ל"פניני הלכה" בשבוע שעבר: