ארצות הברית נכנעת לאיראן ומסירה סנקציות. נתניהו: "בנט ולפיד לא עושים כלום"

בשבוע הבא יסיר הממשל את הסנקציות שהוטלו במשך השנים על אישים ומוסדות אירניים רבים המעורבים בטרור ובפיתוח טילים. ראש האופוזיציה נתניהו תקף את ראש הממשלה ושר החוץ: "איראן דוהרת להסכם גרעין נוראי שמסכן את ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/03/22 21:17 כט באדר א'

ארצות הברית נכנעת לאיראן ומסירה סנקציות. נתניהו: "בנט ולפיד לא עושים כלום"
לפיד ובנט., צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ארצות הברית עושה מאמצים דיפלומטיים לסיום המלחמה של רוסיה באוקראינה, ובינתיים נראה כי בנושא הגרעין האיראני, הממשל האמריקאי עושה ויתורים שעלולים לפגוע גם בישראל. על פי דיווח שפורסם הערב (ד') בחדשות 12, בשבוע הבא תסיר ארצות הברית את הסנקציות שהוטלו במשך השנים על עשרות אישים ומוסדות איראניים המעורבים בטרור ובפיתוח טילים. מה שטרם ברור הוא, האם הממשל יסיר את הסנקציות שהוטלו במהלך השנים ישירות על משמרות המהפכה.

על פי הדיווח, דיפלומטים אמריקאים ואירופאים שלוקחים חלק בשיחות הגרעין בווינה החלו להדליף פרטים מהסיכומים אליהם הגיע ראש המשלחת האמריקנית רוב מאלי, בתיווכו של הנציג הרוסי מיכאיל אוליאנוב. גבריאל נורוניה, מי שהיה אחראי על נושא איראן במשרד עד לפיטוריו על ידי הנשיא הקודם דונלד טראמפ, אומר כי מדובר ב"כניעה מוחלטת" של הממשל האמריקאי כלפי איראן.  

בין הסנקציות שיוסרו ללא אף תמורה איראנית, ניתן למצוא את אלו שהוטלו עם הזמן על המוסדות הכלכליים שכפופים למנהיג העליון עלי חמינאי, ואינם קשורים ישירות לפרויקט הגרעין. בשלב זה בוחנים גם את האפשרות להסיר את הסנקציות הישירות שהוטלו על משמרות המהפכה. בנוסף, יוסרו הסנקציות מיועצו המדיני הבכיר של חמינאי, עלי אכבר ולאייתי.

ראש הממשלה לשעבר נתניהו תקף בתגובה את ראש הממשלה ושר החוץ: "בנט ולפיד לא אומרים כלום ולא עושים כלום בזמן שאיראן דוהרת להסכם גרעין נוראי שמסכן את ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל. ההסכם הרע הזה ייתן לאיראן כסף לטרור נגדנו מצפון ומדרום, והכשר בינלאומי לארסנל של פצצות גרעין נגד כל אזרחי ישראל. חייבים לפעול נגד איראן בכל העוצמה - ומיד!". 

צפו בבנט מתייחס להסכם הגרעין ההולך ונחתם: 

בראיון שישודר מחר ברשת 13, אמר בנט לצביקה הדר על המשא ומתן להסכם הגרעין עם איראן: "המדיניות שאני מוביל מטרתה להביא לתוצאות הכי טובות שאפשר בנסיבות. ההסכם עם איראן, החסרונות שלו גדולים לאין ערוך מהיתרונות שלו ואנחנו לא צד להסכם. ואנחנו גם לא מחויבים להסכם. 
עוד הוסיף ראש הממשלה כי "מדינת ישראל לא תבקש רשות להגן על עצמה, וגם לא תתבקש לבקש רשות להגן עצמה". 

"מתארגנים ונערכים גם ליום שאחרי"

במהלך ישיבת הממשלה בשבוע שעבר אמר בנט כי ההמשלה נערכת ליום שאחרי הסכם הגרעין. "השיחות בין איראן לבין המעצמות על חזרה להסכם הגרעין מתקדמות מאוד. יתכן שנראה הסכם בתוך זמן קצר. ההסכם החדש המסתמן הוא קצר יותר וחלש יותר מהקודם".

בנט הזכיר את ההסכם המקורי, שנחתם ב-2015 לעשר שנים, ואמר כי "מאז החתימה המקורית קרו שני דברים: האיראנים התקדמו מאוד בבניית יכולת ההעשרה והזמן חלף. אם העולם יחתום שוב על ההסכם, מבלי להאריך את מועד הפקיעה, הרי שאנחנו מדברים על הסכם שקונה בסך הכול שנתיים וחצי, ואחריהן איראן יכולה ורשאית לפתח ולהתקין צנטריפוגות מתקדמות, ללא הגבלות. אצטדיונים של צנטריפוגות על פי ההסכם. בתמורה האיראנים יקבלו בהווה עשרות מיליארדי דולרים והסרת סנקציות, כלומר - המון כסף. 

"אנחנו בכל מקרה מתארגנים ונערכים גם ליום שאחרי, בכל הממדים, כדי שנדע לשמור ביטחון אזרחי ישראל בכוחות עצמנו".

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן