מלחמה באירופה

היום ה-11 1.5 מיליון פליטים אוקראינים: "המשבר הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה"

בעשרת הימים האחרונים יותר מ-1.5 מיליון פליטים מאוקראינה חצו את הגבול למדינות השכנות | נשיא אוקראינה אומר כי בכוונת כוחות רוסיים להפציץ את העיר אודסה | המודיעין הבריטי: "עוצמת ההתנגדות האוקראינית ממשיכים להפתיע את רוסיה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/03/22 14:42 ג באדר ב'

1.5 מיליון פליטים אוקראינים: "המשבר הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה"
תחנת הרכבת בקייב, צילום: depositphotos

המלחמה באירופה נכנסה ליומה ה-11. העיר מריופול שוכנת בדרומה של אוקראינה והיא אחת מהערים שספגו את האש הכבדה ביותר מאז פרצה המלחמה. הבוקר בשעה 10:00 החלה הפסקת אש קצרה במהלכה יפונו אלפים מהתושבים הנצורים, שנותרו בשבוע האחרון כמעט ללא אוכל, מים וחשמל. מועצת העיר הודיעה כי פינוי התושבים יחל בשעה 12:00. אתמול הושג סיכום דומה אך האשמות הדדיות בין הרוסים לאוקראינים - הובילה להפרתה.

בשעה 14:25 דווח בתחנת הטלוויזיה Ukraine 24 כי פינוי מריופול נתקל גם היום בקשיים. בדלנים פרו-רוסים והמשמר הלאומי של אוקראינה האשימו זה את זה בכישלון הקמת המסדרון ההומניטרי מחוץ לעיר.

טנקים של צבא רוסיה נתפסו על ידי כוחות אוקראינים:

בריאיון שהעניק לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר ראש העיר מריופול ודים בויצ'נקו מהמרתף שממנו הוא מנהל את המאמצים להציל את העיר: "הם הורסים אותנו. הם עובדים באופן שיטתי כדי לוודא שהעיר נצורה. הם לא נותנים לנו אפילו את האפשרות לספור את הפצועים וההרוגים, כי ההפגזות לא פוסקות".

ראש העיר סיפר כי כמו תושבים רבים אחרים, גם הוא לא הצליח ליצור קשר עם יקיריו בימים האחרונים, משום שאין ביכולתם להטעין את הטלפונים שלהם. כמו רבים מהגברים האוקראינים, גם בנו משרת בחזית המלחמה. אמו, שתי הסבתות שלו ומשפחתו של אחיו הצעיר מסתתרות במקלטים מתחת לאדמה: "אני לא יכול ללכת אפילו לראות אם הם חיים, כי ההפגזות לא נפסקות".

בשעה 12:27 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בנאום ששודר בטלוויזיה במדינה, כי בכוונת כוחות רוסיים להפציץ את העיר אודסה שלחופי הים השחור. "רקטות נגד אודסה? זה יהיה פשע מלחמה".

10:57 - יותר מ-1.5 מיליון פליטים מאוקראינה חצו את הגבול למדינות שכנות תוך 10 ימים, כך עדכן נציב סוכנות הפליטים של האו"ם, פיליפו גרנדי. "המשבר הגדול ביותר של פליטים באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, והוא גדל במהירות", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

"היקפה ועוצמתה של ההתנגדות האוקראינית ממשיכים להפתיע את רוסיה"

הבוקר, בעדכון המודיעין היומי שלו, דיווח המודיעין הבריטי כי עוצמת ההתנגדות האוקראינית ממשיכה להפתיע את רוסיה. הצבא הרוסי תוקף אזורים אזרחיים, בין השאר בחרקוב, בצ'רנייב ובמריופול, אך ההתנגדות האוקראינית מאטה את הצבע הרוסי. "היקפה ועוצמתה של ההתנגדות האוקראינית ממשיכים להפתיע את רוסיה", נאמר.

כמה דקות לפני השעה 10:00 ארגון הבריאות העולמי אישר הבוקר, כי בוצעו מספר התקפות על מוסדות בריאות באוקראינה, מקרים נוספים נמצאים בחקירה. "ההתקפות הללו הביאו למוות ופציעות מרובות", כתב יו"ר הארגון טדרוס אדהנום גברייסוס בטוויטר ולא הזכיר את רוסיה. "התקפות על מתקני בריאות או עובדי בריאות מפרות את הנייטרליות הרפואית והן הפרות של המשפט ההומניטרי הבין-לאומי".

באוקראינה טענו הבוקר כי מאז תחילת הקרבות נהרגו לפחות 11 אלף חיילים רוסים, אך לטענה זאת יש להתייחס בעירבון מוגבל, וייתכן מאוד שהמספר נמוך בהרבה. מנגד, נכון לסוף השוע שעבר ועל פי דיווחי מוסקבה  בשבוע שעבר נהרגו לה 498 חיילים. בבלומברג פורסם אתמול כי אוקראינה השמידה ציוד צבאי רוסי בשווי שלושה מיליארד דולר.

התקשורת האוקראינית דיווחה כי במהלך הלילה שוב נשמעו פיצוצים בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה. הצבא האוקראיני מסר כי הוא מנהל כמה מבצעי הגנה בניסיון להדוף התקפות רוסיות, בין השאר במחוז דונייצק שבמזרח המדינה, בעיר סלובוז'נסקי ובעיר צ'רנייב, שם נרשם ביום חמישי ירי רוסי כבד, שבו נהרגו לפחות 47 בני אדם.

כוחות אוקראינים פוגעים במטרה רוסית. צפו:

היום הגיע מספר הפליטים שברחו מאוקראינה לחצות את רף מיליון וחצי בני אדם. אזרחים אוקראינים רבים ממשיכים להגיע בהמוניהם אל פולין, רומניה, סלובקיה ומדינות אחרות במזרח אירופה ומרכזה.