אהוד ברק חושף: "לפני עשור הייתה לנו תכנית מבצעית לפעולה נגד הגרעין האיראני"

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר התייחס לאיום הגרעין האיראני בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי וטען כי על ישראל להתכונן לכך "שאיראן היא מדינת סף גרעינית בעוד כמה חודשים בודדים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/02/22 19:12 א באדר א'

אהוד ברק חושף: "לפני עשור הייתה לנו תכנית מבצעית לפעולה נגד הגרעין האיראני"
אהוד ברק, חשיפה מפתיעה, צילום: Hadas Parush/Flash90

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, התייחס הערב (ד') בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שבאוניברסיטת תל אביב לאיום הגרעין האיראני וטען: "האיראנים לא ישתמשו בפצצה גרעינית נגד ישראל כי הם לא מטורפים ולא רוצים לחזור לתקופת האבן".

"אם אין לנו יכולת להניע פעולה כירורגית שדוחה את האיראנים בשנתיים או שלוש, אז לא ברור שכדאי לעשות פעולה נגד הגרעין", הבהיר שר הביטחון לשעבר והדגיש: "בהתחשב בכל התוצאות האפשריות מהמשא ומתן עם איראן, אנו עלולים למצוא את עצמנו תוך חודשים בודדים במציאות שבה איראן היא מדינת סף גרעינית. אין לישראל ברירה אלא לנקוט בשתי פעולות: להמשיך לפעול לכך שזה לא יקרה בעזרת דיפלומטיה, ובמקביל להתכונן, תחת הנחת עבודה, שאיראן היא מדינת סף גרעינית בעוד כמה חודשים בודדים". 

ברק המשיך: "המשמעות העיקרית של איראן כמדינת סף גרעינית, היא שאיראן, והיא בלבד, תחליט מתי היא תהפוך לבעלת נשק גרעיני בפועל. הדבר הזה יוצר למדינת ישראל מצב חדש וצריך לקחת אותו בכל הרצינות, והוא מחייב הרבה דברים מעשיים אחרים ממה שעשינו עד היום בתחום הזה, או מלפני עשור. למה באיראן לא מתכוונים לזרוק פצצה? כי הם לא מטורפים ולא מעוניינים לחזור לתקופת האבן".

"לפני עשור, הייתה תכנית קונקרטית שתכליתה הייתה לדחות אותם בשנתיים-או שלוש, את כל התכנית הגרעינית", התייחס אהוד ברק לתקופה בה היה שר הביטחון בממשלתו של נתניהו, "הייתה יכולת מבצעית לעשות אותה, ולפי דעתנו - דעתי, לדעת נתניהו וליברמן, הייתה לנו יכולת לעשות את זה עם ארצות הברית, גם אם היא לא הייתה תומכת, היא לא הייתה נוקטת שום פעולה לעצור אותנו. אם אין לנו יכולת להניע פעולה כירורגית שדוחה את האיראנים בשנתיים או שלוש, אז לא ברור שכדאי לעשות פעולה נגד הגרעין, כי פעולה כזאת יכולה להפוך למקור הלגיטימיות לאיראנים לרוץ בכל הכוח אל הגרעין".