טעיתם אם חשבתם שזה אסור: האקדמיה ללשון מפריכה עוד מיתוס

זה עלול להפתיע אתכם אז תהיו מוכנים, רבים מאתנו שוברים את הראש כיצד לפסק נכון משפטים, וחוששים לשים ו' החיבור אחרי פסיק, כי זכרנו שאסור לעשות את זה. האקדמיה ללשון שמה סוף למיתוס | להסבר המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/03/22 16:02 כט באדר א'

טעיתם אם חשבתם שזה אסור: האקדמיה ללשון מפריכה עוד מיתוס
צילום: shutterstock

חוקי השפה העברית עלולים להישמע מעט מורכבים ומסובכים, היכן לשים ניקוד ספציפי, איפה שמים פסיק ואיפה נקודה, אך יש חוק אחד מעורפל שכולם בטוחים שהם "זוכרים", והוא  שלא שמים ו' החיבור אחרי הפסיק, אך מסתבר שעד היום  - כולנו או יותר נכון רובנו -  טעינו. 

האקדמיה ללשון פרסמה פוסט בו היא מסבירה את החוקים הנכונים לשפה העברית בכל הקשור לו' החיבור ואתם הולכים להיות מאוד מופתעים. מסתבר, שאפשר, מותר וחוקי לשים ו' החיבור אחרי פסיק בהתקיים כמה תנאים פשוטים .

ו' החיבור יכולה לבוא אחרי פסיק כאשר היא פותחת משפט עצמאי בעל נושא ונשוא

בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון נכתב כך: 

"זה עדיין מפתיע רבים – אז תזכורת להפרכת המיתוס: האם ו' החיבור יכולה לבוא אחרי פסיק? התשובה העקרונית שאולי תפתיע רבים היא כן! 
‍ ‍ ‍
1."ו' החיבור יכולה לבוא אחרי פסיק כאשר היא פותחת משפט עצמאי בעל נושא ונשוא.
‍ ‍
לדוגמה: סרט הקולנוע "קלולס" יצא בשנת 1995, ומייד עם צאתו הוא זכה להצלחה רבה ולמעמד של סרט פולחן.  ‍בדוגמה הזו מדובר ב'משפט איחוי' – משפט אחד שנוצר מחיבורם של שני משפטים קטנים יותר (המכונים 'איברים' או 'משפטים מאוחים'). ההחלטה אם לתת פסיק בין האיברים תלויה הרבה פעמים באורכו של האיבר השני."

אי אפשר לשים ו' החיבור אם היא מחברת בין מילים או צירופי מילים ברשימה

2."לעומת זאת לא יבוא פסיק לפני ו' החיבור אם היא מחברת בין מילים או צירופי מילים ברשימה.
‍ ‍
"לדוגמה: מנחם ותחיה קנו עגבניות, כפתורים, סביבון ואוויר במחיר מבצע של שקל אחד. ‍ בדרך כלל מדובר ב־ו' הבאה לפני הרכיב האחרון ברשימת רכיבים בעלי תפקיד זהה במשפט. בלשון הבלשנים רכיבים אלו מכונים יחד 'חלק כולל' או 'חלק משפט מאוחה'."
‍ ‍
3."נעיר כי אין מניעה לחזור על ו' החיבור כמה פעמים ברשימה אחת במקום פסיקים, כמו בפתגם המפורסם מפרקי אבות "על שלושה דברים העולם עומד: על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". כמו כן אין מניעה שלפני האיבר האחרון ברשימה לא תבוא ו' אלא יסומן פסיק.

"שתפו ותייגו חברים שתרצו להפתיע היום דווקא בכללי הפיסוק העבריים."