העונש על עישון קנאביס יהיה כמו בעבירות תנועה: גדעון סער פרסם את מתווה אי ההפללה

שר המשפטים פרסם את טיוטת התקנות שקובעות כי העבירות יהפכו למנהליות במקום פליליות, ללא רישום במרשם הפלילי והסדר העבירות יהיה בתשלום קנס בדומה לעבירות תנועה. "היעדר מדיניות הופכת אזרחים נורמטיביים רבים לעבריינים פליליים", אמר גדעון סער

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/02/22 15:40 ח באדר א'

העונש על עישון קנאביס יהיה כמו בעבירות תנועה: גדעון סער פרסם את מתווה אי ההפללה
גדעון סער, הגיש את טיוטת התקנות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר המשפטים גדעון סער פרסם הבוקר (ד') טיוטת תקנות בנוגע לשימוש העצמי בקנאביס לפיהן העבירות יהפכו למנהליות במקום פליליות וללא רישום במרשם הפלילי. הסדר עבירות הקנאביס לשימוש עצמי יהיה בתשלום קנס ולא בדרך של הגשת כתב אישום פלילי, בדומה למרבית עבירות תעבורה.

המצב כיום, על פי המתווה של השר לביטחון פנים גלעד ארדן מגדיר כי אדם שנתפס משתמש בקנאביס בפעמיים הראשונות ייקנס על כך בסך של 1,000 ו-2,000 שקלים בהתאמה. בפעם השלישית ניתן לסגור תיק בהסדר. החל מהפעם הרביעית ואילך יוגש כתב אישום. כמו כן, מחריג החוק הקיים אנשים עם עבר פלילי בעבירות מסויימות בחמש השנים האחרונות.

השינוי אותו הגיש השר גדעון סער מבקש לקבוע כי משתמשי קנאביס לא יואשמו בדין פלילי כלל, למעט מקרים חריגים. תבוטל ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי וכן האבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות. בנוסף, הקנס יוגבל ל-1,000 שקלים. על פי טיוטת התקנות - מההסדר יוחרגו חיילים, שוטרים וסוהרים בשירות חובה וקטינים. 

השר גדעון סער אמר עם פרסום טיוטת התקנות כי, "כפי שהתחייבנו לציבור: שימוש עצמי בקנאביס לא ייחשב כעבירה פלילית. היעדר מדיניות בנושא הופכת, הלכה למעשה, אזרחים נורמטיביים רבים בישראל לעבריינים פליליים, פוגעת בזכויות הפרט ומערערת את האמון בין האזרחים למערכות אכיפת החוק. המהלך הזה מצטרף למהלכים אחרים שאני מוביל שמגמתם: דה-פליליזציה - צמצום היקפם של האישומים הפליליים והעבירות הפליליות והצורך במיקוד המשפט הפלילי בפשיעה. אני מודה ליו״ר סיעת תקווה חדשה חברת הכנסת שרן השכל שפועלת שנים רבות בנושא ומקדמת את הנושא בדרכים שונות וכיום גם כיו״ר ועדת הקנאביס בכנסת".

ח"כ שרן השכל, יו"ר ועדת הקנאביס בכנסת התייחסה לפרסום התקנות הקובעות כי עבירות השימוש העצמי בקנאביס יהפכו לעבירות מינהליות ללא רישום במרשם הפלילי ואמרה: "אני מברכת את שר המשפטים, גדעון סער על עוד החלטה היסטורית וחשובה. בתקווה חדשה הבטחנו לדאוג לביטול הרישום הפלילי של משתמשי הקנאביס, וכעת ההבטחה קורמת עור וגידים. זו בשורה ענקית עבור אלפי אזרחים מן השורה שנגרם להם עוול. אני גאה בצעד משמעותי נוסף בעשייה שלנו לקידום נושא הקנאביס בישראל".