הרצוג בביקור היסטורי בטורקיה: "בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד"

הביקור הראשון של מנהיג ישראלי בטורקיה בשנים האחרונות נפתח עם קול מטחי כבוד ושירת ההמנון הישראלי. הרצוג הניח זר בקברו של אבי האומה הטורקית | בחודש הבא יבקר בישראל שר החוץ הטורקי

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/22 18:46 ו באדר ב'

הרצוג בביקור היסטורי בטורקיה: "בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד"
הרצוג וארדואן, צילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נחת היום (ד') בטורקיה, אליה הגיע לביקור ממלכתי בהזמנת הנשיא, רג'יפ טאיפ ארדואן. מדובר בביקור הראשון של מנהיג ישראלי מאז שנת 2008, כאשר הביקור האחרון של נשיא מדינת ישראל בטורקיה היה בשנת 2007. 

הרצוג ביקר בקברו של אבי האומה הטורקית באנקרה מוסטפא כמאל אטאטורק והניח זר. לאחר מכן זכה לטקס קבלת הפנים בארמונו של הנשיא הטורקי ולפגישה מדינית עמו. 

בהצהרה שנא בארמון באנקר אמר הרצוג: "אדוני הנשיא, לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסויימת בשנים האחרונות. כעת, אני מאמין שהיחסים בין המדינות, ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי, ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים המשותפים לכולנו".

"ישראל וטורקיה כמו שאמרת, יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו זוכים לקרוא לו "'בית'. שר החוץ שלך, יבקר בישראל בחודש הבא ובטח ישוחח לעומק עם שר החוץ של מדינת ישראל על בניית המנגנונים הללו, ועל הנושאים שפירטת. אנחנו ננסה לקדם את הדיאלוג ולבחון אותו במעשים".

טקס קבלת הפנים

טקס קבלת הפנים | צילום: חיים צח, לע"מ

"בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד"

הרצוג אמר כי משקעי עבר אינם מתבטלים מאליהם, אבל הדגיש: "אנחנו שני העמים, שתי המדינות בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד שיכלול שיח מעמיק בכל התחומים. אנחנו בוחרים להביט במשותף קדימה. עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים, זה טבעם של יחסים עם עבר עשיר כשלנו. אבל את המחלוקות נשאף לפתור בכבוד הדדי ובגילוי לב, באמצעות המנגנונים והמערכות הנכונות, ובמבט אל עתיד משותף".

לסיום אמר נשיא המדינה: "אני מצפה שנפעל יחד לביסוס היציבות, השגשוג, השלום והביטחון במרחב, ולמען כל עמי האיזור. כך אני חולם בירושלים וכך אני חולם באנקרה. כך אני פועל, וכך גם ממשלתנו. אנחנו מכבדים את חופש הדת והיכולת לממש את האמונה בכל מקום ומקום".

כאמור, הנשיא ביקר בקברו של אבי האומה הטורקית באנקרה מוסטפא כמאל אטאטורק והניח זר. בנוסף, סיירו נשיא המדינה ורעייתו במוזיאון אנטקביר אטאורק. הנשיא אף הגיע לאנקרה הבירה, שם התקבל בטקס קבלת פנים ממלכתי בארמונו של נשיא טורקיה, "התקווה" הושמעה בארמון ומטחי כבוד נורו באוויר. 

באיסטנבול ייפגש הנשיא עם חברי הקהילה היהודית. ללא קשר לביקור, מתוכנן להתקיים היום מפגש בין שר החוץ הרוסי לשר החוץ האוקראיני במאמץ להגיע להסכם ולהפסקת הלחימה.

הנשיא הרצוג בביקור בטורקיה

הנשיא הרצוג בביקור בטורקיה | צילום: חיים צח, לע"מ

"ננסה לאתחל את היחסים ולבנות אותם"

בטרם העלייה למטוס אמר הרצוג: "אני יוצא לביקור ממלכתי בטורקיה עם הזמנתו של נשיא טורקיה ארדואן איתו אני מקיים דיאלוג מאז כניסתי לתפקיד נשיא מדינת ישראל. היחסים בין ישראל לטורקיה חשובים לישראל, חשובים לטורקיה וחשובים לאזור כולו. ולראשונה מזה שנים רבות יתקיים ביקור בטורקיה".

"לא על הכול נסכים ובוודאי שמערכת היחסים בין ישראל לטורקיה ידעה עליות ומורדות ורגעים לא פשוטים בשנים האחרונות, אבל אנחנו ננסה לאתחל את היחסים ולבנות אותם בצורה מדודה וזהירה ובכבוד הדדי בין המדינות".

קבלת הפנים הממלכתית

קבלת הפנים הממלכתית | צילום: חיים צח, לע"מ

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן